Alfa Romeo 159 2007: fluitend en schurend geluid

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900

Dag samen en een gelukkige Nieuwjaar
Eerst had ik een schurend geluid en een fluitend geluid bij 1500 tr. kon niet hoger gaan dan 2000 tr. maar dat is verholpen omdat zijn EGR stekker los was en ik de melding wegwiste
Geluid (zie linkadres)
https://youtu.be/5l8Ap2CozrA
Ik heb ook de slang losgemaakt dat van de vacuumdoos van de Turbo naar de Turboconverter aankom ,zie foto, éénmaal eruitgetrokken was het fluitend geluid weg en het geschuur, toerental loop schoon omhoog
Denk dat ik een nieuwe turboconverter moet bestellen en vervangen, opzich draait de Turboschoep mooi, alleen een zeer kleine radiale speling.
Voila, Dikke grts Jantje
Krijgt een errorprobleem met het plaatsen van een foto, zal voor in de week zijn.

firedriver

Geplaatst door firedriver (80) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 159? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

1 jaar geleden - firedriver

Foto is te zien via deze link
https://ibb.co/DfNYfw6
Grts Jantje
Ps: Aangezien dat de slangetje eraf getrokken is van zijn Drukconvertor, turbolader is er geen
Turbodruk te lezen via zijn klok, alleen als de slangetje terug erop zit.

1 jaar geleden - firedriver

Deze week eens de wagen naar een garage rijden en het laten horen, vandaag de warmteschild terug monteren en een ritje maken, grts

1 jaar geleden - firedriver

Vandaag eens een testritje gemaakt van ongeveer 80 km, wagen trek goed op, geen foutcode te lezen, turbodruk is ook ok. ook op autosnelweg gemakkelik tegen de 150 km/uur.
Wanneer ik stilstaat en de toerental omhoog drijf naar 2000 tr. hoor ik een fluitsignaal maar dat is wat minder en bij het loslaten van de gaspedaal hoor ik precies een slijtage van de lager, kan ook de lager zijn van de spanner, zou eerst zijn V-riem moeten demonteren en terug starten en laten draaien en als deze gluid weg is weet ik genoeg.
Ik denk niet dat het aan zijn Turbo ligt. maar dat is maar mijn theorie.
grts Jantje

1 jaar geleden - firedriver

Dag samen, gisteren een proefrit gemaakt.
na de stekker ingestoken te hebben van zijn EGR klep en de foutcode weggewist had komt de wagen terug op zijn toeren, wagen rijdt prima.
Wanneer ik de vacuumleiding lostrek van zijn Turbodruksensor hoor ik geen gefluit en geschuur.
Wanneer ik deze slang in en uittrek beweegt de stangenmechanisme van de vacuumklep van zijn
turbo, wel geen turbodruk op zijn klok leesbaar, alleen als ik deze slang terug verbind met de turbodruksensor.
Ik zal eens zijn Turbodruksensor vervangen en terug luisteren en laten maar hopen dat het die senor is, aan zijn turbo is niets te horen en zijn schoep draait mooi.
We zullen zien, laat wel iets horen.
Ga ook dan zijn olie en olieflter vervangen, ik krijg de melding ervan, motorolie verversen.
Is er een manier om deze melding manueel, onderhoudsinterval te resetten.
Voila
grts.
Jantje

1 jaar geleden - firedriver

Is zijn Turbo appart te vervangen zonder zijn uitlaatcollector te demonteren

1 jaar geleden - firedriver

Eindelijk, Turbosensor/converter vervangen, nieuwe olie/ lucht, olie en zijn brandstoffilter, en ook zijn darmklemmen aan zijn inlaatzijde van zijn Turbo, Geen gefluid en schurend geluid bij het loslaten van zijn gaspedaal, geen foutmelding, turbo draait mooi, moet nog een ritje maken, kan voorlopig niet uitrijden omdat ze aan onze weg aan het werken zijn, einde van deze maand naar de keuring rijden, heb een afspraak gemaakt, alleen zijn turbodruk op zijn daschbord werkt niet, alleen als ik goed gas geef gaat de wijzer van zijn turbodrukmeter een beetje omhoog bij rond de 3000 tr. misschien door zijn nieuwe converter, anders proberen met een andere converter/omvormer, misschien dat zijn spoel niet de juiste waardes krijgt of geeft .maar ja, ik moet maar ook zoeken en vloeken, we komen er wel.
We zijn er bijna.
grts Jantje

1 jaar geleden - firedriver

Niemand een idéé, zou het fijn vinden als het opgelost is.
grts Jantje

1 jaar geleden - Moderator Problemcar

Door Moderator in juiste topic geplaatst

Fluitend geluid opgelost, oorzaak was het Turbodruksensor, gewoon vervangen, geen gefluid en geschuur bij het loslaten van zijn gaspedaal, voor derest rijd deze wagen mooi.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.