Aixam 400 1997: Aixam start slecht tot niet bij koud weer

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: kubota

Mijn axiam 400SL (bouwjaar 1997) start slecht tot nauwelijks bij koud weer.

De gloeibougies zijn nog in top staat, accu is prima in orde... maar lopen wil ie niet.
Zodra te temperaturen buiten weer beter zijn wil die weer lopen.

Wat kan hier het probleem van zijn.. had al wat gehoord over het stellen van de kleppen..??

BassieZ

Geplaatst door BassieZ (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Aixam 400? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als de start snelheid goed is en de gloeiers ook moet je het zoeken in te lage compressie. Mogelijk staan de kleppen dan te strak.

Als de motor aanslaat na lang starten rookt deze dan ook erg?

Hans

BassieZ (0), 16 jaar geleden

Ja dan wil hij inderdaad wel roken...

de luchtfilter e.d. heb ik ondanks net vervangen

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Weet dat het gloeisysteem goed werkt ,is de gloeitijd wel lang genoeg.

Hans

BassieZ (0), 16 jaar geleden

heb ze laten testen in de garage en die heeft ze goed bevonden

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Oke, Maar de tijd van voorgloeien is dat lang genoeg,misschien is er een ander relais te koop waar van de gloeitijd langer is.

Hans

BassieZ (0), 16 jaar geleden

Is dit het meest voor komende probleem denkje? en aan wat voor prijzen moet ik denken voor een relais?

En als ik meerdere malen voor gloei.. zou die het dan uit eindelijk niet moeten doen? want nu na 3 keer voor gloeien geeft die nog geen kick

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik weet niet of er een relais is met een langere gloeitijd Bas. Dit is wel de moeite waard om te proberen want anders lijkt het er toch op dat de compressie te laag is. Informeer eens bij een dealer wat hier in de mogelijkheden zijn. Wat heeft het wagentje gereden aan kilometers?
Een paar keer gloeien heeft geen zin als de gloeitijd te kort zou zijn dan worden de gloeistiften gewoon niet heet genoeg.

Hans

BassieZ (0), 16 jaar geleden

32000 heeft ie gelopen.. ga er van het weekend weer mee aan de gang en zal dan ook even achter een relais aan

janw (0), 16 jaar geleden

BassieZ,
Ga eens bij een brommobieldealer langs en vraag of de startopbrengst van de brandstofpomp iets verhoogd kan worden.

Jan

BassieZ (0), 16 jaar geleden

das nog geen niets eens zo'n rare tip

ga ik na vragen

BassieZ (0), 16 jaar geleden

Heb net even een paar dealers gebeld.. en info van janw klopt en is het meest voorkomende probleem (naast de gloeibougies)
Helaas kan mijn handige buurman de brandstof pomp niet bij stellen... dus we brengen hem maandag naar de garage
Hopenlijk ben ik dan van het probleem af

BassieZ (0), 16 jaar geleden

Hij is gister terug gekomen van de garage en het bleek allemaal niks met bovenstaande te doen te hebben.
Het was een kortsluiting op meerdere plekken en een accu die niet helemaal top meer was.

Nu zit ik met nog een vraag..

Ik heb wat ruimte op mijn vario (Koppeling motor) waardoor een soort van pingel in zit bij het rijden.
De garage heeft de gewichten (blokjes .. geen idee hoe die dingen heten) omgedraaid omdat ze aan een kant erg versleten waren en ingevet.
Het geluid blijft maar is iets minder. Nu is mijn vraag moet ik nu direkt aan vervanging gaan denken of kan het op een goedkopere manier worden opgelost aangezien zo'n onderdeel ook al gauw een 400 euro kost :-(

Hans4037 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Hans4037]Als de start snelheid goed is[/quote]
Conclussie de startsnelheid was dus wel te laag.

Hans

BassieZ (0), 16 jaar geleden

Nou dat niet zo zeer... door de kortsluiting wou hij niet starten

Hans (of iemand anders) moet ik mij omtrent het volgende nog zorgen maken:

Ik heb wat ruimte op mijn vario (Koppeling motor) waardoor een soort van pingel in zit bij het rijden.
De garage heeft de gewichten (blokjes .. geen idee hoe die dingen heten) omgedraaid omdat ze aan een kant erg versleten waren en ingevet.
Het geluid blijft maar is iets minder. Nu is mijn vraag moet ik nu direkt aan vervanging gaan denken of kan het op een goedkopere manier worden opgelost aangezien zo'n onderdeel ook al gauw een 400 euro kost :-( of hoef ik me geen zorgen te maken want het kan verder geen kwaad?

janw (0), 16 jaar geleden

BassieZ,
Waarschijnlijk bedoel je de houders waarin de centrifugaalgewichten in opgesloten zitten. Wanneer deze versleten zijn kunnen de gewichten de schuine stalen kap raken. Je kunt deze houders los vervangen, let dan wel op dat ze op de juiste manier gemonteerd worden, de smalle zijde in de geleidebanen van de verschuifbare pullyhelft. Aan de onderzijde van de gewichten kan ook nog een veertje zitten tegen het rammelen, controleer deze ook even. De twee bussen die de losse pullyhelft geleiden over de as van de koppeling kun je ook beter gelijk vervangen wanneer daar ook speling op zit.
Jan

BassieZ (0), 16 jaar geleden

Okay maar ik hoef dus niet de hele koppeling te vervangen

janw (0), 16 jaar geleden

Daar zijn losse delen voor te koop! Het verhaal wordt anders wanneer ook de schuine kanten waar de aandrijfriem tussen loopt ingesleten zijn!

BassieZ (0), 16 jaar geleden

nee volgens de garage was er alleen sprake van speling wat dus een metalig geluid met zich mee brengt

janw (0), 16 jaar geleden

Ik bedoelde dus dat wanneer deze pullyhelften ingesleten zijn de hele koppeling aan vervanging toe is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Aixam 400 of stel zelf een nieuwe vraag.