misschien kan iemand mij helpen van mijn s70 gaat de laaste tijd de storingslamp branden, ik heb de storing uitgelezen met snap on kast code p0130 circuit O2 sensorbank 1 sensor 1 .
soms gaat de lamp weer uit ik heb metingen gedaan met co tester co en lambda is goed ik merk verder niets aan de auto, dan toch maar de lamda sonde vervangen ?
het is wel zo dat hij s'morgens meteen na het starten soms af slaat tevens zag ik dat van het alarm het ledje even blijft knipperen als de auto loopt 10 sec ik denk een storing misschien startonderbreker deze kan ik niet uitlezen.
tevens nog een vraag ik kamp ook met best wel veel olieverbruik hij heeft nog maar 165000 km gelopen +/- 1 ltr op de 2000 km half syn 10w40 komt dit meer voor geleiders of klepseals ????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bij storingscode p0130 kan je de luchtmassa meter ook eens controleren of die te weinig aan geeft dan geeft ie naar verloop van tijd deze storing aan vanwege een langdurig net te arm mengsel en bij koude start loopt ie een paar seconden onregelmatig het makkelijkste is even uitwissellen met een andere auto voor de test
groet:Peter
Hoi Peter,
bedankt voor je reactie , de auto loopt soms inderdaad bij de koudstart onregelmatig maar controleren gaat moeilijk staat bij mij niet in de data en als hij loopt is alles weer goed !
als de storingslamp brandt komt deze p0130 te voorschijn en als de lamp uit is geen storingen en even uitwisselen is een optie maar ik heb geen zelfde auto staan en soms blijft de storing wel 4 dagen weg!
de storing komt ook alleen maar te voorschijn na de koudstart als je weg rijdt na 50 meter ongeveer en dan werkt je lambda nog niet maar om zomaar en nieuwe luchtmassameter erin te zetten is een beetje kostbaar want het is mijn eigen auto ook nog!
groet Mario
Beste Mario wat je nog kan doen is bij koude motor de tester aansluiten en de hoeveelheid luchtmassa meten schrijf dat op en kom je toevallig in de gelegenheid om net zo.n auto uit te lezen vergelijk dan die waarde met de jouwe als ie stuk is is het verschil zekers te zien, ik heb het een keer meegemaakt toen gaf ie maar 20kg/m aan en het moest 40 zijn dus dat was wel een groot verschil succes!
groet: Peter
Is het vacuum slangetje op het inlaat spruitstuk niet lek, het zit naast je stuurbekrachtegingpomp krijgt dan arm mengsel.
Gr Ron
mede door je hoge olie verbruik denk ik dat je carterontluchting dicht gekoold zit.
(heeft deze een electronische gasklep?)dan krijg je inderdaad 130c,en ziet de gasklep er vettig uit.
na de nozzel en de gasklep(niet handmatig open drukken) gereingd te hebben,zou ik wel de etm updaten(gasklep)
hoi R_Bakker, er is geen lekkage van vacuumslangen of andere wijze heb ik allemaal al gecontroleerd!
Hoi Bromie,de carterontluchting is helemaal openen had ik al gecontroleerd, de motor heeft een elektr.gasklephuis de heb ik 3 maanden geleden al een keer schoon gemaakt was inderdaad vettig dit is en bekend probleem bij volvo.
wat bedoel je met nozzel renigen?
misschien is andere olie wel een oplossing of toevoeging van Forte'
Hoi Peter,vandaag problemen met starten motor wil niet aanslaan pas bij 2e keer en doorstarten met gas erbij meteen uitgelezen zelfde storing o2 sensor 1
in de data blijft nu ook de mV stilstaan op 500 mV 2e sensor springt van 0,60 mV naar 600 /900/400 /800/ 100 mV deze heeft het waarschijnlijk gedeeltelijk overgenomen
tevens naar lchtmassamter gekeken stationair 4.0 mg/s
verbruik is ook omhoog gegaan heb ook meteen lambda en co meting gedaan nu foute boel co 3,5 lambda stationiar 1.06 2000 toeren 91 luchtmeng verhouding 13.50 tevens in data gekeken op bijzonderheden storing in brandstof circuit 1 alleen in data word geen fout code gegeven!
Ik heb een nieuwe lambdasonde besteld wel orgineel kost wel wat
laat nog wel iets weten bedankt voor de reactie allemaal
groet Mario
carterontluchting zit naast /boven de dynamo,er zitten 2waterslangen op,en 1vacuumslangetje..
het vacuumpijpje zit dan dicht.
hoi het probleem is opgelost lambda vervangen storing was meteen weg, alleen liep hij s'morgens en bij het doortrekken onregelmatig !
ook gevonden signaaldraad van 1e bobinewas doorgesleten en kwam soms tegen massa hij loopt weer als een zonnetje
bedankt voor de reacties
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S70 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar