Volvo 850: Soms uitvallen 850 2.5 10V

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.5 10V

Heb hier een 850 staan die gisteren gestrand is. Motor sloeg af tijdens rijden en wou daarna niet meer starten. Storingslampje van de bak knipperde (oranje pijltje) met foutcodes van de schakelstand sensor(vorig jaar vervangen) en iets over de koppelonderbreking, maar hier kan hij eigenlijk niet op afslaan. Deze zijn er waarschijnlijk ingekomen toen de auto uitviel.
Er zitten geen foutcodes in de motor. Als je een uurtje wacht dan start de motor weer en gaat het oranje pijltje ook weer uit. Iemand een idee waar ik dit in zoeken moet? Nokkenassensor? BDP sensor?

Alvast bedankt

René

garageburgwal

Geplaatst door garageburgwal (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

janh5107 (0) PRO, 16 jaar geleden

.t beruchte systeem-relais wellicht.
J.E

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Jan,

Ik begrijp dat je dit vaker hebt meegemaakt? Waar zit dit relais?

Groet,

René

amazone1 (0), 16 jaar geleden

Beste Rene ,

heb jaren geleden hetzelfde gehad. precies 23 maal afgeslagen !! veel vervangen
maar achteraf bleek het slechts het brandstofpomp relais te zijn . kosten nog geen
10 euro !!

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Canisius bedankt voor je reaktie maar deze 850 loopt op LPG.. Dit moet dus niet uitmaken.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb de auto hier weer staan... Auto valt stil en valt niet meer te starten. 3 kwartier laten staan en hij loopt weer. Geen foutcodes in bak en motor computer. Zal nu met klant overleggen of we gaan gokken of dat hij hem inruilt..

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

Zitten de accupoolklemmen goed vast en massa kabels?
Ik weet net niet van een 850 maar het benzinepomprelais van een 940 is ook van de ontsteking en dus kan die op LPG ook stil vallen.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zal morgen een schema erbij proberen te vinden om dat eens na te gaan.. zat zelf ook in die richting te denken... klant wil auto gerepareerd hebben dus we gaan op zoek!

320 (0), 16 jaar geleden

relais 103 verwijderen en contacten 1 en 3 doorlussen; kijk wat er dan gebeurt.

deze noodoplossing hebben we eens geprobeert om te testen.

een 850 heeft ook een relais bij de radiator, grijs, deze is voor de ecu.

veel lpg installaties pakken stroom bij relais 103.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb beide relais nog even bekeken en het pomprelais ziet er niet fris uit van binnen.. ga morgen eerst de relais vervangen en dan moeten we het maar even aanzien.. Bedankt!!

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Ben vandaag weer stilgevallen :-( Iemand nog een idee?

Anton18 (0) PRO, 16 jaar geleden

Goededag Rene,

zit je verhaal te lezen en zit toch sterk te denken aan de krukassensor, ook omdat je verteld dat het steeds gebeurt als de motor warm is en je laat hem afkoelen en hij doet het weer...
Mooiste is even een scoop eraan en je ziet dat het signaal wegvalt!!

Succes Anton

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Anton,
Ik vermoedt nu ook krukassensor of nokkenassensor maar dan moet hij toch foutcode geven? Scoop erop is lastig want het kan ook dagen goedgaan..

Anton18 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Rene,

Het moet dan de krukassensor zijn, meestal blijft de motor wel lopen als de nokkenassensor uitvalt!!
Deze zit vaak niet achter het storingsgeheugen...

Succes

320 (0), 16 jaar geleden

krukas sensor kun je doormeten: Engine speed (RPM) sensor

Resistance in coil 260 – 340 Ω at 20°C.

de draden van beide sensoren moeten vrij liggen; is de bobine al doorgemeten?
Ignition coil

Resistance should be approximately 6 – 7 kΩ at 20°C.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ga het morgen eens doormeten maar het probleem is dat de auto weer loopt als ik er met mn multimeter bijkom ;-) Nu zit er ook zon losse module bij de ontsteking.. deze gingen eerder bij de peugeots en citroens vaak kapot.. bij deze volvo's ook?

320 (0), 16 jaar geleden

hmm, ik heb een aantal keer een 850 doorgemeten. als de motor loopt meet ik meestal op de ene aansluiting bij de bobine v.d trafo de laadspanning (14V) en op de andere meestal 15 v. heb eigenlijk nooit gehoord dat er een stuk was...

het probleem wat jij hier beschrijft heb ik laatst bij een kennis gezien met een 20 v. anwb zei dat de krukas sens. stuk was (zonder deze door te meten) kennis had er een nieuwe ingestoken, probleem bleef; oude doorgemeten was ok. van een sloopauto een andere nokkenassensor erin; probleem voor een deel opgelost.

verder is het ecu-relais en de 103 vervangen, de bougiekabels, rotor en verdeelkap. bobine incl. trafo is als laatste ook gewisseld voor een v.d sloop, maakte wel wat verschil.

vaak is er slijtage van de kabelboom voor de injectoren net achter de afdekkap van de gaskabel.

als de auto eenmaal loopt; hoe rijd ie dan?

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

850 kan volgens mijn wel stil vallen met een slechte of defecte nokkenassensor. Zit er geen olie in door een lekkende keering?

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Auto rijdt prima als ie loopt.. Ga vandaag de beide sensoren maar eens bekijken en doormeten.. Laat hem hier maar eens een poos bij de deur lopen en hopen dat hij stilvalt dan ben ik mischien op tijd..

Bedankt weer!!

320 (0), 16 jaar geleden

anders ook even de aansluitingen van de relaishouders even nazien, er trilt wel s een los.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Oké doe ik..

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Probleem lijkt verholpen!! BDP sensor vervangen en klant is tot op heden niet weer gestrand.

Bedankt iedereen

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Ben ik weer.... KLant heeft gisteren de auto rijdend weg gezet (in de zon) en na 2 uur wou de auto niet meer starten. Auto in de schaduw gezet en na een uurtje liep hij weer. Tot nu toe waren er geen problemen meer geweest dus was er al vanuit gegaan dat het probleem verholpen was.
Het kan nu weer iets anders zijn maar het lijkt er wel weer veel op.
Geen foutcodes in de motorcomputer(onder aansluiting 2) wel in de bakcomputer (aansluiting 1), het oranje pijltje knipperde ook op de terrugweg, met code 245. Dit is volgens mijn dealer de vermogenbegrensing.
Dit kan eigenlijk geen oorzaak zijn dat hij helemaal niet wil starten..

Iemand nog een idee??

320 (0), 16 jaar geleden

hoe is de brandstofdrukregelaar; lekt deze soms?

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Nog niet gechekt.. maar kun jij dit rijmen dan met het stilstaan..

320 (0), 16 jaar geleden

mogelijk was het mengsel te rijk bij de start,na afkoelen beter mengsel. maar liep de brandstofpomp bij het op contact zetten in de zon?
het is mij niet duidelijk of je het brandstofpomprelais vervangen of doorgelust hebt. er zit geloof ik een temp voeler in de slang bij het luchtfilter, kun je die uitwisselen / vervangen om te testen?

ik hoor het graag.

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Brandstofpomprelais is vervangen door een nieuwe dus moet goed zijn.. ik gar er vanavond/morgen nog eens mee aan het meten..Ben hier alleen dus moet een beetje schuiven ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.