close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: handgeschakeld versus automaat

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 i

Ik ben in het bezit van een Renault Espace 2.2i uit december 1994. De wagen geeft mij tot op heden relatief weinig problemen. Ivm een onregelmatig toerental, meestal te laag (500 rpm) bij een koude start heb ik de wagen laten uitlezen. Geen storingen gevonden maar er werd geadviseerd de contacten van de sensoren en regelunits te controleren. Op mijn zoektocht naar alle connectoren kwam ik een 'regelunit' tegen in de gaskabel. Er komen twee draden vanaf. Ik heb in het boek van Haynes hier niets over kunnen vinden. De regelunit bevindt zich aan de achterkant van het blok en de gaskabel loop er doorheen. Nu is het feit zo dat de wagen vroeger een automatisch bak heeft gehad. Door de vorige eigenaar is deze vervangen door een handgeschakelde bak.

Vragen:

Wat is of doet deze regelunit. Is dit een overblijfsel van de automatische bak (kick down)? Waar zou deze regelunit op aangesloten moeten zijn?

Is de afstelling van de computer bij een automatische bak verschillend met die van een handgeschakelde bak? Zoja, kan dit dan invloed hebben op het verbruik van de wagen (met moeite 1 op 9).

Alle antwoorden, adviezen en hints zijn welkom.

Groet Marcel.

Geplaatst door

bilion (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

klinkt als een later ingebouwde cruise control...

Er zijn een aantal dingen die je kostenloos kunt doen.
Ik zou beginnen met controleren of de stappenmotor gangbaar is (mag niet stroef gaan) en schoonmaken, gasklep schoonmaken. Controleer het inlaatspruitstuk op afdichting (ff wat remmenreiniger erop spuiten, toerental mag niet veranderen). Controleer de verdelerkap. Controleer bougies.
Als dat niet helpt, de kleppen laten stellen (auto hoeft niet op gas te lopen om toch verlopen kleppen te hebben).

Laat even je vorderingen weten. Feedback is erg nuttig.

AS1 230

17 jaar

De wagen heeft geen cruise control (meer). Als deze er in heeft gezeten dan is deze door de vorige eigenaar weer uitgebouwd. De twee draden van de regelunit zijn ook netjes in de kabelboom (van de injectoren) weggewerkt als ware ze van fabrieks af al gemonteerd. Zal kijken of ik de oorsprong van de twee draden kan traceren.
De wagen heeft oorspronkelijk (voor mijn aanschaf) op gas gelopen gezien de bevestingen achter de tweede rij zittingen en de afgedopte t-splitsingen in de aan en afvoer van de kachel.
Na aanschaf (20000 km geleden) gelijk distriutieriem. bougies, luchtfilter en dergelijke vervangen. De wagen heeft vanaf de aanschaf al een relatief hoog verbruik gehad. Ik zal verdelerkap, spruitstuk maar ook bougies en klepspeling nog eens een keer weer controleren. De constateringen en vorderingen laat ik weten al zal dat even een week duren (eerst een paar dagen ff weg).

Bedankt voor de snelle reactie en tot horens,

Marcel.

bilion 0

17 jaar

waarschijnlijk de schakelaar voor de kick-down functie voor automaat.
dient dus niet meer voor je manuele VB

patvdr 0
badge

17 jaar

jouw toerentalprobleem kan liggen aan een foute info van temperatuursonde. hier zijn twee soorten NTC en PTC sonde.
belangrijk is dat je de juiste erin zet. de werking kan je gewoon controleren met ohmmeter en opwarmen met verfafbrander of zo

patvdr 0
badge

17 jaar

Nu blijkt dat je wagen op gas heeft gelopen, zou ik sowieso de klepspeling controleren.
Te laag toerental is indicatief voor kleppen die te strak staan.

PS. Rij de tank ook eens leeg. Er kunnen restanten van oude benzine zijn. Dat helpt ook niet mee.

AS1 230

17 jaar

Heren,

Nogmaals bedankt voor de hints. Ik ga ze stuk voor stuk controleren/uitvoeren.

Vraag: Het 'uitlezen', doen ze dat met draaiende (warme) of koude motor. En controleer je hiermee ook niet de temperatuursonde? Zoja, kan deze dan toch problemen zoals beschreven veroorzaken?

Wat betreft de tank, ik rij deze praktisch altijd leeg (tot het knipperen van het controle lampje). Dit werd echter afgeraden daar de restanten zich dan ophopen in het filter. Deze heb ik naar aanleiding daarvan vervangen. Conclusie: geen merkbaar verschil.

Ik zoek verder en tot horens, Marcel

bilion 0

17 jaar

hallo ik rijd zelf ook een espace 2,2 en die van ons heeft ook een verbruik van 1 op 9
soms met pijn en moeite 1 op 9,5 is ook volgens test gegevens redelijk normaal deze is handgeschakeld en ook van 1994 heeft 150000 km gelopen , succes

max71 0

17 jaar

Tussentijds verslag:

Ben door tal van omstandigheden nog niet aan mijn voornemen (controle van tal van zaken) toegekomen. Ga dit weekend, indien er niets tussen komt, eindelijk met de Espace bezig. Ik zal verslag blijven uitbrengen.

Groet Marcel.

bilion 0

17 jaar

Voortgang!

Nog steeds niet aan mijn voornemen toegekomen. Ondertussen al wel een vastslaande achterrem gerepareerd. Tevens koppelingsproblemen gehad en laten repareren. Ze (een Renault dealer) vinden natuurlijk tevens een tal van dingen die eigenlijk ook maar gelijk gerepareerd zouden moeten worden. Deze boot maar eens afgehouden. 7 werkdagen later kon ik de wagen weer ophalen. Eerste indruk: OK, wagen was netjes gewassen.
Bij nader inzien (thuis) nieuwe krassen geconstateerd, uitlaat hangt los onder de auto en het elektrisch raam werkt niet meer. Stekker van de raamschakelaar hing los (vreemd). Weer gemonteerd en toen bleek dat er wel meer mis was. Het mechanisme schijnt niet meer goed te werken (toevallig ?). Morgen maar eens navragen. Op deze manier lukt het mij maar niet om vertrouwen in dealers te krijgen. To be continued!!!

bilion 0

17 jaar

Beste abonnees,

Ten eerste moet ik mijn excuses aanbieden aan de abonnees daar ik de twee basisregels van ´Problemcar´ heb geschonden. Ik heb geen voortgang gemeld en heb het probleem ook niet afgemeld. Het zij mij vergeven hoop ik?!

Ik heb gekozen dit bestaande onderwerp te continueren daar het huidige probleem (toerental) er op lijkt.

Na tal van zaken gecontroleerd te hebben (niet vervangen) scheen het probleem zich spontaan te hebben opgelost. Een jaar lang heb ik praktisch zonder het probleem (onregelmatig toerental) weer kunnen genieten van mijn Renault Espace. Echter in de loop van 2008 was het weer zover. Dan weer een te laag toerental (500) en dan weer een veel te hoog toerental (2000). De zoektocht is weer begonnen. Bijna direct de temperatuursensor vervangen. Dit gaf hoop. De koude start ging gelijk goed (800 rpm) echter bij een 'door en door' warme motor was het toerental weer te hoog. Het verschil met de voorgaande situatie is dat ik nu kan voorspellen wanneer het mis zal gaan. De symptomen zijn als volgt:

Koude start (s’morgens):
Toerental begint ongeveer bij 1500 en zal na ongeveer 15 seconden dalen tot 800. Het toerental schommelt vervolgens wel een klein beetje (100 rpm). De wagen rijdt meestal perfect maar wil ook wel eens iets onrustig lopen, alsof het een te rijk mengsel krijgt. Dit gaat dan gepaard met een vage benzinelucht die vooral merkbaar is als de ramen open zijn. Alle leidingen diverse keren gecontroleerd. Geen lekkage. Het typerende is dat je de benzinelucht onder de motorkap praktisch niet ruikt. Je kunt de wagen stoppen en weer starten maar hij blijft een correct toerental houden.

Motor op ‘bedrijfstemperatuur’:
Als je de wagen stopt, nadat deze volledig op bedrijfstemperatuur is (geweest), en je start deze weer na 1 á 3 uur, dan blijft het toerental op de reeds vermelde 1500 draaien. Ga je vervolgens rijden en de temperatuur loopt weer op naar de bedrijfstemperatuur, dan blijft dit het geval. Stop je de wagen maar laat de motor lopen (temperatuur blijft stijgen) dan neemt het toerental langzaam toe tot 2000 totdat deze zo hoog is dat de ventilator aanslaat. De motor koelt vervolgens zichtbaar (temperatuur meter) naar de normale bedrijfstemperatuur EN het toerental zakt plotseling naar 600 om zich na ongeveer een minuut weer op 800 te stabiliseren.

Ik begrijp uit diverse onderwerpen dat ik nog diverse zaken kan controleren en/of vervangen.
Lambda sensor, gasklep-positieschakelaar, spruitstukpakking, stationair toerental ventiel, enz.. Ik hoop echter dat er een abonnee is die de symptomen herkent zodat iets gerichter te werk kan gaan.

Ik hoop dat ik mijn credits voor deze site niet verspeelt heb door mijn nalatigheid en dat ik uw reactie weer tegemoet mag zien.

Met vriendelijke groeten,

Marcel.

bilion 0

16 jaar

Ten eerste, heb je de tips die ik in punt 2 en 6 heb gegeven uitgevoerd?

AS1 230

16 jaar

Verdelerunit is nieuw. Stappenmotor gecontroleerd (was gangbaar). Kleppen gesteld en nieuwe (afgestelde)bougies. Nog niet weer (na een jaar) de spruitstukpakking en gasklep gecontroleerd. Is vanaf nu ingepland.

Typische constatering:

Stond vanavond met de 'neus' omhoog op een flinke helling waardoor de koelvloeistof waarschijnlijk achter in het blok stroomde?! Na het starten duurde het aanzienlijk langer (meer dan 30 seconden) voordat het toerental daalde naar 800. Alsof het langer duurde voordat er water bij de temperatuursensor kwam. Zou er lucht in het systeem zitten? Begin van een lekke koppakking? Hoe kan ik dit eenvoudig controleren? Koelvloeistofverlies is 'minimaal'. 1/4 liter op 5000 kilometer, maar toch!

Maakt de volgende redenering zin? Motor op bedrijfstemperatuur, toerental goed. Motor afzetten. Thermostaat sluit zich na bepaalde tijd. Lucht bouwt zich op voor de thermostaat. Motor starten. Temperatuur sensor bevindt zich in een luchtbel (hoog en toenemend toerental). Lucht kan pas weg als de thermostaat weer opent wat gebeurt bij een bovengemiddelde temperatuur (ventilator slaat aan) vanwege de lucht. Hierna ontstaat weer een stabiele situatie...

Groet, Marcel

bilion 0

16 jaar

[quote=bilion]Lucht kan pas weg als de thermostaat weer opent wat gebeurt bij een bovengemiddelde temperatuur (ventilator slaat aan) vanwege de lucht.[/quote]
Dat is niet juist. De thermostaat zal bij normale bedrijfstemperatuur al open staan.

Ik zou de inlaatspruitstukpakkingen nu zeker testen. Komt vaker voor bij deze motor.
Theorie: meer lekkage (toerental loopt op) als de motor warmer wordt. Na enige afkoeling (doordat de koelfan aanslaat) krimpt de boel en wordt de lekkage (tijdelijk) weer opgeheven.

Ik vind overigens de tijd waarin het toerental zakt naar 800 na de koude start, erg kort. Ook die 30 seconden.
Normaal praat je over minuten.

AS1 230

16 jaar

OK. Zal nog een keer de ´remmenreinigertest´ uitvoeren. Wordt morgenmiddag of zondag. Morgenvroeg eerst een rommelmarkt. Ideaal zo´n Espace.

bilion 0

16 jaar

[quote=bilion]OK. Zal nog een keer de ´remmenreinigertest´ uitvoeren. Wordt morgenmiddag of zondag. Morgenvroeg eerst een rommelmarkt. Ideaal zo´n Espace.[/quote]
Doe eens de test als het toerental richting 2000 toeren gaat. Controleer ook goed alle slangen.

AS1 230

16 jaar

Je bedoelt alle slangen die met het spruitstuk verbonden zijn?!

bilion 0

16 jaar

[quote=bilion]Je bedoelt alle slangen die met het spruitstuk verbonden zijn?![/quote]
Yep

AS1 230

16 jaar

Vanmiddag de slangen gecontroleerd. Niets vreemds kunnen ontdekken. De motor liep overigens correct.
De meeste slangen (rem bekrachtiger, kleppendeksel, bezinedrukregelaar) zijn mij bekent maar er lopen ook nog twee slangen naar een 'koolfilter'. Eén voor de aanvoer van de benzinedampen via een klep maar waarvoor de tweede? Retour? En er loopt ook nog een slangetje naar een ventiel bij de krik. Doel is mij onbekent.

Ga de pakingen nog testen...

PS: Er zitten diverse zekeringen en relais aan het binnenspatbbord (krik zijde, rechts) welke ik niet in diverse handboeken kan terugvinden. Ik vermoedt dat ze o.a. te maken hebben met de airco en de koelfans. Heb jij nog specifiek informatie hierover?

bilion 0

16 jaar

[quote=bilion]Vanmiddag de slangen gecontroleerd. Niets vreemds kunnen ontdekken. De motor liep overigens correct.
De meeste slangen (rem bekrachtiger, kleppendeksel, bezinedrukregelaar) zijn mij bekent maar er lopen ook nog twee slangen naar een 'koolfilter'. Eén voor de aanvoer van de benzinedampen via een klep maar waarvoor de tweede? Retour? En er loopt ook nog een slangetje naar een ventiel bij de krik. Doel is mij onbekent.[/quote]
retour klinkt plausibel. Een filter gaat iets in en uit.

[quote=bilion]PS: Er zitten diverse zekeringen en relais aan het binnenspatbbord (krik zijde, rechts) welke ik niet in diverse handboeken kan terugvinden. Ik vermoedt dat ze o.a. te maken hebben met de airco en de koelfans. Heb jij nog specifiek informatie hierover?[/quote]
ik ken niet de details van de Espace. Je kunt eens een van die zekeringen los trekken en dan kijken wat er dan niet meer werkt...

AS1 230

16 jaar

Stand van zaken... Heb al diverse keren bij een hoger toerental 'remmenreiniger test' toegepast. Geen resultaat. De wagen loopt momenteel ook niet beroerd. Heel af en toe heeft hij de neiging langer in een hoger toerental te blijven draaien maar uiteindelijk valt hij via 600-700 terug om uiteindelijk op 850 uit te komen. Ik blijf waaks en zal de voortgang blijven melden.

bilion 0

16 jaar

Al weer 3 maanden verstreken. Wagen loopt over het algemeen goed. Nog wel last van een wisselend toerental. Heb besloten niet meer pro actief te gaan zoeken (investeren). Blijf wagen correct onderhouden met de hoop ooit de oorzaak te vinden. Overweeg een donor Espace aan te schaffen om onderdelen een voor een uit te wisselen.
Huidig symptoom: Wagen loopt met een correct toerental en kan na stoppen en (bijna) direct weer starten een te hoog toerental aannemen óf bij een te hoog toerental valt het toerental plotseling naar het juiste toerental.
Hints blijven welkom.

bilion 0

16 jaar

schroef de rekeneenheid eens open en controleer op aangebrande onderdelen.
Als je de ruimte hebt voor een donorauto en nog even door wilt met de Espace zou ik dat zeker doen.
Ik zou dan als eerste de stappenmotor eens uitwisselen. Misschien dat 'ie toch niet helemaal goed is.

AS1 230

16 jaar

Ik zou zeggen reinig een keer het gasklephuis, check of de stappenmotor soepel loopt. Verder zou je nog een keer frisse bougies, nieuwe verdelerkap en even nieuwe bougiekabels kunnen proberen, of in ieder geval even controleren of deze nog goed zijn. Slangetje naar mapsensor wil ook wel eens slecht zijn, dan zal je stationair loop ook slechter worden. Even een paar tips om nog te bekijken als dat nog niet gedaan is.

pieterp9094 0
badge

16 jaar

Heren,

Bedankt voor jullie reactie. Stappenmotor recent nog weer een keer gecontroleerd; loopt soepel. Blijf jullie hints uitvoeren en zal resultaten melden. ‘By the way’; heb dit weekend een flinke trip gemaakt (400km), probleemloos natuurlijk, en geconstateerd dat de temperatuur(meter) ook lichtelijk fluctueert tijdens de rit (130km/h). Bij stilstand loopt de temperatuur relatief snel op waarna, heel correct, de fan aanslaat. 'Overweeg' radiator en thermostaat eens goed na te kijken. Tot horens.

bilion 0

16 jaar

[quote=bilion]geconstateerd dat de temperatuur(meter) ook lichtelijk fluctueert tijdens de rit (130km/h).[/quote]
maak de massaverbindingen eens schoon. Een slechte massa kan zich uiten in vreemd gedrag van de temp. meter en mogelijk zelfs je toerentalprobleem.

AS1 230

16 jaar

controleer een de solderingen op de regelunit ,vw had dit biv met relay welke losliet als hij wam werd

bloemie 0

15 jaar

Check eerst de massa verbindingen nog maar eens. Door slechte massa krijg je extra spanningsval en die spanningsval zie je dan weer als temperatuurverschil op de temp meter.

pieterp9094 0
badge

15 jaar

Dit topic is inmiddels 2 jaar oud.
Ik stel voor, wanneer er nog problemen zijn, een nieuw topic te openen,
om mensen die toen gereageerd hebben niet verder te belasten met e-mails waar men niet meer op rekend.
Tevens kijkt men er dan weer met een frisse blijk tegenaan.

mvg.
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Bedankt voor het heropenen. Laten we even wachten op een reactie van bilion voordat het definitief op slot gaat.

AS1 230

15 jaar

Ik heb er op zich geen problemen mee echter topic is nog steeds actueel. Gaat ook meer over irritant gedrag dan echt een probleem. Voer nog steeds de hints uit. Mocht je toch tot het besluit komen dit onderwerp te willen sluiten dan wil hierbij iedereen bedanken voor alle reacties.

Kan ik de voorgeschiedenis (reacties) meenemen of 'linken' naar het nieuwe topic of kan ik de gehele voorgeschiedenis eenvoudig uitprinten (zie geen print knop).

Even nog een reactie op de laatste twee hints: Reeds velen massapunten gecontroleerd en tevens de aansluiting van de computer en dashboard maar helaas...

Heb de komende dagen weer even goed de tijd om op zoek te gaan en zal in dit topic of een nieuw (iets met onregelmatig toerental) rapporteren.

Met vriendelijk groet en alvast prettige kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar gewenst,

Marcel

bilion 0

15 jaar

[quote=bilion]Kan ik de voorgeschiedenis (reacties) meenemen of 'linken' naar het nieuwe topic of kan ik de gehele voorgeschiedenis eenvoudig uitprinten (zie geen print knop).

Met vriendelijk groet en alvast prettige kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar gewenst,

Marcel[/quote]
Je kunt de link in de adresbalk altijd kopiëren naar een nieuwe topic. Indien men deze dan aanklikt, komt vanzelf dit hele verhaal weer in beeld.

Ook goede kerstdagen en een mobiel 2009 gewenst.

moderator 0
badge

15 jaar

Dit onderwep kan gesloten worden en wordt gecontinueerd in het onderwerp:

te hoog / laag toerental...

Groet, Marcel

bilion 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.