hey wie o wie kan mij helpen ik heb een volvo 850 2.5i 20V uit november ,92 vorige week tijdens het rijden is mijn distributie riem gebroken gevolgd 4x klep krom afijn na de kop gerevisert ben ik begonnen de kop te monteren tot zo ver ging dat goed maar nu komt het probleem ik wou krukas en nokkenassen op de merktekens zetten maar na dat gedaan te hebben kwam ik erachter dat tijdens het met de hand ronddraaien van de krukas de kleppen tegen de zuigers kwamen en ik weet zeker dat nokkenassen en krukas op merkteken stonden(info via vraagbaak)kan het zijn dat de vorige eigenaar met de riem vervangen de riemwielen van de nokkenas verkeerd gemonteerd heeft? en zoja wie kan mij vertellen hoe ik kan kontroleren of riemwielen op de juiste stand op nokkenas zit riemwielen zitten met 3 boutjes vast op nokkenas dus heb ik 3 keuze,s ik heb alles grondig gecheckt en kom er nu ff niet meer uit dus als iemand mij hier een antwoord op kan geven dan heel graag
groetjes :ackie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beste,
uit uw verhaal begrijp ik dat je de de zuigers en de nokkenassen op hun merktekens wil plaatsen zonder dat de distributieriem is gemonteerd
ja?? voordat je de cilinderkop monteert dien je elk afzonderlijk de nokkenassen en de zuigers op hun merktekens te zetten, pas dan de riem te monteren en dan moet je zonder problemen de motor kunnen ronddraaien
nb. ik ben niet zo bekent met dit type volvo en ga ervan uit dat de distributieaandrijving een riem is, gedeeltelijk geldt dit ook voor kettingaandrijving
groeten
hallo dit heb ik ook gedaan maar als de merktekens tegenover elkaar staan en ik wil met de riem er om heen de krukas met de hand draaien dan loopt 1 van de zuigers tegen een klep aan wat er bij mij op duidt dat het riemwiel van 1 van de nokkenassen niet juist op de nokkenas zit normaal gesproken zitten de riemwielen doormiddel van een spie+spiebaan op de nokkenas vast zodat het riemwiel er maar op 1 manier op past en bij de volvo zit deze vast met 3 bouten en als je die verwijderd kun je de riemwiel op verschillende manieren monteren ik heb deze zelf nog niet lost gehad en ben nu op zoek of er iemand is die mij kan vertellen hoe het riemwiel op de nokkenas moet en waar moet het merkteken staan ten opzichte van 1 van de nokken op de in en uitlaat nokkenas?
groetjes : ackie
21 jaar
beste,
als je de drijfwielen van de nokkenassen NIET hebt losgehad en de motor is al draaiend stilgevallen doordat de drijfriem is gebroken en indien de motor voordien wel goed draaide moet je de stand van de drijfwielen op de nokkenassen controleren;
doordat er een grote kracht is uitgeoefend door de breuk van de riem kan het zijn dat de positie is verandert, sommige drijfwielen zijn met een breekpal uitgerust
groeten
cilinder 1 en 4 in bovenste dode punt, kun je voelen door je bougie gat met een lange schroevendraaier o.i.d en dan aan de krukas draaien zodat je voelt dat ze bovenaan staan, dan de in en uitlaat nokkenassen v/d 4e cilinder, aan de kant v/d versnellingsbak dus, op tuimelen te zetten, inlaat net dicht uitlaat net open, riem monteren en weer met de hand ronddraaien, moet goed gaan, als je de nokkenassen op tuimelen hebt, kun je de wielen losschroeven en de merktekens tegenover elkaar zetten.
succes en laat even weten of het gelukt is
hallo allemaal bedankt voor de info ik ga er zo spoedig mogelijk mee aan de slag en laat zeer zeker weten of het gelukt is en tot die tijd mag iedereen reageren want hoe meer info hoe meer kans van slagen maar ben in iedergeval al blij met de info die ik nu heb thanx
groetjes : ackie
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar