Volvo V70: Starterkrans versleten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

Heb een V70D5 automaat met 145.000 op de teller. Blijkt de starterkrans versleten te zijn!
Hoe kan dit zo snel? Heb de auto pas 25.000 km in bezit en geen gekke dingen gedaan; gewoon 'bad luck'?
Dat de starterkrans vervangen moet worden is me duidelijk, echter volgens sommigen ook het aan de starterkrans bevestigde vliegwiel (Volvo dealer). Anderen zeggen echter dat er geen vliegwiel aanwezig is bij de automaat versie??? Wat moet er nog meer vervangen worden? (Startmotor, of alleen tandwiel aan de startmotor). Alle wijsheden zijn welkom!

HJZ

Geplaatst door HJZ (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

het is net hoe je het noemt want de starterkrans zit op een dunne plaat waar de koppelomvormer op bevestig zit.
en sommige noemen dit misschien een vliegwiel en andere weer niet maar het komt op het zelfde neer.
en ja je moet de bendix van je startmotor ook vervangen.
en hoe zo iets kan nou je weet niet of de vorige eigenaar misschien een paar keer flink verkeert gestart heeft waardoor de starterkrans beschadigd is want daar zou ik het op houden.
of het moet zijn dat je startmotor niet goed inslaat dus dat moet ook gecontroleerd worden.

groetjes jan.

Volvo-Specialist (0) PRO, 17 jaar geleden

De starterkrans zit bij een automaat vast aan een vrij dunne meeneemplaat.

Er is een serie slechte (lees slecht geharde) starterkransen geweest, de Volvo-dealer kan dat nazoeken in TIE (volvo's technische journaals) en controleren of jou auto ook in die serie valt en of Volvo nog coulance bied (gedeeltelijke verlengde garantie).

Of de startmotor ook vernieuwd moet worden kan het beste beoordeeld worden als de startmotor verwijderd is.

kale8ball (0), 17 jaar geleden

ligt dat nou aan mij, elke motor heeft toch een vliegwiel. hij moet toch een bepaald moment op zijn krukas krijgen om t zaakje in beweging te houden. want anders ben ik voorgelogen haha.......
maar dat de starterkrans aan de meeneemplaat zit kan ik nog voorstellen. maar is die daar niet te dun voor?

jan T (10) PRO, 17 jaar geleden

ja dat ligt een beetje aan jou.
weet je die meeneemplaat en de koppelomvormer samen vormen bij een automaat het vliegwiel.
bij een handgeschakelde bak heb je alleen een vliegwiel en is daarom dikker.

groetjes jan.

kale8ball (0), 17 jaar geleden

inderdaad, dat klinkt logisch......... weer wat geleerd vandaag

HJZ (0), 17 jaar geleden

Allen bedankt voor jullie bijdrage!

De auto is inmiddels gerepareerd met een zogenaamde meeneemplaat, waarbij ook de bendix en het anker van de startmotor is vervangen.
Je moet er wat voor over hebben, maar dan krijg je ook wat.

Gegroet!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.