Ik neem aan dat je er niet mee rijd , zal anders grote schade opleveren , als dat al niet het geval is , verder zou ik doen zoals harry4203 aan geeft 1 voor 1 de verstuiverleiding los draaien en luisteren of de rammel verdwijnt , de cilinder waarbij de motor "beter" gaat lopen is de boosdoener.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn camper. De motor loopt onregelmatig stationair. Het lijkt wel of de verstuivers niet meer goed zijn. Ook komt er flink wat rook uit de uitlaat.
Ik wilde eigenlijk de verstuivers laten controleren, maar dat blijft natuurlijk een gokje. Hoe zorg ik ervoor om de juiste diagnose te stellen zodat ik uiteindelijk niet al teveel geld kwijt ben.
Zie onderstaande filmpjes voor het probleem:
https://www.youtube.com/watch?v=TALOFWjP...
https://www.youtube.com/watch?v=5du5ev1j...
dat lijkt mij een logische eerste stap. je moet ergens beginnen. je kunt eerst eventueel nog de distributietiming controleren.
je kunt nog 1 voor 1 een verstuiverleiding losdraaien om te luisteren of ie dan wel 'regelmatig' op 3 cilinders gaat lopen.
Ik rijdt er inderdaad niet meer mee. Kan je de verstuiverleiding net zo makkelijk als een bougie verwijderen of heb je speciaal gereedschap nodig ?
Ik heb zelf nog nooit aan een diesel gesleuteld alleen maar aan benzine motoren.
5 jaar
Weten jullie overigens waar je een werkplaatshandboek kan kopen van deze peugot ?
5 jaar
Inspuittiming controleren...
5 jaar
De wartel los draaien die bovenop de verstuiver zit , 17mm sleutel , hij hoeft er niet helemaal af , net een beetje los dat is genoeg , er zal dan wat diesel omhoog spuiten , luister naar de reactie van de motor , maar als de ervaring er niet is , is het misschien verstandiger om er iemand bij te halen met verstand van diesels , het is geen rocket sience maar toch.
Oke ik ga dat zaterdag even controleren Ben ook het volgende van plan:
De uitlaatgassen voelen of deze vettig zijn
Controleren of de vloeistoffen in orde zijn
Eventueel een compressie meting
Zijn er nog meer dingen die ik makkelijk en snel kan testen als diagnose ?
5 jaar
[quote=Erik2804]Inspuittiming controleren...[/quote]
Hoe kan ik dit controleren ?
5 jaar
Ik heb afgelopen weekend helaas niet kunnen testen aangezien de accu leeg was en had geen lader meegenomen en had ook geen startkabels.
Komend weekend weer opnieuw proberen. Na het kijken van wat youtube filmpjes en het lezen van artikelen raakte ik in de war.
In het volgende artikel wordt beschreven dat de witte rook veroorzaakt kan worden door verstopte verstuivers. Een lekkende verstuiver zorgt voor zwarte rook, maar waarom zorgt een verstopte verstuiver voor witte rook ? (Theoretisch gezien dan)
https://dynamictuning.nl/verstuiver/witt...
Maar er zijn op youtube genoeg filmpjes te zien waarin wordt aangegeven dat witte rook 90% aangeeft dat er een lekke koppakking aanwezig is. Als dit het geval is klopt het dan dat de motor ook bokt zoals op het filmpje te horen is ?
Ik snap dat ik er achter kom door zoveel mogelijk te testen, maar wil zoveel mogelijk in de juiste richting beginnen en daarvoor wil ik de symptomen goed begrijpen ( in mijn geval veel witte rook)
Ik hoop dat jullie mij kunndn helpen met mijn 2 vragen die ik heb en misschien hebben jullie wel hele goede tips die ik kan gebruiken.
5 jaar
Klinkt tijdens het starten het geluid regelmatig of zit er al een " hik" in ?
Zo ja dan is er compressieverlies door een hangende of lekke klep.
Als het startgeluid regelmatig is zou ik beginnen met de verstuivers laten testen . Vernieuw daarbij altijd de "brandplaatjes ".
Compressie testen kan dan ook gelijk met een passende adapter.
Succes.
De motor loopt zoals in het volgende filmpje te zien is: Ik weet niet zo goed wat je met 'hik' bedoeld. op 0:28 wordt de koppeling losgelaten, waardoor er een extra geluid bijkomt. DIt is een probleem voor later. Ik wil mij eerst op het motor probleem focussen.
[yt]https://www.youtube.com/watch?v=ZAuE8SwI...[/yt]
5 jaar
Draai nu eerst eens 1 voor 1 de verstuiverleidingen los en kijk wat er met het geluid en het toerental gebeurt bij welke cilinder , waarschijnlijk zal hij op 1 cilinder weinig tot niets reageren bij het los halen van de wartel bovenop de verstuiver , als je dat weet kun je je richten op de oorzaak.
Met een hik bedoel het onregelmatig draaien van de motor tijdens de startpoging . Daaruit kan je een conclusie trekken of er sprake is van compressie-verlies.
Vr. Groet.
[quote=kaleido 1]Draai nu eerst eens 1 voor 1 de verstuiverleidingen los en kijk wat er met het geluid en het toerental gebeurt bij welke cilinder , waarschijnlijk zal hij op 1 cilinder weinig tot niets reageren bij het los halen van de wartel bovenop de verstuiver , als je dat weet kun je je richten op de oorzaak.[/quote]
Bij het loshalen van de wartels valt de motor uiteindelijk stil. Bij 2 verstuivers valt de motor vrij snel uit. bij 1 gebeurt niet zo heel veel de eerste paar grade losdraaien. De overige verstuiver zit hier een beetje tussenin.
Ik heb overigens niet het gevoel dat hij happery bij het starten. Moet wel in het begin een klein beetje gas geven om de motor aan te krijge.
Overigens heb ik de retourleidingdn losgehaal. Bij 1 verstuiver spuit het er niet echt uit en de rest wel. De verstuiver die niet spuit is ook vochtig op het blok.
Heb al geprobeerd die verstuivers los te halen. Zit met schroefdraad vast (zijn oide mechanische verstuivers). Ik heb een hele lange dop 22 mm nodig, maar die hadden ze zelfs bij de brezan niet.
Tips zijn welkom
5 jaar
De leidingen heb je 1 voor 1 los gedraaid , dus iets los draaien kijken wat er gebeurt en dan weer vast en zo verder , in ieder geval diegene die je los draaide en daarbij gebeurt er niet veel , dan is dat de cilinder die niet mee doet , daar zit in ieder geval een probleem.
Waar geen retour was , is dat ook de verstuiver die niet reageert bij het los draaien ?
Demonteer de hogedrukleidingen en vang de brandstof op om te zien of er opbrengst -verschil is .
Het komt een enkele keer voor dat de terugslagklep in de aanvoer breekt . Dit kwam bij ons voor bij een Bosch-pomp.
De compressie is goed weet je . De verstuivers zijn ook te testen na demontage .
Volgens mij is de sleutelmaat 27 mm bij 22 schroef je de verstuiver uit elkaar.
Succes.
[quote=kaleido 1]De leidingen heb je 1 voor 1 los gedraaid , dus iets los draaien kijken wat er gebeurt en dan weer vast en zo verder , in ieder geval diegene die je los draaide en daarbij gebeurt er niet veel , dan is dat de cilinder die niet mee doet , daar zit in ieder geval een probleem.
Waar geen retour was , is dat ook de verstuiver die niet reageert bij het los draaien ?[/quote]
deze verstuiver reageerde wel bij het losdraaien
5 jaar
[quote=Punt]Demonteer de hogedrukleidingen en vang de brandstof op om te zien of er opbrengst -verschil is .
Het komt een enkele keer voor dat de terugslagklep in de aanvoer breekt . Dit kwam bij ons voor bij een Bosch-pomp.
De compressie is goed weet je . De verstuivers zijn ook te testen na demontage .
Volgens mij is de sleutelmaat 27 mm bij 22 schroef je de verstuiver uit elkaar.
Succes.[/quote]
De onderstebout op de tekening is 22 mm, daarboven haal je volgens mij de verstuiver uit elkaar en daarboven zit de wartel met steeksleutel 17 m.
Ik neem aan dat je de leidingen los haalt beneden bij de pomp ? motor zal dan niet starten lijkt mij. dan moet ik gewoon de motor goed rond laten gaan op de startmotor. Dat ga ik morgen even proberen
ps: op de tekening staat de wartel onderaan en de 22mm bout bovenaan ( dicht bij de cilinder)
5 jaar
Heeft iemand van jullie een mechanische verstuiver tester ? eentje waar je druk mee opbouwt en zie of het goed vernevelt ?
5 jaar
Zo'n tester zal je niet bij een doehet zelver vinden maar rond Utrecht is er vast wel een service dienst die dat voor je kan doen. en vergeet de "brandplaatjes "niet .
De verstuivers gaan geen wagenleeftijd mee dus vervangen geeft weer nieuw leven aan de motor.
Vr. Groet .
Wat bedoel je met brandplaatjes ? Deze verstuivers heb ik nog nergens nieuw kunnen vinden namelijk. Het zijn oude mechanische verstuivers.
5 jaar
Onder de verstuivers zitten dikke koperen ringen de zogenaamde brandplaatjes , deze zorgen voor de afdichting tussen verstuiver en de verbrandingskamer/cilinderkop , ze kunnen mee komen met het verwijderen van de verstuiver maar ze kunnen ook goed vast zitten onderin het gat waar de verstuiver uit komt , advies probeer ze voorzichtig te verwijderen om het pasvlak niet te beschadigen.
Oke bedankt voor de tip. Ik ga morgens eerst gereedschap halen om die verstuivers los te draaien. Ben erg bang dat ze heeeeeeul erg vast zitten. We gaan het zien morgen.
Overigsns de dieselpomp is in orde. Uit alle 4 de leidingen komt evenveel diesel
5 jaar
Spuit ze vast in met kruipolie , kun je morgen maar zo plezier van hebben.
Doen alle geloei kaarsen het wel .doet hij dit ook bij warme motor?
5 jaar
De gloeibougies werken goed. Ik heb net de verstuivers gedemonteerd en ook even een compressie test gedaan. Helaas staat er geen druk op cilinder 4. De overige cilinders geven ongeveer hetzelfde aan.
Ik ben bang dat het einde verhaal is. Heel erg jammer dit 😐
5 jaar
Verstuiver 1 gaat bij 2300 psi open en de overige verstuivers gaan open bij 2000 psi.
Alle verstuivers squirten als de druk heel langzaam opgebouwd wordt. Verstuiver 1 is er het slechts aan toe die verstuift niet he mooi.
De andere verstuivers verstuiven mooi als je de druk er snel op zet
Ik meet dus op cilinder 4 geen druk de overige cilinders rond de 400 psi.
Ik denk dus zelf aan het volgende:
Gat in de zuiger
Klepveer gebroken
Klepring los gekomen
Kleppen zitten los
5 jaar
Hint; Zet de zuiger van de cilinder die geen druk geeft in het bovenste dode punt met de kleppen gesloten.
Blaas met een passende luchtspuit in het verstuivergat en luister waar de lucht naar toe gaat . Als er een zuiger stuk is komt de lucht ui de carter-ontluchting. Andere mogelijkheden wijzen zich vanzelf .
Bij langdurige stilstand is een niet sluitende klep zeer goed mogelijk .
Succes.
Er zit ook een beetje olie in de turbo. Op het deel dat uiteindelijk de lucht de motor in comprimeert
5 jaar
Vaak is dit van de carterontluchting . niets van aantrekken . Prioriteit, zorg dat de motor op 4 cilinders draait.
Olieverbruik gaat ( meestal ) niet van het een op het andere moment.
We horen ver vast wel meer van.
Prettig weekend.
Ik ben druk bezig, maar het lukt helaas nog niet helemaal. Voordat ik de cilinderkop compleet demonteer wil ik graag de klepspellingen meten.
Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald, gezorgd dat de desbetreffende kleppen gesloten zijn en dan de klepspeling proberen te meten. Bij alle cilinders kom ik er met geem enkel voelermaatje tussen, pas als ik de hefboom indruk, dan kom ik er tussen met verschillende voelermaatjes. Is dit wel de juiste manier om te meten ?
5 jaar
Ik ben druk bezig, maar het lukt helaas nog niet helemaal. Voordat ik de cilinderkop compleet demonteer wil ik graag de klepspellingen meten.
Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald, gezorgd dat de desbetreffende kleppen gesloten zijn en dan de klepspeling proberen te meten. Bij alle cilinders kom ik er met geem enkel voelermaatje tussen, pas als ik de hefboom indruk, dan kom ik er tussen met verschillende voelermaatjes. Is dit wel de juiste manier om te meten ?
5 jaar
De motorcode heb je niet vermeld , een van de lezers zou kunnen melden of er hydraulische stoters in de motor zitten.
Bij sommige motoren willen de inlaatkleppen inzakken ,maar nergens speling is wel erg toevallig. Aan de foto te zien heb je geen stelmogelijkheid.
Ik zou voordat je de kop licht, eerst in het verstuivergat luchtdruk zetten om te zien waar het lekt . Er is ook een middel te koop om koolaanslag op te lossen. Blauw spuitbusje met een soort van scheerschuim.
Hoe is de motor gestald geweest met goed draaiende motor ??
Vr. Groet.
Dit is een motor met 3 kleppen per cilinder , met hydraulische klepstoters , je nokkenas loopt over een brug die aan de ene kant op de hydraulische klepstoter rust en aan de andere kant op je klep , stoters staan onder druk , nokkenas loopt constant over de brug.
Maar doe eerst eens lek test dan weet je meer .
De motor is gestald met goeddraaiende motor. Is het voldoende om met een compressor en een spuitmond te testen of heb je speciaal gereedschap nodig ?
5 jaar
Ja, als je maar druk kunt opbouwen.!
Succes.
Ik heb het probleem gevonden, de uitlaatklep van cilinder 4 is afgebroken zoals je op de afbeelding ziet.
Ik ga morgen even naar een revisie bedrijf om te kijken of ze het kunnen repareren.
Vraag mij nu echter wel ag waar dat stukje van de klep heen is gegaan. De turbo voelt nog goed, lichte speling op de as, maar draai nog super mooi rond
5 jaar
Dan zou ik de turbo er even afhalen en de schoepen heel goed inspecteren , beschadigingen zijn dodelijk ivm onbalans .
Spruitstuk ook controleren .
Je kunt geluk hebben dat het er doorheen gevlogen is ,
Ik heb de turbo er even afgehaald en kwam tot de conclusie dat de schoepjes er nog goed uit zagen. Er zat erchter wel wst ijzer vijzel in de uitlaat kant.
De as heeft overigens naar mijn menig te veel speling. Je ka hem ruim een mm op en neer bewegen.
Ben dus vang dat er ook een nieuwe turbo moet gaan komen. Weet iemand waar ik deze kan kopen en is het een beetje betaalbaar ?
Of is het mogelijk om die speling zelf weg te halen ?
5 jaar
IJzervijlsel in de uitlaatkant , is geen discussie , einde turbo om wat voor reden dan ook .
Een turbo as heeft altijd wat speling , bij de nieuwe zul je dit ook voelen.
Turbo hoets kan hem misschien reviseren en anders kunnen ze een nieuwe of gereviseerde leveren.
Dit soort defecte kosten zo wie zo veel geld , heb je trouwens de cilinderwand en de zuigers al bekeken of daar geen beschadigingen in zitten ?
De cilinders zien er nog goed uit. Jammer dat de turbo kapot is. Ga nog nog eens overwegen of dit het allemaal wel waard gaat zijn
5 jaar
Bas, hoe is het nu met het peugeotboxergeweld ?
Laat eens wat van je horen.
Vr. Groet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar