Ik heb onlangs de kop van mijn Alfa Romeo afgehaald en de kop laten reviseren. Ik heb dit gedaan omdat er 1,5 jaar geleden (zo lang ja) het binnenste gedeelte van een bougie in de cylinder was gevallen en er enorme drukverlies was wat ik gemeten heb met een drukverlies manometer.
Nu heb ik alles weer gemonteerd met nieuwe rekbouten en alles vastgezet hebt met het juiste newton momenten en ook nog een nieuwe distributie-riem gemonteerd hebt die ik uiteraard op tijd heb gezet met de bijbehorende kammen die ik bij de dealer geleend had. Ik heb de drukverliestest na de kop-revisie nogmaals (bij koude motor) getest en toen was het drukverlies weg of minimaal.
Mooi verhaal tot nu toe zou je denken, maar toch niet want na het starten ontstond een enorm lawaai wat van bovenaf de motor komt. Om geen risico te nemen heb ik hem maar direct naar de Alfa dealer gebracht. Zij denken dat dit komt omdat de olie uit klepstoters is gelopen door het stilstaan en demonteren. Dit hadden ze geconstateerd door het kleppendeksel te verwijderen en de klepstoters met de hand in te drukken, wat lukte, en betekend dat er lucht in zit en geen olie of weinig. In veel gevallen komt die olie weer terug door de motor enige tijd te laten lopen, maar na verschillende keren de motor (volgens mij stationair) te laten lopen werd
het geluid wel iets minder maar nog steeds luid. Het geluid was luider dan ze bij de dealer gewend waren, vertelde ze mij. Verder liep de motor helemaal perfect op 4 cylinders, dus dachten zij niet dat geluid zou komen doordat kleppen tegen de zuigers aan komen.
Ik hoop dat er mensen zijn die al eens met dit bijltje gehakt hebben en mij wellicht een antwoord kunnen geven op een van de volgende vragen:
1) Komen de kleppen echt niet tegen de zuigers aan en heeft er iemand een endoscoop te leen zodat ik door de bougie gaten in de verbrandingskamer kan kijken hetgeen me een onnodige kopdemontage voorkomt of onnodig kopen van 16 nieuwe klepstoters (ad 300 euromannen).
2) De distributieriem die ik gemonteerd heb heeft gespleten tanden en de originele had dat niet en ik vroeg me toen direct af of de tandverhouding echt wel hetzelfde is, ook gezien er 3 verschillende types van deze 1800 motoren gemaakt zijn voor de 156. De dealer kon mij niet vertellen of er verschillende type riemen bestaan met de mogelijk een op andere tandverhouding. De monteur beweerde dat dat niet het geval kon zijn omdat de riem op tijd staat. Maar dat op tijd zetten doe je maar op 1 punt als de eerste zuiger bovenaan staan en de nokkenassen op een bepaalde manier vanstgezet zijn met de kammen en betekend naar mijn idee dat hiermee niet vaststaat dat er na dat punt een (minimaal) verloop zou kunnen ontstaan. Weet iemand of er verschillende riemen voor de 1800 156 motor bestaan of zie ik spoken en/of heeft iemand een soortgelijke ervaring bij andere merken of motoren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
via de comuterkan heyt niet zeggen maar de meeste ervaren automonteurs kunnen aan het geluid horen wat er lawaai maakt
Draai de motor met de hand rond e.v.t met gedemonteerde bougie,s. controleer of er een zwaar punt in deze draaiactie zit en controleer tevens de stand van de nokkenas t.o.v de krukas.zuigers in bdp m.b.v micro meter
Ook de vraag, is de nokkenas versteller wel O.K?Ik heb bij mijn 1.6 ts ook al een keer de koppakking vervangen dat gaf geen probleem doch bij het starten maakte hij wel lawaai dan kwam vermoed ik doordat ik bij het op tijd zetten de nokkeas tegen de draairichting ingedraait heb.Ook de distributie riem heb ik bij een dealer gehaald de universele (gates) die voor dit type geleverd werd was ook niet de juiste. Succes
19 jaar
De controle of de riem op tijd staat is nog wel een keer gedaan bij de dealer en ik vermoet dat ze daar ook een klok micro meter bij gebruikt hebben, aangezien hij me kon vertellen dat bdp niet perfect stond, maar wel binnen de marges (hoop ik). De nokkenasversteller was ok voordat de boegie erin viel, maar ik heb hem wel is gedemonteerd gehad en het revisiebedrijf heeft deze weer goed gemonteerd (hoop ik dan maar).
Ik zat in het begin ook tegen de klok in te draaien, omdat ik dacht dat iemand dat tegen mijn zij dat dat de draairichting was. Nu weet ik dat het gewoon met de klok mee is. Hoe kan jij trouwens de riem gespannen hebben tegen de klok in? Dan gaat de spanrol toch juist losser zitten? Ik heb trouwens gewoon de distributieriem bij de dealer vandaan en de riem die erop zat was vanuit de fabriek, dus allemaal officieel. Is die universele Gates een immitatie riem?
Maar dat ronddraaien zonder bougies zou wellicht wel moeten kunnen idd.
In ieder geval bedankt voor je reactie!
Groeten Patrick
19 jaar
ik heb de riem niet gespannen tegen de klok in,maar als je riem eraf hebt kan de nokkenas wel eens verlopen, dus moet je hem weer op tijd zetten wat ik gedaan heb is de zaak gemerkt zowel op de tanden van de nokkenaspoelies en tevens ook op de nokkenas en de krukas. Zo weet je zeker dat de zaak weer op tijd staat.
De riem van gates was geen immitatie maar een verkeert type.
die voor mij auto geleverd werd,ik heb hem daarna ook bij de dealer gehaald.
er zat verschil in de vorm van de tandjes op de riem.
en neem van mij aan wat er af komt moet er ook weer op.
groeten en succes
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar