Patiënt:
Volvo S40 1.9 Diesel common rail .
Bouwjaar 2001, 184.000 op de klok.
Zelf 1100km mee gereden, zeer netjes en niet harder dan 130.
Ik heb de auto nu 9 dagen en daarvoor heeft deze vermoedelijk een tijdje bij de verkoper gestaan.
Hij komt uit de lease, en heeft volgens het boekje netjes alle beurten gehad.
Beste mensen,
Toen straks/vannacht reed ik met een vriend vanuit wassenaar richting schiphop over de A44.
Aangezien ik pas 1100 kilometer met deze "nieuwe" aankoop heb gereden en nog geen 1 keer het gas heb ingetrapt leek het een mooi moment om even een paar kilometer hard te reiden.
Dus bij wassenaar de a44 op en met 180~190 naar leiden.
Ter hoogte van de BP, (paaltje 10.7) zag ik een vonkenregen in mijn spiegels.
Direct gestopt en zag dat deze uit de uitlaat kwam.
Hierop 5 minuten stil gestaan en toen 200 meter verderop naar het viaduct gereden boven de a44. (stuk veiliger dan waar we eerst stonden)
Bij stationair vlogen er allemaal vonkjes uit de uitlaat, gaf ik meer gas werd het ook wat meer.
Na 40 minuten kwam de ANWB, deze heeft alles gecontroleerd, eerst oliepijl, deze was uiteraard top(controleer deze al 3x deze week)
Na dat de ANWB man na wat bellen wat lollig deed, "vind je het niet mooi dan al die vonken"
Stelde hij mij gerust en verzekerde dat het niet de motor of turbo was.
Hij vermoede gewoon roetdeeltjes die verbrande.
Hij is nog tot schiphol achter mij aan gereden, en vermelde telefonisch dat er geen vonk meer te zien was. Hiermee hebben we afscheid genomen en de weg naar uithoor vervolgd.
Bij een controle voor de deur constateerde we bij veel gast soms nog een paar vonken.
Sjah, aangezien goooogle mij niet verder kon helpen en jullie vast meer verstand hier van hebben...
Voor de goede orde de motor klinkt prima en temp etc.. zier er ook top uit! Je merkt niks bij het reiden.
Ik heb een filmpje gemaakt van de vonken!! Echter geen idee hoe die hier te plaatsen, dus mocht iemand dat kunnen regelen kan ik het videobestand emaillen.
Wat denken jullie????
Filmpje,
ik heb wel een filmpje gevonden met dezelfde vonken.
Echter had ik geen vuurvlammen, alleen wat vonken.
http://videos.streetfire.net/Player.aspx...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doordat er altijd rustig mee is gereden heeft zich veel roet opgehoopt in de uitlaat (normaal bij een diesel waar altijd rustig mee word gereden).
Doordat er ineens langere tijd (heel) hard mee word gereden krijgt de roet geen tijd om eruit geblazen te worden maar word door de hoge snelheid zo heet dat hij spontaan gaat (ver)branden en komt als een vonkenregen uit de uitlaat.
Dit is wel een zeldzaam verschijnsel.
Mijn man had ook een vonkenregen uit de uitlaat toen hij even met het gaspedaal aan het spelen was. En dacht zelf al van ach dat zullen we roetdeeltjes zijn. Heeft waarschijnlijk een bejaarde ingereden!! En dat is alweer enkele maanden geleden dus ik zou me inderdaad geen zorgen maken. de anwb man had gelijk denk ik. Al moet je voordat je met het gaspedaal gaat spelen wel zorgen dat je motor al echt goed warm is. Want er zijn van die mensen die denken effe planken als ze nog maar net op de snelweg zitten en de motor amper warm is. Wij hebben overigens een v40 diesel met 115 pk ook van 2001 en 135.00 km gelopen.
18 jaar
Dit is wel een zeldzaam verschijnsel.
Ja nog nooite eerder gezien, was langs de dealer, wouden er geen eens naar kijken, hadden geen tijd. Kom daar bij die dealer dus nooit meer.
Heb nu alweer 250 kilomter gereden, geen problemen meer ondervonden.
Iemand nog tips voor het reinigen van mijn systeem? Want er zal nog wel wat roet vast zitten...
18 jaar
goed warm rijden en een lange tocht maken.
bijv: op vakantie naar het buitenland:)
18 jaar
mijn turbodiesel doet dat ook na veel korte ritjes te hebben gereden.
zijn roetdeeltjes die in de brand vliegen.
geeft niets,roetdeeltjes.
v power tanken(tijdje)wordt er mooi schoon van
De auto een tijdje met mijn vorige baas meegeven dan wordt de uitlaat ook schoon(geblazen), een diesel die hij mee heeft gehad hoef je voor de roetmeting niet meer "de uitlaat leeg te rijden"
Bus, 0.94 roetmeting
EGR klep dicht
Carter ontluchting buiten inlaatcircuit om ( APK weer ff origineel) 0.15% aceton, en 20% zonnebloemolie in de diesel.
:D
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar