Ik heb onlangs de kop van mijn Alfa Romeo afgehaald en de kop laten reviseren. Ik heb dit gedaan omdat er 1,5 jaar geleden (zo lang ja) het binnenste gedeelte van een bougie in de cylinder was gevallen en er enorme drukverlies was wat ik gemeten heb met een drukverlies manometer.
Nu heb ik alles weer gemonteerd met nieuwe rekbouten en alles vastgezet hebt met het juiste newton momenten en ook nog een nieuwe distributie-riem gemonteerd hebt die ik uiteraard op tijd heb gezet met de bijbehorende kammen die ik bij de dealer geleend had. Ik heb de drukverliestest na de kop-revisie nogmaals (bij koude motor) getest en toen was het drukverlies weg of minimaal.
Mooi verhaal tot nu toe zou je denken, maar toch niet want na het starten ontstond een enorm lawaai wat van bovenaf de motor komt. Om geen risico te nemen heb ik hem maar direct naar de Alfa dealer gebracht. Zij denken dat dit komt omdat de olie uit klepstoters is gelopen door het stilstaan en demonteren. Dit hadden ze geconstateerd door het kleppendeksel te verwijderen en de klepstoters met de hand in te drukken, wat lukte, en betekend dat er lucht in zit en geen olie of weinig. In veel gevallen komt die olie weer terug door de motor enige tijd te laten lopen, maar na verschillende keren de motor (volgens mij stationair) te laten lopen werd
het geluid wel iets minder maar nog steeds luid. Het geluid was luider dan ze bij de dealer gewend waren, vertelde ze mij. Verder liep de motor helemaal perfect op 4 cylinders, dus dachten zij niet dat geluid zou komen doordat kleppen tegen de zuigers aan komen.
Ik hoop dat er mensen zijn die al eens met dit bijltje gehakt hebben en mij wellicht een antwoord kunnen geven op een van de volgende vragen:
1) Komen de kleppen echt niet tegen de zuigers aan en heeft er iemand een endoscoop te leen zodat ik door de bougie gaten in de verbrandingskamer kan kijken hetgeen me een onnodige kopdemontage voorkomt of onnodig kopen van 16 nieuwe klepstoters (ad 300 euromannen).
2) De distributieriem die ik gemonteerd heb heeft gespleten tanden en de originele had dat niet en ik vroeg me toen direct af of de tandverhouding echt wel hetzelfde is, ook gezien er 3 verschillende types van deze 1800 motoren gemaakt zijn voor de 156. De dealer kon mij niet vertellen of er verschillende type riemen bestaan met de mogelijk een op andere tandverhouding. De monteur beweerde dat dat niet het geval kon zijn omdat de riem op tijd staat. Maar dat op tijd zetten doe je maar op 1 punt als de eerste zuiger bovenaan staan en de nokkenassen op een bepaalde manier vanstgezet zijn met de kammen en betekend naar mijn idee dat hiermee niet vaststaat dat er na dat punt een (minimaal) verloop zou kunnen ontstaan. Weet iemand of er verschillende riemen voor de 1800 156 motor bestaan of zie ik spoken en/of heeft iemand een soortgelijke ervaring bij andere merken of motoren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk voor de juiste riem op :
www.carpartsdirect.com
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar