Sinds ongeveer twee weken heb ik problemen met het starten van mijn Espace. Ik stop de kaart in de kaartlezer, lampjes op dashboard gaan allemaal aan, druk op de startknop en er gebeurt soms helemaal niets.
Tot nu toe heb ik het elke keer op kunnen lossen door af te wisselen met de reserve kaart, dan startte de motor wel.
Auto is al twee keer naar garage geweest; eerste keer is een vervangende kaartlezer geplaatst. In 4 dagen tijd, 2 keer geweigerd. Men dacht toch dat de kaartlezer de oorzaak was.
Afgelopen week is mijn kaartlezer gerepareerd, bleek een klein onderdeeltje defect te zijn. Problemen zouden volgens garage verholpen moeten zijn.
Gisteren startte de motor weer niet. Meerdere keren geprobeerd, gebeurde niets. Vervolgens versnellingsbak in vrij gezet, knop ingedruk en jawel hoor; hij startte.
Sinds gisteren nog twee keer meegemaakt dat de motor niet startte (met auto in versnelling en koppeling ingedrukt). Wanneer ik vervolgens de versnellingsbak in zijn vrij zet, start de auto wel.
Voordat ik de auto weer terug breng naar de garage (dealer) zou ik het op prijs stellen als jullie eventueel tips hebben wat het zou kunnen zijn. Ik heb op het forum al iets gelezen over het neutraalcontact, maar dat was me niet helemaal duidelijk...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het neutraalcontact moet goed zijn omdat de auto niet in de versnelling wil starten maar wel in neutraal.
ik zou het dus zoeken in de koppelingspedaal schakelaar.
Je kunt heel makkelijk controleren wat er mis gaat. Rondom de startknop zit een ring. Als de auto van mening is dat je mag starten, dan wordt deze ring verlicht. In het donker is het beter zichtbaar. Als je auto in de versnelling staat wil het niet, maar als je de koppeling intrapt gaat de ring branden en kun je starten. Als je 'm in neutraal zet, dan brandt de ring sowieso.
Zet 'm dus in de versnelling, kaart erin, de ring is uit. Trap op de koppeling. Gaat de ring branden en wil hij toch niet starten? -> kaart, kaartlezer, ECU. Brandt de ring niet: -> schakelaar koppelingspedaal (of bedrading daarnaartoe).
16 jaar
Rondom de startknop zit geen verlichte ring, dus dat kan ik niet controleren. Heb net de garage gebeld en die denken ook aan de sensor/schakelaar van het koppelingspedaal.
Hopelijk is dit de echte oplossing, ik word het zo langzamerhand echt zat.
Indien iemand anders nog suggesties heeft hoor ik het graag!
16 jaar
Je kunt de schakelaar van het koppelingspedaal nog op een andere manier controleren, nl door de cruisecontrol te gebruiken. Als je op een ingestelde snelheid rijdt en je drukt dan de koppeling in, dan moet de cruise control meteen stoppen. Zou de schakelaar defect zijn, dan blijft de cruisecontrol hangen en gaat je motor hoog in de toeren. Koppeling wel weer snel loslaten dan...
16 jaar
Echter, er zitten 2 schakelaars op... 1 voor de cruise control die inwerking gaat zodra je het pedaal minimaal intrapt en 1 die werkt als je het pedaal helemaal intrapt.
Ik heb de optie met de cruisecontrol geprobeerd, maar dat levert niets bijzonders op. Zodra ik het koppelingspedaal aanraak stopt de cruisecontrol, dus daar is niets vreemd mee aan de hand.
Het typische is dat de auto het hele weekend elke keer prima startte, met of zonder koppeling ingetrapt, in zijn vrij of in de versnelling. Ik kan er dan ook helemaal geen lijn in ontdekken (helaas..) Toch nog maar een paar dagen aankijken voordat ik de garage weer bel, vrees ik.
16 jaar
Vorige week donderdag ben ik naar de garage geweest en daar zijn twee sensoren bij het koppelingspedaal vervangen. Sindsdien gaat het starten weer vlekkeloos.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en hoop het forum voorlopig niet meer nodig te hebben..!
Groetjes,
Janne.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar