close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 740: Verlies Koelwater

Bouwjaar: 1990, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.3i

Er is een probleem met onze m'n Volvo 740 2.3 op gas. In september 2010 reden we er mee naar het zuiden van Frankrijk. Deze rit deed hij perfect, heeft zo'n 1300km aan een stuk gereden. Koelvloeistofniveau was bij vertrek nog ok! De dag erna viel hij na 4km rijden stil: er bleek geen koelvloeistof meer in het expansievat te zitten en omdat de wagen op LPG rijdt is deze beveiligd en viel hij stil.

Na het reservoir gevuld te hebben reed de wagen weer zonder problemen, maar hij werd verplicht de wegenhulp deze te laten nazien bij een erkend dealer. De koppakking bleek ok te zijn na een drukproef, geen mayonaise in de motor enzovoort. Er werden ook geen lekken in het koelcircuit gevonden. Ik moet wel vermelden dat de wagen een week voor hij naar Frankrijk ging nog binnen is geweest om een lekke darm van het koelcircuit te laten herstellen.

Bij de terugkomst in het huis daarginds (na een rit van 80km) bleek er weer koelvloeistof verdwenen te zijn. Weer werd het bijgevuld, omdat de wagen perfect reed en de motor mooi op temperatuur bleef.

Het probleem is gebleven. In de terugrit om de 200km gestopt om het expansievat telkens met ongeveer een liter bij te vullen! Bij een warme motor 'sist' de dop van het expansievat en zijn er 'spetters' koelvloeistof er rond en op de beschermmousse van de motorkap te vinden.

Mij lijkt het echter sterk dat er zo veel vloeistof langs die dop ontsnapt? Komt het sissen gewoon niet door de overdruk die langs daar ontsnapt? Ik denk zelf aan een defecte waterpomp of (en ik hoop van niet) een gebarsten blok. Maar valt dat laatste niet te ontdekken via een druktest?


Iemand een idee?


Bedankt!

Geplaatst door

Jakob123 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijhkt me toch meer een lekke koppakking.
laat deze testen met een co tester die reageert direct op uitlaat gas in het koelsysteem.
hoe klein het lekje is dan verkleurt de vloeistof en weet je waar je aan toe ben.
dan kan het altijd nog een scheur zijn maar als de kop eraf is en niks an de pakking tezien is kun je de kop laten af persen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

Er weinig tijd gehad de laatste tijd om er aan te werken. Wagen is vorige week afgekeurd omwille van een te hoge CO-waarde in de uitlaatgassen.
Druktest op koelvloeistof wees niets uit, CO-waarde bij benzine was perfect, die bij LPG lag veel te hoog. Koelvloeistof 'spuit' over na een korte rit door lucht en bellen die naar boven komen (met de dop er af). Wagen blijft perfect op temperatuur. Lambda gaf op de BC een foutmelding maar kon niet uitgelezen worden, vermoed dat daar niet echt iets mee mis is gezien die enkel de benzine stuurt en niet de LPG.

Garage had geen tester voor het koelwater jammer genoeg. Mocht er geen CO bij het koelwater zitten wanneer hij op benzine draait maar wél wanneer hij op LPG draait, denk ik dat het probleem gevonden is: het membraan van de verdamper.

Jakob123 0

13 jaar

of dat zo is zou je kunnen controleren door de koelwater slangen van de verdamper tehalen en met elkaar teverbinden met een pijpje en zien wat er dan gebeurt.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

13 jaar

En nu?
Is er al meer bekend?

Gr. Alwin

superbraam 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.