Volvo 240: ONTSTEKING

Bouwjaar: 1992

Het gaat om een volvo240 automaat op benzine en lpg met een EZ-116K ontstekingssysteem. Auto is zonder voorafgaande problemen neergezet en wil enkele uren later niet meer starten ; geen ontsteking. ANWB is naar auto komen kijken en heeft de ontstekingsmodule vervangen ; bobine kreeg geen signaal bij starten. Met auto naar huis gereden (+/- 15 minuten) en er was normaal mee te rijden. Na een paar uur silstand auto gestart en motor sloeg pas aan als sleutel van startstand naar contact-aan werd gebracht. Volgende dag met auto gereden en auto had helemaal geen power (LPG+benzine) en last van backfire. Motor liep wel (onregelmatig) stationnair en de toerenteller ging bijzonder tekeer. Thuisgekomen bleek ontstekingsmodule los op aluminium onderplaat te zitten (kennelijk vergeten vast te zetten). Hele spul aangedraaid en daarna wilde motor helemaal niet meer aanslaan. Nieuwe ontstekingsmodule gemonteerd (tenslotte had motor gelopen met slecht/niet gekoelde module). Bij montage bleek dat motor wel loopt als module loshangt maar dat motor afslaat als koelplaat massa op chassis maakt. Ook door WW geplaatste module deed het gewoon. Daarna bobine vervangen maar dat lostte het probleem niet op. Als motor loopt en je houdt module met koelplaat tegen massa slaat motor af. Als motor loopt met loshangende module loopt motor niet echt regelmatig en heeft motor waarschijnlijk ook geen power (ook toerenteller gaat weer tekeer). Toen WW nieuwe ontstekingsmodule geplaatst had reageerde motor gewoon normaal.

h1hoorn

Geplaatst door h1hoorn (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

tijne (0), 18 jaar geleden

ligt er niet ergens een draat blood tegen het ontstekings huis als je de module op de juiste manier plaats?

gr tijne

tijne (0), 18 jaar geleden

isw er al iets meer bekent?

gr tijne

h1hoorn (0), 18 jaar geleden

ik ben er vandaag maar weer eens mee verder gegaan. ik heb de nieuwe ontstekingsmodule vervangen voor een gebruikte uit een andere 240. helaas staat deze auto al een jaar stil dus weet ik niet zeker of de module helemaal OK is. de auto startte er meteen mee en ik kon de module ook weer gewoon op het binnenscherm monteren zonder dat de motor stilviel. motor liep goed stationnair en ook de toerenteller bleef gewoon rustig. het leek er dus op dat er gewoon een verkeerde module was geplaatst door de wegenwacht. hij had twee soorten, een hallgever gestuurde en een inductiesignaal gestuurde. wat hij nou geplaatst heeft weet ik eigenlijk niet. weet iemand wat voor soort ontstekingsmodule er gebruikt wordt in een '92 240? kan ik in geen enkel handboek vinden.
goed met auto gereden maar als motor vermogen moet leveren begint auto in te houden ; het lijkt erop dat de motor steeds overslaat.
ik ben er maar weer even mee gestopt. nog wel bedrading langs gelopen maar daar kan ik niets aan zien. misschien is gebruikte ontstekingsmodule ook niet 100% OK of is door plaatsen van verkeerde module nu de ECU van de onsteking overleden. weet iemand of dat zou kunnen?
ook nog een keer de ontstekingsmodule van de ww teruggeplaatst overigens : nog steeds zelfde probleem ; na contact massa slaat motor af. ook oude bobine teruggezet (nieuwe bobine kwam van algemene onderdelenhandelaar, maar moest goed zijn zei men); helaas geen verbetering
gek wordt ik van die elektronika !

h1hoorn (0), 18 jaar geleden

probleem is opgelost maar begrijpen doe ik het nog niet echt. motor hield op LPG duidelijker in dan op benzine ; kennelijk dus iets met sterkte vonk. stroomverdeler stond nogal verdraaid zodat rotor niet recht tegenover pen kwam te liggen. wat ik niet begrijp is dat ik dus al een 6 maanden zo rondrij en nooit enig probleem heb gehad maar nu opeens wel. wat dus samenvalt met defecte ontstekingsmodule en bij vervangen daarvan wordt het opeens wel een probleem. vreemd. maar goed , de auto loopt weer prima. overigens werkt ontstekingsmodule op een inductie signaal en niet op hall-gever die dus door ww was geplaatst. motor start er wel op als modole maar geen contact maakt met carrosserie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 240 of stel zelf een nieuwe vraag.