Ik heb een Volvo 960 3 liter uit 1992.
Enige jaren geleden gebeurde het dat bij starten de lampjes van de W- en de E-stand en het pijlvormige lampje op het dashbord gingen knipperen. Volgens de gebruiksaanwijzing duidt dit op een defect in de automatische versnellingsbak, alleen dat wist ik toen nog niet. Dus na een klein eindje rijden gestopt en een paar maal opnieuw gestart en de waaschuwings signalen waren weg. Gewoon doorgereden en verder nooit iets gemerkt.
Zeker een jaar later herhaalde het probleem zich en loste ik het op dezelfde manier op. En dit in de loop der jaren nog 1 of 2 keer.
Onlangs is de pakking van het vliegwielhuis vervangen en nu krijg ik regelmatiger de waarschuwingsignalen te zien, maar ik krijg ze ook steeds weer weg. En bij het rijden merk ik niets.
Vooralsnog heb ik de indruk dat het probleem niet in de versnellingbak zit, maar in het electrische cicuit van het waarschuwingssysteem.
Verder: Er zit voldoende olie in de versnellingsbak en deze is mooi rood, dus niet vervuild, denk ik.
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?
Bij voorbaat dank,
Rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De foutcode is van de bak en waarschijnlijk zal er een sensor of klep aan het stuk gaan zijn.
Toch even naar de dealer om de regeleenheid van de bak te laten uitlezen.
Wij hebben dit probleem ook gehad,
we hebben toen de standenschakelaar op de versnellingsbak vervangen en het probleem was weg.
Dit probleem ook al diversen keren met een 850 meegemaakt !!!
Klopt inderdaad dit is een sensor die wel eens defect gaat.
Gevolg hier van is geen achteruitrijverlichting of niet starten in P of N.
Mocht dit voordoen dan met de pook een paar keer op en neer wil wel eens helpen.
OK,
Dank voor de reacties.
Heb 'm laten uitlezen en het zit idd. in de standenschakelaar; contacten die daar gemaakt moeten worden.
Vevangen zou echter een flink karwei zijn, oa. de uitlaat zou eraf moeten.
Zolang het zo bleef als het nu was kon ik wel doorrijden, zeiden ze. Pas als hij echt rare dingen(?) zou doen bij het schakelen dan werd het tijd om aan de bel te trekken.
groet,
Rob
17 jaar
Nog één vraag: Klopt het wat ze zeggen?
En wat voor rare dingen zou ik eventueel kunnen verwachten?
Bvd. en groet,
Rob
17 jaar
Het grootste probleem dat je kunt krijgen is niet starten of het niet branden van de achteruitrijlichten.
Als de auto een keer niet start dan even met de pook op en neer en weer proberen.
Ik heb de sensor wel eens vervangen de uitlaat moet dan inderdaad losgemaakt worden.
het is al weer een tijd geleden maar, ik dacht dat ik de uitlaat alleen opgelost had.
Hey Frank,
Dank je voor dit vooruitzicht.
Ben behoorlijk gerust dat ik kan rijden zonder dat de zaak onherstelbaar in elkaar stort.
Heb trouwens de indruk dat als ik hem 's avonds wegzet in een andere stand dan de P ( maar niet in de N, natuurlijk; overigens met handrem ook wel mogelijk) dat het probleem minder vaak voorkomt.
Weer dank voor de informatie!
Vr. gr.
Rob
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 960 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar