Het is niet ieders favoriete bezigheid, zeker niet met de huidige brandstofprijzen, maar om van A naar B te kunnen blijven gaan zal je af en toe een tankstop moeten maken. Bij het tankstation heb je de keuze uit verschillende benzinesoorten, met verschillende namen. Gewoon een standaard benzine, of premium brandstoffen als ‘’Ultimate’’, ‘’Excellium’’, ‘’V-Power’’. En dan die getallen 95 en 98: de ene een stuk duurder dan de ander, wat betekent dat precies?
Als je je een beetje verdiept in benzinesoorten, merk je dat verschillende aanbieders ook verschillende namen gebruiken voor hun brandstoffen. De basis is meestal een Euro 95 brandstof, zonder speciale naam. Tegenwoordig is deze brandstof bijna altijd gemengd met een percentage Bio-Ethanol. Dit mag wettelijk tot 10% zijn, vandaar de benaming ‘’E10’’. Voor oudere auto’s kan dit niet wenselijk zijn, omdat rubberen brandstofleidingen aangetast kunnen raken door Ethanol, zie hiervoor ons artikel over E10 en de mogelijke gevolgen ervan.
Wat bij alle benzinesoorten genoemd wordt, is het octaangetal. Bij de meeste tankstations zijn dit brandstoffen met een octaangetal van 95 of 98. Bij bepaalde merken vind je zelfs 102. Wellicht een fabeltje om meteen te kunnen ontkrachten, is dat het niet gaat om een octaangehalte, maar een octaangetal. Dit getal staat voor de klopvastheid van de brandstof. Hoe hoger dit getal, hoe verder het brandstofmengsel kan worden gecomprimeerd voordat de brandstof uit zichzelf zal ontbranden. Deze spontane ontbranding is bij een benzinemotor ongewenst, want dit moet gebeuren op het moment dat de motor zelf zijn ontbranding plaats wil laten vinden en dus de bougies laat vonken. Gebeurt dit uit zichzelf, dan betekent dat een ongecontroleerde verbranding. Onder technici wordt dit pingelen genoemd.
Bij auto’s met een hoog specifiek vermogen, pk’s dus, is het natuurlijk wenselijk zoveel mogelijk vermogen te kunnen leveren. Daarom worden de meeste ‘’snelle’’ auto’s ook ontwikkeld op een premium benzinesoort met octaangetal 98. Het tanken van een brandstof als met een lager octaangetal kan uiteraard ook, maar dit houdt dan in dat de auto niet zijn volle vermogen kan leveren bij elk toerental. Een moderne auto weet wat voor kwaliteit brandstof getankt wordt, en zal hierop automatisch zijn ontsteking - en dus uiteindelijk vermogen - aanpassen. Bij motoren met veel vermogen kan dit makkelijk 10% vermogensverlies betekenen. Omdat alledaagse motoren worden ontwikkeld op een brandstof met octaangetal 95, is het tanken van premium benzinesoorten niet noodzakelijk. De vermogenswinst zal marginaal zijn.
Een extra toevoeging aan premium brandstoffen verschilt per merk, maar bestaat vaak uit een mengsel van stoffen welke zorgen voor een interne reiniging van de motor. Onderdelen als het inlaattraject of de kleppen kunnen in de loop der tijd vervuild raken, waardoor de auto minder vermogen kan leveren of zelfs kan gaan inhouden. Omdat premium brandstoffen additieven bevatten, kunnen zij zorg dragen voor reinigen van de motor, en ook leiden tot een lager brandstofverbruik. Deze brandstofbesparing is vaak echter minimaal, waardoor het niet altijd opweegt tegen de hogere kosten van een premium brandstof, welke vaak 10 tot 15 procent hoger ligt.