Alfa Romeo 156: geen vermogen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 jtd

Hallo,ik heb hier een 156 JTD waarvan klant zegt dat hij soms geen vermogen heeft.ik heb de wagen uitgelezen en dat geeft fout voorgloeien en fout gaspedaalsensor 2.klant zegt dat hij waneer hij door een put rijd dat dan de wagen dikwijls terug normaal trekt(tweifel ik sterk aan of die uitleg wel klopt)
zou dat aan die gespedaalsensor kunnen liggen en is die makelijk te vervangen,ik heb is gekeken en die zit denk ik op een moeilijk te bereiken plaatsonder achbord.groetjes gerrit

Van11714

Geplaatst door Van11714 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

erka (0) PRO, 16 jaar geleden

controleer in ieder geval de LMM,
trek hem los en ga eens rijden, als het daarna beter is ( noodloop ) dan is de LMM "zum jaffa" ofwel kapot.

Fout voorgloeien moet zich ook uiten door dat vlak na het starten het voorgloeilampje ca 30 seconden gaat knipperen. maar dit wil niet per defenitie zeggen dat er iets mis is....
bij mijn JTD zijn nieuwe gloeipluggen gemonteerd, waarna het lampje na starten altijd even knipperd...
dit komt door het feit dat de spec's van de gloeipluggen niet overeen komen met de spec's van de fabrieks gloeipluggen.....starten geen probleem, meteen mooi rond lopen.




succes

yana (0), 16 jaar geleden

Als het juist is wat de klant zegt, lijkt mij dat er misschien niks stuk is maar er sprake is van slecht contact oid. Ff alle bijbehorende stekkers ed schoonmaken en inspuiten en checken of ze goed strak zitten en goed contact maken.

Van11714 (0) PRO, 16 jaar geleden

bedankt voor jullie antwoord,ik had reeds luchtmassameter besteld en ga die straks plaatsen maar het is vreemd dat het lichtje ook tijdens het rijden begingt te knipperen,heeft iemand ervaring met die gaspedaalsensor?groetjes

Van11714 (0) PRO, 16 jaar geleden

heb luchtmassameter vervangen maar de wagen gaat nog steeds niet vooruit,haal met moeite 140 per uur.groetjes gerrit

monteurtom (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi gerrit,

De foutcode voor wat betreft het gloeisysteem zou ik even naast me neer leggen. Deze komt vaker voor bij de JTD en ligt vaak aan de gloeipluggen (evt. in combinatie met een defecte gloeiautomaat) maar geloof me als deze defect zijn hebben ze nog geen invloed op het starten en lopen van de motor en zorgen al helemaal niet voor een tekort aan vermogen. Bij een defecte debietmeter (of luchtmassameter) is de klacht continu aanwezig. Dit kun je tot en met fase 2 motoren idd testen door te rijden met de stekker afgekoppeld. Jij kan ook een fase 3 motor hebben en dan kun je deze test niet meer uitvoeren. Zoals jij het omschrijft kan de klacht van de klant toch wel reeel zijn ook gezien de foutcode en zit er een slechte stekkerverbinding op het gaspedaal of is deze defect. De motor gaat dan ook in noodloop. Het zou eventueel ook de de EGR klep kunnen maar dat is niet waarschijnlijk omdat deze dan meestal ook continu dezelfde klacht geeft en niet af en toe.

erka (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=monteurtom]Hoi gerrit,

De foutcode voor wat betreft het gloeisysteem zou ik even naast me neer leggen. Deze komt vaker voor bij de JTD en ligt vaak aan de gloeipluggen (evt. in combinatie met een defecte gloeiautomaat) maar geloof me als deze defect zijn hebben ze nog geen invloed op het starten en lopen van de motor en zorgen al helemaal niet voor een tekort aan vermogen. Bij een defecte debietmeter (of luchtmassameter) is de klacht continu aanwezig. Dit kun je tot en met fase 2 motoren idd testen door te rijden met de stekker afgekoppeld. Jij kan ook een fase 3 motor hebben en dan kun je deze test niet meer uitvoeren. Zoals jij het omschrijft kan de klacht van de klant toch wel reeel zijn ook gezien de foutcode en zit er een slechte stekkerverbinding op het gaspedaal of is deze defect. De motor gaat dan ook in noodloop. Het zou eventueel ook de de EGR klep kunnen maar dat is niet waarschijnlijk omdat deze dan meestal ook continu dezelfde klacht geeft en niet af en toe.[/quote]
een JTD van 2000 is een fase 2, dus de EGR zou je kunnen afdoppen,
kwestie van het slangetje bovenop doorknippen en dicht maken ( om te testen )
anders even een plaatje op maat maken en tussen de flens zetten, rechts op het motorblok ( makkelijkste plaats )...

omdat de klant aangeeft dat na het door bv een put rijden het beter wordt...betwijfel ik wel of het de EGR klep zou kunnen zijn, anderzijds...als deze ineens weer werkt door de schok....???
afdichten die handel....je weet maar nooit !!

TDS (0), 16 jaar geleden

mm gaspedaal sensor is erg duur maar wil nog wel eens kapot gaan zit precies boven het gaspedaal soort langwerpige cilinder mischien stekkerverbinding is controleren.

succes

Van11714 (0) PRO, 16 jaar geleden

allemaal bedankt,klant rijd even verder met de wagen en brengt hem volgende week terug,dan doen we verder.tot dan groetjes

audivw (0) PRO, 16 jaar geleden

hoi gerrit ,hier hebben we wel eens het probleem gehad dat er niet gereageerd werd op het gaspedaal, oorzaak slechte stekker verbinding bij de pedaal sensor, geloof mij inspuiten heeft geen zin en strakker zetten tijdelijk zin. enige oplosing is solderen en je hebt nooit weer last.......of jou probleem hier werkelijk in zit is dan nog de vraag bij de dealer kunnen ze als het goed is het verschil van beide sporen controleren bij elke gas stand dus ook vol gas. succes!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.