Mijn axiam 400SL (bouwjaar 1997) start slecht tot nauwelijks bij koud weer.
De gloeibougies zijn nog in top staat, accu is prima in orde... maar lopen wil ie niet.
Zodra te temperaturen buiten weer beter zijn wil die weer lopen.
Wat kan hier het probleem van zijn.. had al wat gehoord over het stellen van de kleppen..??
Geplaatst door BassieZ , lid sinds 15 jaar geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Aixam 400 of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
19 Reacties
Hans4037 PRO, 15 jaar geleden
Als de start snelheid goed is en de gloeiers ook moet je het zoeken in te lage compressie. Mogelijk staan de kleppen dan te strak.
Als de motor aanslaat na lang starten rookt deze dan ook erg?
Hans
BassieZ, 15 jaar geleden
Ja dan wil hij inderdaad wel roken...
de luchtfilter e.d. heb ik ondanks net vervangen
Hans4037 PRO, 15 jaar geleden
Weet dat het gloeisysteem goed werkt ,is de gloeitijd wel lang genoeg.
Hans
BassieZ, 15 jaar geleden
heb ze laten testen in de garage en die heeft ze goed bevonden
Hans4037 PRO, 15 jaar geleden
Oke, Maar de tijd van voorgloeien is dat lang genoeg,misschien is er een ander relais te koop waar van de gloeitijd langer is.
Hans
BassieZ, 15 jaar geleden
Is dit het meest voor komende probleem denkje? en aan wat voor prijzen moet ik denken voor een relais?
En als ik meerdere malen voor gloei.. zou die het dan uit eindelijk niet moeten doen? want nu na 3 keer voor gloeien geeft die nog geen kick
Hans4037 PRO, 15 jaar geleden
Ik weet niet of er een relais is met een langere gloeitijd Bas. Dit is wel de moeite waard om te proberen want anders lijkt het er toch op dat de compressie te laag is. Informeer eens bij een dealer wat hier in de mogelijkheden zijn. Wat heeft het wagentje gereden aan kilometers?
Een paar keer gloeien heeft geen zin als de gloeitijd te kort zou zijn dan worden de gloeistiften gewoon niet heet genoeg.
Hans
BassieZ, 15 jaar geleden
32000 heeft ie gelopen.. ga er van het weekend weer mee aan de gang en zal dan ook even achter een relais aan
janw, 15 jaar geleden
BassieZ,
Ga eens bij een brommobieldealer langs en vraag of de startopbrengst van de brandstofpomp iets verhoogd kan worden.
Jan
BassieZ, 15 jaar geleden
das nog geen niets eens zo'n rare tip
ga ik na vragen
BassieZ, 15 jaar geleden
Heb net even een paar dealers gebeld.. en info van janw klopt en is het meest voorkomende probleem (naast de gloeibougies)
Helaas kan mijn handige buurman de brandstof pomp niet bij stellen... dus we brengen hem maandag naar de garage
Hopenlijk ben ik dan van het probleem af
BassieZ, 15 jaar geleden
Hij is gister terug gekomen van de garage en het bleek allemaal niks met bovenstaande te doen te hebben.
Het was een kortsluiting op meerdere plekken en een accu die niet helemaal top meer was.
Nu zit ik met nog een vraag..
Ik heb wat ruimte op mijn vario (Koppeling motor) waardoor een soort van pingel in zit bij het rijden.
De garage heeft de gewichten (blokjes .. geen idee hoe die dingen heten) omgedraaid omdat ze aan een kant erg versleten waren en ingevet.
Het geluid blijft maar is iets minder. Nu is mijn vraag moet ik nu direkt aan vervanging gaan denken of kan het op een goedkopere manier worden opgelost aangezien zo'n onderdeel ook al gauw een 400 euro kost :-(
Hans4037 PRO, 15 jaar geleden
[quote=Hans4037]Als de start snelheid goed is[/quote]
Conclussie de startsnelheid was dus wel te laag.
Hans
BassieZ, 15 jaar geleden
Nou dat niet zo zeer... door de kortsluiting wou hij niet starten
Hans (of iemand anders) moet ik mij omtrent het volgende nog zorgen maken:
Ik heb wat ruimte op mijn vario (Koppeling motor) waardoor een soort van pingel in zit bij het rijden.
De garage heeft de gewichten (blokjes .. geen idee hoe die dingen heten) omgedraaid omdat ze aan een kant erg versleten waren en ingevet.
Het geluid blijft maar is iets minder. Nu is mijn vraag moet ik nu direkt aan vervanging gaan denken of kan het op een goedkopere manier worden opgelost aangezien zo'n onderdeel ook al gauw een 400 euro kost :-( of hoef ik me geen zorgen te maken want het kan verder geen kwaad?
janw, 15 jaar geleden
BassieZ,
Waarschijnlijk bedoel je de houders waarin de centrifugaalgewichten in opgesloten zitten. Wanneer deze versleten zijn kunnen de gewichten de schuine stalen kap raken. Je kunt deze houders los vervangen, let dan wel op dat ze op de juiste manier gemonteerd worden, de smalle zijde in de geleidebanen van de verschuifbare pullyhelft. Aan de onderzijde van de gewichten kan ook nog een veertje zitten tegen het rammelen, controleer deze ook even. De twee bussen die de losse pullyhelft geleiden over de as van de koppeling kun je ook beter gelijk vervangen wanneer daar ook speling op zit.
Jan
BassieZ, 15 jaar geleden
Okay maar ik hoef dus niet de hele koppeling te vervangen
janw, 15 jaar geleden
Daar zijn losse delen voor te koop! Het verhaal wordt anders wanneer ook de schuine kanten waar de aandrijfriem tussen loopt ingesleten zijn!
BassieZ, 15 jaar geleden
nee volgens de garage was er alleen sprake van speling wat dus een metalig geluid met zich mee brengt
janw, 15 jaar geleden
Ik bedoelde dus dat wanneer deze pullyhelften ingesleten zijn de hele koppeling aan vervanging toe is.