Hallo,
Ik heb een probleem met een Alfa 147 JTDm 120pk. Als je een tijdje rijdt in de hoogste versnelling bij ongeveer 2200rpm en dan vol gas geeft, dan slipt de koppeling. Het toerental loopt dan even snel op naar ongeveer 2600rpm, maar zakt dan onmiddellijk weer terug. De acceleratie is dan normaal. Het gekke is dat het maar af en toe gebeurt. Als de koppeling slipte en je gaat terug naar 2200rpm en geeft weer vol gas dan gaat het goed.
In de andere versnellingen is er geen probleem en het schakelen en koppelen zelf gaat ook goed (geen gekraak en dergelijke). Wel voel je soms wat zware punten in het pedaal, net alsof er ergens even een hindernis overwonnen moet worden. Ook dit komt en gaat.
Het zou de drukgroep kunnen zijn die niet helemaal fris meer is, maar de combinatie met de zware punten in het pedaal en het niet altijd optreden van het probleem en de korte duur van de slip heeft misschien toch een andere oorzaak.
Iemand bekend met dit probleem of suggesties?
Ter info: de motor is getuned naar 155pk/350Nm.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt toch echt een probleem met je druklager of slijtage van de koppelingsplaten. Dus als je nog een tijdje wacht krijg je het waarschijnlijk ook in de andere versnellingen.
Heb je 'n hydraulisch bediende koppeling of een kabel? In dat laatste geval zou een niet soepel lopende kabel ook nog voor het 'zware punten' gevoel kunnen zorgen.
suc6
Peter
dit is een auto met hydraulisch druklager. Ga er maar vanuit dat de versnellingbak gedemonteerd moet worden!
koppelingsetcompleet vervangen dus met druklager/drukgroep/koppelingsplaat. succes
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga de koppeling (plaat/drukgroep/lager) vervangen.
Nog ter info: de koppeling op de 147 JTD's is wel hydraulisch bediend, maar heeft de werkcilinder buiten op de bak zitten; het druklager wordt door de cilinder met een hefboom bediend. De benzine uitvoeringen hebben wel een hydaulisch druklager.
15 jaar
Inmiddels zijn drukgroep/plaat/druklager vervangen (bijna 2 dagen mee bezig geweest, zonder brug toch maar niet aan beginnen...). Aan oude delen is niets te zien mbt slijtage, maar als drukgroep niet goed meer was zal dat niet zichtbaar zijn geweest. Slip is tot nu toe niet opgetreden (2000km verder), maar de zware punten die in het pedaal voelbaar waren nog wel. Schijnen meet 147's last van te hebben. Dat moet dus in pedaal of in de hydraulische bediening zitten. Zo lang geen slip meer optreedt laat ik het voorlopig zo. Vervangen hydro cilinders kan altijd nog met relatief weinig werk.
15 jaar
Die had ik als eerste gedaan.
Kosten een stuk minder en die zware punten lijken me daar mee te maken te hebben.
Misschien grijpt de koppeling net niet helemaal aan op dat zware punt en krijg je straks ook problemen met de nieuwe plaat.
15 jaar
Tja, Primera, achteraf had ik dat ook gedaan. Inmiddels zijn meer kilometers gemaakt. Weer bij lang snel rijden met hoge belasting geen enkel probleem. Alleen na een tijdje rustig aan rijden en dan volgas even slip. Daarna is het weer over. Ik ga de hydraulische bediening/pedaal onderzoeken/vervangen. Info volgt als het beter wordt.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 147 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar