Beste forum leden,
Gisteren stond ik voor het stoplicht en had me muziek aan staan.. toen het groen werd kwam ik erachter dat me auto was afgeslagen! Toen ik heb wilde starten leek het erop dat me startmotor het niet deed!..
Vandaag een nieuwe startmotor gehaald en erop gelegd alleen toen ik hem wilde starten precies het zelfde geluid.. het geluid dat de startmotor rond draait alleen de zuigers niet op en neer gaan :sdus dat is het niet!
Nu heb ik ook een probleem met me startonderbreker moet hem starten net de noodprocedure dus aanslepen lukt me niet!
Heeft iemand een idee wat het kan zijn.. of suggesties?
Mvg jeroen,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
distributieriem ok?
Distributieriem is in orde! Lijkt wel of de starterskrans niet pakt of weg is of iets! Maar als ik hem in zijn 2 zet kan ik hem in mijn eentje naar voor en achter duwen! Geen compressie en de zuigers blijven in de zelfde positie! :s volgens mij niet goed!
Mvg jeroen
12 jaar
Maak de oliedop eens open, en kijk of de nokkenas meedraait.
Als de auto in de versnelling vooruit en achteruit geduwd kan worden, ga ik toch aan een gebroken krukas of alle bouten uit het vliegwiel geslagen denken, dan is een gebroken distributie waarschijnlijk nog de beste optie...
12 jaar
Heb ik gedaan.. toen ik hem in zijn 2 zette en hem voor en achteruit duwde gebeurde er niks... Gingen niet op en neer! Had toen de olie dop eraf .. maar wats ik kon zien was de riem gewoon inorde! Heb de kap er niet helemaal afliggen zal die er eens afnemen... Kan de andere optie alleen die gebroken krukas of bouten uit het vliegwiel zijn? Is dat nog te repareren? En zelf te doen? Was vorige week nog goed gekeurd zou zonde zijn!
Gr
12 jaar
Wat bedoel je eigenlijk met: "moet hem starten net de noodprocedure dus aanslepen lukt me niet!" Krijg je hem wel gestart??
12 jaar
wanneer is de distributieriem vervangen ?
hebben ze ook de rest vervangen ? ( spanrollen/ spanners en waterpomp )
als één van deze kapot draait, hoeft de riem niet perse kapot te zijn, maar kan op het oog
nog goed zijn en goed zitten.
vervang termijn is 60.000 km ( max ) of 3 jaar, net wat het eerste komt.
voor een JTD geldt 120.000 en een V6 100.000 km of 3 jaar ( kan zijn dat dit net andersom is qua km stand ).
succes Jeroen !
Sorry voor me late reactie Roel! Maar alfa heeft een startonderbreker op de auto zitten en me chip is kapot gegaan... Toen hij begon te weigeren met starten. Heb ik de sleutel open gemaakt en met een platbektang hem eruit proberen te halen en toen kneep ik er een stuk af! Aan gezien ik geen reserve sleutel heb.. was er nog een optie om hem te starten noodprocedure... Dat wil zeggen dat als ik me contact aanzet ik met het gaspendaal een 5 cijferige code moet invoeren.. voordat ik hem kon starten... Maar dat was voor ik stil kwam te staan... Nu start hij helemaal niet meer!
Heej erka.. ik zou eigenlijk niet weten wanneer dat gedaan is heb met de auto pas 10.000kdat ik hem gekocht heb..
Heb de hoop al een beetje opgegeven...maar als er 1 van die dingen het niet doet! Beweegt me nokkenas dan niet meer?? Heb niet zo super veel verstand van auto's dus dat vroeg ik me af! Anders is het miss nog wel de moeite om dat even te bekijken...
Mvg jeroen
12 jaar
Jeroen, als je niet weet wanneer de distributie gedaan is... vrees dan het ergste voor je.
wat betreft de startblokkering, dit is vaak te wijten aan de "antenne" rond het contactslot.
deze geeft bij de 156 wel eens vaker een probleem.
de sleutel wat je "gesloopt" hebt kun je nu met gerust hart in de container flikkeren.
ALS men problemen heeft, met deze startblokkering kan men volgende proberen
haal de afdekkap rond het stuur weg,
kijk naar de ferietring ( antenne rond het slot ), volg de kabel naar de stekkerverbinding...
trek deze los en draai de kabel een aantal slagen ( uiteraard spuit je het stekkertje ook in met
contactspray ! ) en steekt vervolgens het stekkertje weer in, de kabel zal nu als een soort
spiraal lopen, op het 156 forum noemt men dit "wokkelen" ;-)
heeft al menig 156 weer doen starten. de "chip" ( transponder ) gaat maar zelden of nooit kapot..
succes Jeroen !
Nouja das las ik idd ook achteraf maar toen had ik hem natuurlijk al gesloopt! Nouja pech of flink geld voor sleutel betalen of alternatief volgens de alfa garage was.. een ander contactslot + antenne en kastje + computer... Maar kon me computer niet vinden... Voordat de chip kapot was starte hij nog wel ooit zonder probleem en ooit na de sleutel meerdere malen omgedraait te hebben.. keer of 50 ofzo!
Hmm staat dat ergens geschreven hoe oud hij is? Vind het alleen raar dat het voor een stoplicht gebeurd is! Als het nou gebeurde met harder rijden zou ik het kunnen begrijpen... Zal meteen ff me kap eraf halen en kijken of alles draait als ik hem naar voor en achter duw! Wat zou het anders nog meer kunnen zijn?
Mvg jeroen
12 jaar
volgens mij moet je het hele motormanagment kastje vervangen, dat zit bij de oudere 156'ers bij de voeten van de bijrijder.
normaal plakken ze een stickertje ergens, OF schrijven het ergens onder de motorklep op bv het het watertankje of op de kap van de distributie.
Hmm heb net even de distributieriem gecontroleerd alles leek in orde.. maar toen ik wat dieper keek zat ik dat de onderste rol wel draaide en de distributie riem niet! Toen ik de spanrol strakker zetten kwam de riem gelukkig in beweging en zag dat er min 20 tanden vanaf zijn dus dat is waarschijnlijk de oorzaak van mijn probleem! Hmm hoeveel kans heb ik op schade aangezien ik voor het stoplicht stond te wachten dus niet hard reed?
Hmm dan heb ik een nieuwer model van hij zit niet daaronder want heb er na gezocht! Dus voor mij een vraag! Anders haal.ik het gewoon ergens uit een slopertje! Enig idee waar het motormanagment zit? Als die daar niet zit op internet krijg ik het niet gevonden! Ben wel een slechte zoeker maar als ik die distributie riem gemaakt krijg zonder veel schade wil ik het nog maals proberen!
Had eerst dus een oudere alfa te pakken toen ik mijn motormanagment wilde zoeken kon ik hem niet vinden dus alles was voor niks!
Mvg jeroen
12 jaar
Jeroen,
riem en alle rollen vervangen, neem ook meteen de waterpomp mee !
ik vermoed trouwens dat de waterpomp ook de veroorzaker is van de missende tanden op de riem.
alleen ben bang dat je toch een paar kleppen komt aan het vervangen, die kans is nl 99%.
Het motormanangment kastje zit als het goed is, aan de bijrijderskant, achter de zijplaat onder het dashboard kastje.
succes !
Als je distributieriem 20 tanden versprogen is mag je er zeker van zijn dat er enkele kromme kleppen in zitten. Dit is alleen te controleren door de kop eraf te halen en de kleppen te bekijken.
12 jaar
Bertonejaap, bedankt voor je reactie weet niet of hij versprongen is, volgens mij niet want de riem pakte gewoon de tandwiel niet! Miss een paar tandjes! Maare denk toch dat dit geintje te duur word voor de alfa! Heb hem een jaar geleden gekocht voor een prikje dus geef hem gewoon op! Sloop en andere alfa rijders miss goed met de onderdelen! :D maar bedankt voor jullie reacties allemaal!
Mvg jeroen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar