Volvo V40: Stationair stilvallen, tijdens rijden af en toe snokken

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Wij hebben een Volvo V40 binnengekregen met het volgende probleem. Als de motor stationair loopt valt deze soms ineens uit (daarna wel gelijk weer te starten) en de auto snokt af en toe een paar keer achter elkaar tijdens het rijden (alsof de ontsteking er even mee ophoud). Mil lampje stond aan en gaf een storing op de koelvloeistoftemperatuurzender, deze hebben wij vervangen, storing blijft weg en de motortemp. vertoont geen vreemde waarden.
Het valt op dat de motor koud eigenlijk nergens last van heeft, maar wanneer de koelvl.temp. boven 70 graden komt begint het gedonder.
Wat hebben we verder allemaal gemeten/ gedaan:
1. Brandstofdruk gemeten= ok en blijft ook onder druk na afzetten
2. Lambda sonde signaal voor de kat gemeten= pendelde zeer traag en onregelmatig, tevens pendelde de sonde na de kat ook mee. We hebben de sonde voor de kat vervangen (orig Volvo) en nu pendelt deze tussen 0 en 5 v (snelheid stationair ong 1x per 5 seconden), de sonde na de kat blijft nu ook net onder de 1 volt constant staan. Tevens is na het vervangen van de sonde de lambda-aanpassing van 12% naar 9% gegaan. Probleem is er echter nogsteeds.
3. Bougies vervangen (deze waren zeer oud)
4. Ontsteking gecontroleerd met stroboscoop (deze auto heeft twee penbobines met twee kabels). Er is af en toe wel een missende vonk (geen knipper van de stobo) maar de ontsteking valt pas weg nadat de motor stilvalt. Aan de ingangkant van de bobines wordt er geen signaal overgeslagen. Bobines zelf heb ik geen scheuren kunnen ontdekken.
5. Injectoren blijven aangestuurd totdat de motor stilvalt.
6. Gasklephuis schoongemaakt (was niet smerig) en rooktest inlaat gedaan= geen lekkage.
7. Voor de zekerheid ook de krukassensor en luchtmassameter gewisseld voor nieuwe, maar dit had geen effect.
Eigenlijk het enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat vlak voor het stilvallen de lambdawaarde voor de kat naar bijna 0 volt valt (tussen de 10 en 15 secs ervoor). Op de viergasmeter zie je dit een beetje terug, stationair loopt de motor opvallend arm (lambda loopt langzaam op naar 1,2,).

Ik ben een beetje door mijn ideeën heen, misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Groeten Erik

Ps. Klant geeft aan dat bij een niet volle tank het probleem zich niet voordoet. Wij hebben alleen getest met volle tank.

02erik02

Geplaatst door 02erik02 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

RDijkstra (0), 10 jaar geleden

Misschien raar gedacht maar hoe is het met de tankontluchting?

mvg. Reinder

02erik02 (0) PRO, 10 jaar geleden

Bedankt voor Uw reactie, de tankontluchting is wel een memo over geweest bij de V40, echter hebben wij ook getest zonder tankdop erop (voor de zekerheid, de brandstofdruk blijft perfect) zonder verschil.

Wat ik wel apart blijf vinden is het ineens arm gaan lopen van de motor. Dit kan toch alleen komen door een kortere openingstijd van de injectoren (wat niet gebeurd, ik heb alles in grafieken tegenover elkaar gemeten) of een lagere brandstofdruk (welke dus ook niet veranderd). Of zijn er meer manieren om de motor armer te laten lopen voor het MMG?

Groeten Erik.

Profundo Autoservice (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat ik zelf heb meegemaakt is dat de bobines raar gaan doen op het moment dat ze warm worden, en dat zou zomaar die 70 graden kunnen zijn.
Zeker omdat je aangeeft dat de bobines aan de secundaire kant soms een vonkje missen.
Als 1 van de 2 bobines even een paar omwentelingen niets doet dan zou hij op 2 cylinders verder moeten en dat kan niet, dus slat hij af.

02erik02 (0) PRO, 10 jaar geleden

Wederom bedankt voor de reactie, de bobines zijn nogal aan de prijs, vandaar dat ik deze nog niet gewisseld heb. Aan de uitgangskant wordt er idd af en toe een vonkje gemist, echter niet een paar na elkaar (geen verandering in het motorgeluid). Tevens is het missen van een vonk niet gelijk te trekken met het naar arm gaan van de lambda sonde. De bobines zijn waarschijnlijk niet helemaal ok, maar ik denk niet dat dit de oorzaak is.

Klant heeft de auto ondertussen weer meegenomen (ik kan nu niets meer meten) en tankt deze voorlopig niet meer af, hij beslist binnenkort of de auto gerepareerd moet worden.

Groeten Erik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.