Heren,
Ik heb twee problemen met mijn Bella, als ik elk dag ermee rij is er niets aan de hand, laat ik de auto in het weekend staan dan loopt de accu leeg. Dus er zit ergens een lekspanning.
Een tweede probleem is dat de benzinemeter laat zien dat de tank overvol zit, terwijl er minder dan 10 liter benzine in de tank zit. Het lijkt mij een massaprobleem, waarbij de benzineteller de spanning niet goed kwijt kan,
Enige idee waar ik het kan beginnen en hoe je de massaprobleem kan oplossen???
Bedankt voor de tips
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wordt de hoeveel gas ook door de benzinemeter aangegeven??? De aansluitingen daarvoor werd meestal gemaakt onder de linker portier strip. Daar loopt nl de kabelbundel naar de tank.
Hallo Cor,
Nee, de LPG heeft een parte metertje.
12 jaar
Arian, hoewel het de massa zou kunnen zijn verdemk ik de tankvlotter, deze blijft waarschijnlijk hangen in zijn bovenste stand.
Cor,
Ik zal de tank morgen een klap verkopen, anders haal ik de vlotter (onder de stoel, denk ik?) even eruit.
Hopelijk komt het los
12 jaar
meestal onder de achterbank,
12 jaar
Anarchie,
Heb vanochtend de achterbank verwijderd en paar klappen op de vlotter gegeven, mocht niet baten. Ook een paar bonken onder de tank gegeven, mocht ook niet baten.
Blijf toch sterke vermoede houden dat het met elektronica te maken heeft, de teller gaat echt tot de UITERSTE. Net of de masse niet goed is aangesloten.
Zie helaas geen relais of zekering voor de brandstofmeter, eigenlijk is het niet echt interessant dat het altijd op maximaal staat. Waar ik voor vrees is dat, door te veel spanning en geen/zwakke massa andere storingen ontstaan.
Dit probleem is ontstaan nadat de auto gelast was door de garagist die vergeten was de accu los te maken.
Ik hoor graag jullie tips.
12 jaar
zou toch niet de vlotter hebben vastgebrand? (weet niet of het kan hoor) maar had je een volle tank bij het lassen dan?
zijn de zijbalken gelast? check eens of er geen kabels verbrand zijn bij het lassen op de lasplek.
heb je de vlotter eruit gehaald? ( bouten losmaken en deksel lostillen, LET WEL OP MET BENZINE DAMPEN, en draai al je ramen open voor de ventilatie!)
kan zijn dat het verbindingssnoertje in de tank op de vlotter weg is gebrand of vastzit.
zorg wel dat de accu los is....willen nog graag het probleem vernemen.
zou eerst eens kijken als je de bank er toch al uit hebt om de vlotter eruit te halen.
dek je de tank even af en check je de vlotter even uit de tank. ( als je het durft, ff contact aanzetten, en met de vlotter op en neer bewegen en even wachten op de meter.)
en kijk even naar de kabeltjes, maar kijk aub uit met de dampen die dan in de auto hangen van de tank.
en even kijken naar het lasplekje of daar geen kabels lopen.
ik denk dat beide problemen met elkaar te maken hebben.
de lekstroom en de benzine meter...
ik heb het idee dat je tankmeter je accu leegtrekt over het weekend.
Het is geen groot lekstroom, dus het zou de meter kunnen zijn die of vast zit ( met meter bedoel ik vlotter) of kortsluiting heeft ergens in de bedrading ( door het lassen??)
ik weet niet hoeveel spanning het is om te lassen , maar denk dat je bedrading of vlotter wel ergsne een klap hebben gekregen.
12 jaar
Over het losmaken van de akkuklem tijdens (electrische) las werkzaamheden werd in mijn tijd verschillend gedacht. Juist het losmaken van een pool zou schade aan de electronica kunnen veroorzaken... zg zwerfstromen zouden wegen zoeken welke bij aangesloten akkuklemmen niet gezocht zouden worden... Het zekerste is om alle electronische componeneten aan alle kanten los te koppelen en zodoende volledig isoleren.. Uit ervaring weet ik dat een goede massa verbindinding van het lasapparaAaat zo dicht mogelijk bij het te lassen deel en in ieder geval op beide delen van de te lassen delen geen problemen geeft. Ik vermoed dat de tankvlotter, welke zich in een soort koker bevindt gewoon ergens stuk is... vervangen ervan is de remedie.. repareren is mij nooit gelukt.. (en dat wil wat zeggen Ha,Ha,Ha,). oOf er moet er sluitin gemaakt worden met de massa. Dat is weer simpel te controleren door de stekker van de tankvlotter er af te halen. bij een correcte bedrading zal de meter dan op 0 vallen..
Overigens het idee dat de twee storingen met elkaar te maken hebben lijkt me niet zo gek... Als door de laswerkzaamheden een kabelbundel gedeeltelijk is gesmolten en er een paar draden met elkaar praten heb je meestal meerdere storingen tegelijkertijd.
Heren,
Ik heb de stekker van de vlotter los gemaakt en het contact aangezet. Raad's: de benzinemeter laat nog steeds een overvolle tank zien. Hetzelfde is met de LPG. Ik kon zo optisch geen beschadigde kabels zien.
wat is de wijsheid? zal uitlezen een kabelbreuk aangeven? of hebben jullie een PLAN B?
12 jaar
Achter in de zekeringkast zitten allemaal stekkers. Deze stekkers zijn elk van een kabelboom.. De kabelboom welke naar achter gaat moet te vinden zijn. Maak die stekker los en kijk wat er op het dashbord met de meter gebeurt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar