close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S40: Steeds lucht in koppelingsysteem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0d

Hoi allemaal,

Mijn bak schakelt zeer moeizaam en het knarst als het bijv, in de twee wordt gezet. Als ik de de koppeling ontlucht dan schakelt hij voor een halve dag ofzo best goed en daarna gaat hij weer moeizaam schakelen. Op de een of andere manier komt er dus lucht in het systeem. Waar zou dit aan kunnen liggen? De auto heeft nu iets van 240k gelopen, zou de druklager niet goed meer zijn?

Ik heb een tweetal keren gehoord dat de druklager van deze type motor relatief vaak stukgaat en meestal rond de 250k?? Ik wil in de zomer op vakantie met de auto en wil niet ergens in de bergen met een kapotte koppeling komen te staan. Dus ik wil preventief de koppeling incl. druklager vervangen. Mijn vraag is, klopt het dat de koppeling rond deze km-standen op zijn? Natuurlijk is het afhankelijk van je rijstijl, maar zoals de werkelijkheid zich openbaart... kunnen velen niet autorijden! Geen gevoel voor techniek.

Thanks

Geplaatst door

mamoli (60)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of de koppeling ver heen is weet ik niet. el weet ik dat de lucht welke steeds opnieuw in het systeem komt, dat meestal niet door drukgroep,koppelingsplaat, of het druklager komt.

Dit komt omdat tijdens of na het loslaten van de koppelingspedaal de plunjer van de hulpcilinder niet terug komt en er zodoende onderdruk in de hoofdkoppelingscilinder ontstaat. En daarin wordt dan lucht aangezogen langs de secundaire cup.

Het niet (of niet terug) komen van de plunjer kan komen door1:Een zwaar gaande plunjer 2: Een zwaar gaande koppelingshevel.(van het druklager) 3: Het afwezig of gebroken zijn van een veer welke de koppelingshevel behoort terug te trekken of te duwen. 4: Het tijdelijk verstopt zijn van de slang of leiding tussen de hoofd en hulpcilinder.

De tijdelijke verstopping kan ontstaan door vuil of stukjes rubber welke meegenomen worden door de remvloeistof en bij een vernauwing ergens als klepje gaan werken en zodoende de zaak afsluiten.

Het kan voorkomen dat een losgeraakte binnenste voering van de slang dat doet.

Ik heb bij een rem meegemaakt dat men de leiding zo strak had vastgedraaid dat die nagenoeg dicht geperst was, Met hetzelfde effect.

Betreffend voertuig heeft een hydraulisch druklager, geen hevel dus. Het diafragma van de drukgroep zelf zorgt voor het terugkomen. Deze druklagers gaan niet relatief vaak stuk, maar zijn net als de 'normale' druklagers geconstrueerd om een koppelingsleven lang mee te gaan. Dit varieert zoals TS al stelt met het rijgedrag. 240k en een koppeling die versleten is, is niet gek.

Wat Cor stelt is juist, er wordt lucht aangezogen het systeem in. Is er recent een reparatie uitgevoerd? Zo ja, kijk dan of dit geen vernauwing in de leiding heeft veroorzaakt, zoals vuil of beklemming.

Wauter 0
badge

12 jaar

Hallo Cor en Wauter,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik heb de auto als occasion gekocht, er is geen reparatie uitgevoerd wat dit soort problemen zou moeten geven. We hebben de remvloeistof onlangs vervangen, maar het slecht schakelen deed hij hiervoor ook al.

Hoe kan ik de remvloeistofleiding die in de hydraulische druklager loopt losmaken, ik ben bang dat deze zal afbreken. Ik wil het rubbertje wat aan het begin van de leiding zit die in de druklager steekt, vervangen. Misschien dat deze niet goed meer is, anders weet ik het ook niet en is er intern een lekkage.

Groetjes

mamoli 60

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.