Alfa Romeo 147: AR 147 draait op 3 cyclinders -motor management system storing

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 88 KW

Hallo,

Vorige week heb ik een AR 147 gekocht, echter na 3 dagen gaf hij problemen. Na een keertje testen wat de topsnelheid was, hield hij plots in bij 180. Toen ik stopte en weer opnieuw startte gaf het display een motor management system storing (kan in een andere volgorde zijn ;) ) Ik ben er mee naar de dealer gegaan waar de bobines gecheckt zijn (niet kapot) en de bougies vervangen (400e ptvdrie!), het probleem is alleen niet opgelost. 1 bougie was wel zover vergaan dat deze eigenlijk geen dienst meer kon doen, de andere waren duidelijk nog niet eerder vervangen (auto heeft 150k op de teller)
Hij staat nu weer bij mij voor de deur, maar ik kan er dus niet mee rijden omdat 1 cyclinder dienst weigert: bij het uitlezen gaf de computer een storing dat cylinder 2 geen ontsteking gaf.
De dealer weet niet wat het verder kan zijn, ik vroeg me af of iemand hier iets dergelijks bij de hoorns heeft gehad of een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

update: dealer heeft een compressietest gedaan, blijkt geen compressie te zijn in cilinder 2. Ze hebben met een camera in de zuiger gekeken, maar geen rare dingen gezien. Klopt het dat bij geen compressie het probleem gezocht moet worden bij zuiger of kleppen?

BasJ

Geplaatst door BasJ (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 147? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

AR 67202 (0) PRO, 15 jaar geleden

lektest uitvoeren, en kijken waarlangs de lucht ontstnapt... kan in theorie ook de koppaking zijn

BasJ (0), 14 jaar geleden

Naar bleek was een klep doorgebrand, waarschijnlijk is de nokkenas bij de koprevisie niet goed getimed. Auto doet 't weer goed nu! enige is: per 1000 km een liter olie. Waarschijnlijk heeft de motor toch op z'n mieter gehad toen een half jaar geleden z'n distributie geknapt heeft gehad. Goed, dat is niet anders eerst.
http://img132.imageshack.us/img132/1854/...

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Olie verbruik is deze motor niet vreemd.

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Olie verbruik is deze motor niet vreemd.[/quote]
maar 1 liter op de 1000 km is toch wel redelijk extreem....
bij de JTS motoren is het verbruik wel een stuk hoger.
de "gewone" TS'en verbruiken idd wel wat meer, maar 1 op 1000 is best veel.

@ Bas, hebben ze het stukje van de klep ook uit de motor kunnen vissen ? ( lijkt me wel, maar ja...)
een geknapte distributie riem kan meer problemen geven dan alleen een paar kromme kleppen,
lagers krijgen ook een flinke schop onder de zak in dit geval..

BasJ (0), 14 jaar geleden

1 op 1000 is zo'n beetje het laagste dat de dealer nog acceptabel vindt (lees ik op het alfa forum). Ik ben ook van mening dat het teveel is, maar ja, wat doe je er aan. Ik vermoed dat het probleem ligt bij de zuigerveren. Die schijnen niet goed in te slijten oid, en zo'n geknapte distributie verbeterd de werking Ik weet wel dat wanneer ik die wil vervangen ik weer 1500e kwijt ben, en daar kan ik heel veel olie voor kopen. Wanneer het verbruik nog verder omhoog gaat, dan ga ik nadenken over revisie. Ik zit nog te overwegen om een flush (?) te doen, wanneer ik het goed begrijp zorgt dat ervoor dat er eventuele verontreiniging verwijdert wordt. Wat is de mening over een flush hier?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.