Volvo V50: Volvo V50 1.6D houdt soms in

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.600

Ik heb al geruime tijd het volgende probleem met mijn verder prima functionerende Volvo V50 ( km stand 98.000 km ). Bij lage toerentallen, bijvoorbeeld tijdens file rijden, houdt de auto soms een fractie van een seconde in om vervolgens weer probleemloos verder te rijden. Probleem is alleen aanwezig als er minimaal gas wordt gegeven en is altijd eenmalig. De auto blijft niet stotteren. Het is net of de auto heel even geen brandstof krijgt.

Auto is meerdere malen uitgelezen maar kent geen foutmelding. In het verleden wel een keer een foutmelding gehad dat de auto te weinig brandstof kreeg. Auto functioneerde toen ook in noodloop. Destijds is het brandstoffilter voortijdig vervangen en zijn er diverse slangetjes met tie-rips vastgezet.
Eerder zijn al een keer de gloeibougies voortijdig vervangen. Ook toen was er een foutmelding bij de de beurt.
Verder wordt er, als ik mijn klacht uit, meestal slangen vastgezet. Echter zonder resultaat.
Heeft er iemand enig idee wat dit kan zijn?

Lex6588

Geplaatst door Lex6588 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 13 jaar geleden

Heeft de auto af fabriek een roetfilter?
Zo ja via Vida de druk controleren die in je roetfilter heerst.
Stationair tussen 3 en 20hPa.
Roetfilter/Katalysator moet elke 120.000km vervangen worden.
Is de druk te hoog kan je hem eerst laten regenereren. Schoonbranden.
Blijft de druk te hoog kan het in je druksensor of in je roetfilter zitten.
Tevens niveau additief laten controleren en eventueel bijvullen en resetten.
ECM en ADM bevatten al nieuwste software?
EGR-klep blijven ook weleens hangen doordat er teveel roet in zit, maar dan krijg je een foutmelding in je ECM (motorregeleenheid)

Lex6588 (0), 13 jaar geleden

Dank voor je reactie, Herman. Hierbij de antwoorden en wat vragen die jouw tekst oproept:

- Ja, de auto heeft af fabriek een roetfilter.
- Je schrijft: "via Vida etc.etc.". Wat is Vida?
- Dat het roetfilter over 20.000 km vervangen moet worden is mij bekend. Het regeneren zou toch vanzelf eens in de zoveel tijd moeten gebeuren? Dat meen ik wel eens ergens gelezen te hebben.
- ECM en ADM bevatten nieuwste software? Ehhhh....... denk het wel. Auto heeft 1.000 km terug de 100.000 km beurt gehad bij de Volvo dealer. Neem aan dat er dan ook een update van software plaatsvind. Of is dat niet zo??
- Foutmeldingen op mijn dashboard krijg ik niet.

Highway (155) PRO, 13 jaar geleden

Vida is de uitlees computer van volvo.
De nieuwste software wordt alleen uit gevoerd mits er een probleem gemeld is of dat de fabrikant wil dat er een sw update gedaan wordt.

Lex6588 (0), 13 jaar geleden

Vorige week bij de Volvo specialist geweest. De EGR klep blijkt de boosdoener. Nu die tijdelijk is losgekoppeld rijdt de auto, voor het eerst sinds 3,5 jaar, als een zonnetje! Nieuwe klep is besteld en dan maar even afwachten of het zo goed blijft. Waar twee officiële Volvo dealers dit probleem niet konden oplossen, schiet de specialist in de roos!

Lex6588 (0), 13 jaar geleden

Ik zie dat ik dit topic nooit heb afgesloten. EGR klep is dus vervangen en sindsdien heeft het probleem zich nimmer meer voor gedaan. Auto rijdt eindelijk zoals het hoort. Compliment voor H.J. Lange ( Eelco ) Middelie!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.