close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: Vermogenverlies, motorkarakter

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 115PK

Recentelijk geeft de auto <2000rpm "niet thuis", tussen 2000-3000rpm zenuwachtig acceleren doch minder fel, boven 3000rpm ronduit traag (gaat wel door zij het erg langzaam)
Erg merkbaar en super irritant tijdens wegrijden uit stilstand en op 80 en 100km wegen.
De verbruiksmeter, voorheen bij het gas vol indrukken dan kwam er vanachter een gezellige pluim uitzetten en de verbruiksmeter vloog over de 25l/110km. Als ik hetzelfde nu doe gaat de verbruiksmeter naar circa 13l/100km en de pluim blijft duidlijk achterwege.
Op de snelweg met heel voorzichtig gasgeven (minime hoeveelheid) lijkt de auto normaal te reageren en weer alert te zijn, echter bij meer gas, lijkt de auto te verzuipen alsof het een oude slecht afgestelde carburateur benzinemotor is. Wederom geen rookontwikkeling, en uitblijven van het vroegere duiken van de achterzijde bij vol gas geven.

Met deze klacht naar de volvo dealer gegaan. Uitleesapparatuur eraan en men constateerde een sensor storing welke na reset niet terugkwam. Men stelde voor de lucht slangen te verwijderen en alles schoon te maken om achtergebleven rubberdeeltjes te verwijderen. (die zouden het systeem verstoppen en daardoor de turbo minder lucht laten leveren, waardoor er minder diesel naar de motor gaat). Verder ondekte men een storing aan de gloeibougies welke ook vervangen zijn.
Na ophalen van de auto weg willen rijden en constateer direct het niet reageren van de auto op het gaspedaal. Nog even doorgegaan maar gelijk gemerkt dat deze handelingen niet gewerkt hadden. De auto is daarop achtergebleven bij de dealer waar men diverse keren ermee is gaan rijden.
Nu krijg ik te horen dat zij de auto normaal vinden reageren. Blijkbaar heeft de auto de 2 jaar dat ik hem bezit dus zeer ver boven normaal gepresteerd. Aangezien de topsnelheid van deze auto en de accereratie tijden voor deze storing redelijk overeen kwamen met de gegevens op carbase ga ik hier nog niet vanuit.

Hopelijk weet iemand wat er an de hand kan zijn. De storing is ineens ontstaan en door uitblijven van rookontwikkeling achter de auto (wat ik ook probeer) ga ik uit van electronische storing welke zich nog niet openbaard.
De dealer stelt voor de auto met laptop aan te sluiten en een door volvo opgegeven testrit te maken, dan gegevens uitlezen en vergelijken met de resultaten welke deze motor zou moeten genereren. Men warschuwd echter al wel voor erg hoge onkosten gezien de arbeidsuren.

Wie weet er goedkopere raad?!?!?!?!

Geplaatst door

partenza (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik begrijp je angst voor hoge onkosten. Dit is ook een lastig probleem en ik vindt het ook opmerkelijk dat het nu pas voor doet. Wat je dealer wil is een test doen die Volvo heeft ontwikkeld voor je klacht.

Ik denk namelijk gezien de omschrijving van je klacht dat het met de EGR te maken heeft.
Deze EGR blijft hangen of wordt op het verkeerde moment aangestuurd.
Volvo heeft er een test methode voor gemaakt en het is wel keurig van je dealer dat die waarschuwd voor hoge kosten. Het kan namelijk alleen een EGR klep zijn maar die kan zo vast zitten dat het ook een spruitstuk kost en als dat allemaal goed werkt kun je ook uitkomen op een regeleenheid. dit laatste denk ik niet dat het is omdat je het dan al eerder gemerkt zou hebben.

Helaas weet ik geen goedkopere methode.

volvoxc90 0
badge

17 jaar

Bedankt voor de reactie XC90.

Vannacht de ultieme vermogenstest uitgevoerd, en opmerkelijk genoeg gaat de auto uiteindelijk wel door naar de 205km/u ca 4300rpm. Dus met spelen gaspedaal wil hij nog wel presteren. Geeft mij in ieder geval aan dat de motor zelf nog gezond is bij 160.000+ kilometer. Het moet dus een onderdeel zijn wat verandert gedurende verschillende toeren/vermogens gebieden.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik mezelf moet overgeven aan deze test en de gemoeide kosten.
Want "normaal" rijden is haast onmogelijk geworden.

partenza 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.