Volvo V50: Software

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Mijn auto heeft een grote beurt gehad bij mijn garage (geen Volvo dealer). Tevens zijn er foutmeldingen uitgelezen. Een van deze meldingen is "software update". Mijn garage zegt dat ik dat bij de Volvo dealer moet doen. Echter mijn auto is getund en Volvo kan niet garanderen dat de tuining erin blijft omdat het geen tuining is die door Volvo is uitgevoerd. Nu vraag ik mij af is een update wel echt nodig? Komt er niet altijd een software update melding nadat de auto is getund? Ik zie nu de meerwaarde er niet van in. Auto rijdt prima en ik krijg geen foutmeldingen op mijn boord computer. Wat is wijsheid?

Leo21

Geplaatst door Leo21 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

De auto zal NOOIT de melding geven dat een "software update" nodig is. (Zoalng alles origineel is.)
En software update is iets dat niet te voorspellen is wanneer deze komt.
Dus ik vraag me af wat de auto dan wel meld. Gezien de tuning zou daar best wel eens een fout door veroorzaakt kunnen worden.

Bij een software update van de motor-computer verdwijnt de tuning.

Afhankelijk van wat nu echt de foutcode is, zou een update wel of niet wenselijk zijn. Maar zonder die foutcode te kennen is daar verder niets van te zeggen.

harry4203 (415) PRO, 7 jaar geleden

in een ander topic zeg je dat de auto vol staat met roetfiltergerelateerde storingen, en dat je em hiervoor eventueel wilt laten updaten bij de dealer. wat is er nou echt aan de hand?

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Ik krijg geen fout meldingen in het display van mijn boord computer. De garagehouder zegt dat er ook diverse fout meldingen over het roetfilter binnen komen en dat het additief niveau te laag is. De precieze foutmeldingen heb ik opgevraagd.
Ik had als klacht dat als je het gaspedaal indrukt de motor soms traag reageert. Bij 120000 is er een nieuwe roetfilter in geplaatst en zit nu 45.000 km verder. Ik verwacht niet dat het roetfilter vervangen moet worden maar ook omdat er de melding komt additief niveau te laag vermoed ik dat ie daardoor niet goed kan regenereren. Vanmorgen met de auto gereden en geen problemen gehad wat traagheid betreft.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Mijn actie is nu additief bijvullen alle foutmeldingen verwijderen en na een week weer de foutmeldingen uitlezen. Dan verder kijken. Toen ik deze auto kocht met 120000 op de teller is het roetfilter vervangen en tevens het additief bijgevuld. Als het additief niveau nu te laag is, is het gebruik van het additief best veel naar mijn mening. Volgens mij moet je langer met het spul kunnen doen.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Als er diverse foutcodes met betrekking tot het roetfilter aanwezig zijn, zou je verwachten dat er een melding op het dashboard komt.
Al was het maar een brandend lampje.

Als die melding(en) niet komen, zal er wel wat softwarematig uitgeschakeld zijn met de tuning m.b.t. foutmeldingen.
Niet echt een voorbeeld van kwaliteit en het kan je in de problemen brengen bij de APK-keuring.

Moderator Problemcar (75) PRO, 7 jaar geleden

Het topic "auto reageert slecht op gaspedaal" is verwijderd.
Twee topics over het zelfde probleem werkt verwarrend.
Je kunt verder gaan in dit topic.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

@oldford, Het enige wat software matig is uitgeschakeld is de EGR klep. M.b.t. het roetfilter is er software matig niets uitgeschakeld voor zover ik weet. Ik mag geen namen noemen maar de tuning is uitgevoerd door het grootste chip bedrijf van Nederland. Ik ga er vanuit dat het professioneel uitgevoerd is.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Zoals ik al eerder meldde hierbij de foutcodes bij de genoemde klachten,

FOUTCODE VAN HET ADDITIEF IS E010 VOEDING BESTUURINGS UNIT , SIGNAAL TE LAAG
FOUTCODE DIESEL 7700 MOTOR REGEL EEN HEID , COMMUNICATIE FOUT
FOUTCODE 925F SENSOR VERSNELINGS PEDAAL , COMUNICATIE FOUT
FOUTCODE 2A40 ROETFILTER SYSTEEM , GEBLOKEERD

De vraag is wat moet ik hiermee doen ? Roetfilter is 40.000 km geleden vervangen, dus dat lijkt me niet het probleem.
Ik kan me wel indenken dat het additief op is en dat het roetfilter daardoor niet goed kan regenereren. Ik laat in ieder geval het additief nakijken en/of bijvullen. Auto loopt nu trouwens weer goed, motor reageert goed op gaspedaal.

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Foutmeldingen blijven nu weg

Leo21 (0), 7 jaar geleden

Deze auto heb ik helaas na 2 jaar verkocht vanwege zeer veel mankementen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.