Beste Problemcar,
Tijdje terug had ik problemen met hulpkoppeling. Er was nl een lekage. Bij het vervangen van de hulp- koppeling is mij aangerdaen om ook een koppelingset aan te schaffen. Ik heb daarom bij de Alfa dealer ook een set gehald om met de hulpkoppeling die te vervangen.
Bij het ophallen van de auto uit garage voelde koppeling dan ook anders. Je voelde trillingen en het schakkelde niet echt lekker. Binnen een mand kon ik niet achteruit schakkelen. Na een tijdeje ook niet de eerste.
Bij het bezoek aan de garage is mij verteld dat de koppeling van de dealer niet goed was en met de garantie een nieuwe moeste halen. Na veel geruzie bij de dealer heb ik wel een nieuwe koppeling kunnen krijken. Deze werd ook door hetzelfde garege ingezet. Ik rij niet eens twee manden maar kopeling is weer kapot. Nu kopelt die helmaal niet meer.
Ik denk dat de koppeling weer versleten is ondanks die van dealer afkomst is en niet meer dan twee manden oud is. Garage zegt dat de versnelingbak kapot is en daarom er een nieuwe erin moet.
Ik moet vermelden nadat tweede keer kopeling erin gezet was, kwam er heel harde klapend geluid uit koppeling vandan. Bij het indrukken van de koppeling verdween het geluid.
Zou iemand weten waarom ik nu weer derde keer een nieuwe koppeling moet kopen? Ligt het aan vesnelingbak?
En kan ik eigenlijk oude originele kopeling erin terug laten zetten, die in eerste instanite niet kapot was.
Bij voobaat bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er moet wat mis gegaan zijn tijdens de eerste demontage of montage van de koppeling. ik denk bv aan het niet goed centreren van koppelings plaat?? zodat de priceas met geweld in de spievertanding van de priceas gedrukt is.. de koppelingsplaat, of misschien zelfs de priceas is daarbij krom gedrukt.. Men zal hopelijk het koppelingshuis vlak op het motorbloc geplaatst hebben?? bv 2 pasbussen boven op elkaar. en maar trekken...
een andere mogelijkheid is dat de drukgroep boven op een paspen (en dus scheef) gemonteerd is..
Wat was er mis met de koppeling toen je deze claimde bij de dealer???
De garage zal voor arantie de zaak opnieuw moeten demonteren.. De oorzaak en de gevolgen van de gemaakte fout(en) moeten worden vastgesteld.. En het geheel zal voor onder garantie hersteld moeten worden..waarschijnlijk weet de garage wat er aan de bak defect is, men heeft dat naar mijn mening zelf veroorzaakt...
Er is een ANWB -- BOVAG geschillen commissie.. Ik raad u aan deze comissie voordat er gedemonteerd wordt te informeren en om raad te vragen....Er moet wel voor betaald worden,, maar als u in het gelijk gesteld wordt moet de garage ook die kosten betalen...
Beste Cor,
Hartelijke dank voor uw de antwoord. Ik heb weer een afspraak gemaakt bij een andere garage. Ik ga wederom alle onderdelen inclusief een nieuwe koppeling set, druklager kopen om het te laten vervangen.
Ik kan al laatste twee weken niet meer schakkelen en moet gogelen met toerentalen om te kunnen rijden. Ik gebruik alleen tweede en vierde versnelling. Om te kunnen achteruit rijden moet ik auto uitzetten om weer in verscnling te krijgen. Als auto stil staat zonder zonder het in versneling te hebben gezet, moet ik auto uitzetten, in verscneling zetten, en dan kan ik rijden. Auto trekt op als koppeling helmaal ingedrukt is.
Bij een ander garage heb ik afgesproken dat ze voor mij vaststellen wat er mis is met de koppeling. Daarna wordt het een rechtszaak, denk ik, want oude garge zegt dat versnlingsbak kapot is, wat mij heel sterk lijkt.
Als exacte oorzaak vastgesteld is, bericht ik u.
Bedankt!
Mvg
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar