Hallo allemaal,
na het lezen van een aantal topics, maar niet exact de juiste klachten, graag uw aandacht voor mijn probleem:
Enkele maanden geleden merkte ik enkele druppels olie onderaan mijn auto. Navraag bij mijn dealer en die gaf aan dat een lek in de intercooler de oorzaak was. nog niet heel erg, maar door dit lek trok hij wat olie uit het carter. Op zijn advies nog gewoon even doorgereden( ik kon mijn auto niet missen) en op een later tijdstip vervangen. Na een aantal weken viel bij het opaccelereren op de snelweg, het volledige vermogen van de auto weg en ging de auto in noodloop, met de melding motor service vereist. Gelijk de dealer gelbeld, conclusie: de intercooler is volledig gescheurd, kom maar hierheen, je kan gewoon rustig doorrijden. Op de snelweg ging plots de melding van mijn boardinfodisplay en had de auto weer volledig vermogen. Bij de dealer aangekomen kon deze dit niet verklaren, maar toch is de intercooler( laadluchtkoeler) vervangen. ( storing code was 6805)
enkele dagen later weer hetzelfde probleem en melding. Uitlezen bij dealer, zelfde code en een andere code die zoveel betekende als verkeerde communicatie motorregeleenheid o.i.d.
Vervolgens nieuwe software geladen. Melding blijft terugkomen. Vervolgens alle vacuum gecontroleerd, maar dat is goed. Ook de motorrubbers zijn goed. Hierop is de VNT regelaar vervangen. 3 dagen goed en geen foutmeldingen meer. Alle problemen deden zich overigens alleen voor bij het vragen van een volle belasting ( aanhanger trekken of volgas)
Lijkt allemaal ok, maar nu is er het volgende aan de hand:
Bij vragen van volgas, valt de volledige turbodruk weg bij 1800 toeren , om vervolgens na ca 1 sekonde weer terug te komen en perfect door te accelereren. Dit gebeurd alleen bij een warme motor. Als je rustig vanuit stilstand dooraccelereerd( dus niet vol gas), gaat het allemaal goed en loopt hij prachtig door.
Alles uitgelezen en grafieken gemaakt tijdens rijden en je ziet prachtig hoe de turbodruk inderdaad wegvalt bij 1800 toeren, consequent in alle versnellingen. Typisch is ook, dat de raildruk op exact hetzelfde moment wegvalt, dus niet iets later of eerder. de lijnen liggen exact over elkaar.
Alles is door de dealer besproken met het servicepunt van Volvo in keulen, maar ook zij lijken er geen oplossing voor te hebben. Nu zeggen zij: probeer maar even met een ander turbo wat die doet, misschien is die niet goed, maar zeker weten zij dit dus niet. Gezien de kosten, onzekerheid en onvoorspelbaarheid van het resultaat zie ik dit niet zitten. Overigens is het niet zo dat een turbo een soort dom ding is: die doet het of doet het niet, toch???
Ik zal ongetwijfeld nog wat vergeten zijn te vermelden, maar volgens mij is het zo redelijk compleet. Nog enkele opsommingen van bevindingen:
* Turbo lijkt in orde, hevel voor de variabelinstelling werkt perfect.
* Turbo druk loopt soms op tot ca 2.3 bar, terwijl 2.0 het maximum zou mogen zijn.
* Hele computer is al een keer verwisseld zonder resultaat.
*. VNT regelaar nogmaals vervangen in geval dat deze niet goed zou zijn.
Ik wordt er redelijk moedeloos van, zeker aangezien mijn auto nu al in de laatste 6 weken minimaal 10 dagen bij mijn dealer heeft gestaan. Wie o wie kan mij verder helpen????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een lastig probleem,maar wat betreft intercooler en VNT-regelaar die gaan inderdaad vaker kapot.
Is er al gekeken naar je laaddruksensor geeft deze wel goede waarden.
dank voor je reactie herman. Toevallig is afgelopen week wederom een bezoekje geweest aan mijn dealer. De laaddruksensor is gewisseld met een andere goedlopende D5 en dat gaf geen verschil. Metingen zijn er niet verricht. Toen op mijn verzoek ook maar de LMM gewisseld en dat leek de problemen heel wat te verminderen. Oude LMM er weer in en wederom grotere terugval van de turbodruk( afblazen) . "s avonds mijn LMM eruitgehaald, gereinigd ( was heel erg zwart) en ingespoten met contactspray en teruggeplaatst. problemen ook nu duidelijk minder dan daarvoor!
Nu overweging om de LMM te vervangen door een nieuwe, maar ja, die kost ook weer bijna 400 euro en vraag me af of dit toeval is of dat ik werkelijk grote kans heb dat het probleem volledig opgelost wordt met een geheel nieuwe? . Ik ben het wel een beetje zat om het maar weer te "proberen". er zijn al heel veel kosten gemaakt met het "proberen".
Heel graag je mening/ advies hierover!
14 jaar
Mijn advies is ook op de retourstroom van je verstuivers te meten, misschien is er 1 of meerdere die inwendig veel verlies hebben.
LMM dan vervangen lijkt mij een logische onderneming.
EGR waarden zijn goed, niet dat deze open blijft en je vermogen verliest.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar