close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: Ratelend geluid bij stationair lopen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: d5

Deze fantastische auto is slechts drie maanden in bezit. Deze week viel het mij op dat als de auto stationair draait en uit de versnelling is er af en toe een licht ratelend geluid is te horen, met name links voor ter hoogte van het wiel. Dit is niet altijd het geval en is binnen ook niet te horen. Je hoort het alleen als je naast de auto staat. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is.
Verder overigens geen enkel probleem, behalve dat de koppeling naar mijn idee wat hoog aangrijpt. De auto heeft 170.000 km. gelopen en heeft geen trekhaak. Iemand een idee waar dit geluid vandaan komt?

Geplaatst door

liefhebber van stijl (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoor je het ook als je de koppeling intrapt?
Als het rammeltje dan weg is ligt het waarschijnlijk aan het druklager.

Hans4040 1230
badge vip badge

16 jaar

Hans, enorm bedankt voor je reactie. Vanochtend direkt geprobeerd en ja hoor: het geluid verdwijnt direkt bij het intrappen van de koppeling!
Auto valt nog onder garantie. Ga nu eerst een paar dagen vakantie houden en maak daarna een afspraak met de garage.
Zijn er nog meer zaken, behalve het druklager die dan vervangen kunnen worden. Ik ga er vanuit (ben technisch een leek) dat het e.e.a. toch opengemaakt moet worden. Ik kan volgende week pas reageren, maar in ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Geweldig trouwens dat iedereen op deze site elkaar een handje helpt!!

complete set laten vervangen, koppelingsplaat, druklager, .drukgroep en toplager. ben je voor de eerste 150.000 weer overal vanaf.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Helemaal met Marcel eens!

mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

16 jaar

Ik vermoed toch dat het geluid uit de versnellingsbak komt. Bij lopende motor draait de priceas en secundaireas mee. Wanneer de koppeling word ingetrapt staat alles stil in de versnellingsbak.

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

dan zou je eigenlijk de bovenstaande test moeten uitvoeren, maar dan enkel het koppelingspedaal NET spelingvrij trappen. Dus niet helemaal doortrappen.

Op deze manier zet je het druklager op druk, maar draaien de assen nog wel mee. Indien het geluid nu weg is, dan is het 100% het druklager.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Het kan ook zijn dat het dual vliegwiel massa defect is.

volvoxc90 0
badge

16 jaar

volvo ook al frank ?????, ik dacht toch dat dat voornamelijk een VAG kwaaltje was.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Een keer meegemaakt. Gezien de klacht omschrijving zou het kunnen maar misschien ook niet.

volvoxc90 0
badge

16 jaar

Deze week met de auto teruggegaan naar de garage waar hij gekocht is, geen Volvogarage, maar wel een betrouwbare garage met goede monteurs. Deze constateerde dat het niet met de druklagers o.i.d. te maken had. Kon het geluid niet direkt plaatsen, maar vond het niet verontrustend. Als het geluid erger zou worden, kon ik direkt terugkomen. Niet tevreden met dit antwoord ook het geluid aan een volvomonteur laten horen. Deze vertelde, na onderzoek, dat het geluid zeer waarschijnlijk uit het vliegwiel kwam. Direkt vervangen hoefde nog niet, kon er bij wijze van spreken nog een jaar of wat mee rijden zonder verdere problemen. Het kon ook zo zijn dat de problemen in kortere tijd zouden toenemen. In ieder geval weet ik nu wat meer en ga terug naar de garage waar hij gekocht is en nog garantie heeft. Lijkt mij dat dit probleem toch verholpen moet worden. Wordt vervolgd dus.

krijgt Frank toch nog gelijk dan.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Ik bloos er van Hellbat (-:

volvoxc90 0
badge

16 jaar

Vandaag teruggeweest naar de garage. Vliegwiel wordt onder garantie vervangen. Omdat de bak dan toch open ligt, betaal ikzelf de kosten voor het vervangen van drukgroep, koppelingsplaten e.d. Lijkt mij gezien de kilometerstand, jullie adviezen en die van de volvomonteur geen verkeerde keuze. Ben ik inderdaad voorlopig van deze problemen verlost. Eind volgende week gaat de auto naar de garage.

Nou, dan mag ik je wel zeggen, dat je het netjes geregeld hebt. En het scheelt natuurlijk in de kosten van de- en montage van de bak.

Wijze beslissing.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Dank je hellbat en ik hou jullie op de hoogte wat mij dit uiteindelijk kost. Valt mij wel overigens tegen dat een vliegwiel bij 170.00 km vervangen moet worden. Had beter verwacht van Volvo!!!

Sorry moet dus inderdaad 170.000 km. zijn! Zijn er trouwens meer mensen met soortgelijke problemen met deze kilometerstand?

bij volvo niet zoveel, MAAR bij volkswagen/audi, verkopen ze momenyteel volgens mij meer vliegwielen dan koppelingssetjes.

Wat ik ervan denk, tja, het is in elk geval gebleken dat de huidige 2massa vliegwielen zeker nog voor verbetering vatbaar zijn.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

Uiteindelijk E400,- zelf betaald voor vervangen koppeling e.d.. Na het ophalen van de auto hoorde ik een fluitend/sissend geluid, vooral bij optrekken. Een dag later terug gegaan naar garage voor onderzoek. Probleem werd erkend, oorzaak niet gevonden. Omdat monteur goede kontakten heeft met plaatselijke Volvo garage, zijn twee Volvo monteurs meegereden om probleem te beluisteren. Ondanks mijn mededeling dat het geluid pas was te horen na het vervangen van de koppeling, vliegwiel e.d., werd mij medegedeeld dat het geluid normaal was en mogelijk te maken had met normale slijtage aan de brandstofinspuiting(?!). Ik kon dit verhaal niet geloven en daarom verder gezocht op dit forum. Wat mij betreft hulde aan xc90professional die bij hetzelfde probleem na vervanging van de koppeling van een S60 D5 beschreef dat het mogelijk een lager aan de onderkant van de stuurstang was die niet niet meer in de rubberen hoes klemde waardoor motorgeluiden naar binnen komen.(e.e.a. heeft te maken met het losmaken van het subframe waarop de stuurstang is bevestigd) Na mijn inspectie bleek dit ook bij mij het geval te zijn, lager las los op de rubberen hoes, en wordt het probleem deze week opgelost! Nogmaals mijn dank aan de deskundigheid en ervaring (van vele problemen) aan xc90professional!!
xc90 professional: mijn dank is zeer groot!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.