Alfa Romeo 156 1998: geen vermogen en tikkende kleppen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 TS 88KW

Auto kan maximaal 120 km/u halen trekt totaal niet, stationair draait die wel mooi in evenwicht maar met tikkend geluid boven bij nokkenassen. Ik moet wagen nog binnen krijgen voor compressie test enzo maar wil op voorhand al informeren.

wat kan ik hier aan doen,
zal Nokkenassen vervangen en hydraulische klep stoters helpen?
Kan dit ook aan de nokkenas versteller liggen?


alvast bedankt

Vex

Geplaatst door Vex (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

misschien ook belangrijk is dat auto 125 000km heeft.

jeroen pinda (0) PRO, 16 jaar geleden

hebben we hier niet 2 probleemen tikken kan nokkenas klepstoters of nokkenasversteller(diessel geluid) niet boven de 120 km evt luchtmeeter maar begin met uitleezen

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zal wagen uitlezen en eens zonder aangesloten lmm rijden en kijken wat dat geeft, Het diesel geluid is afkomstig van de nokkenas versteller want naarmate auto warmer wordt en hogere toeren wordt het minder. Maar het gaat nooit volledig weg wat ik raar vind. Want volgens ik hier kan lezen maakt die de eerste 20 sec zo'n geluid en verder niet.

alvast bedankt,

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb hem uitgelezen en alleen de 4 verstuivers die in fout stonden en startblokkering. Wel is er nu een duidelijk verschil op stationair en 2000 toeren, ik heb de motor gespoeld en heb nu gewone 10 w 40 met additief ingedaan is tikken is volledig weg op 2000 toeren, maar op stationair is het duidelijk waarneembaar. het vermogen heb ik nog niet kunnen waarnemen.

jeroen pinda (0) PRO, 16 jaar geleden

nokkenas versteller vervangen en de distributie op tijd zetten moet toch los bij vervanging nokasversteller doe dit echter wel met origineel gereedschap nokkken asblokkeringen op nok en een suppernauwkeurige bdp meeter!!!! ga naar dealer of alfa specialist!!!

razorblade (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik weet het niet hoor maar een '98 1.6TS heeft toch geen nokkenas versteller? En al heeft ie hem wel dan nog geeft een defecte nokkenas versteller geen problemen op toeren maar juist stationair en bij lage toeren. Je hoort hem normaal als ie versleten raakt alleen bij "koude" start en rammelen of tikken doen die motoren allemaal als ze stationair draaien.

Of de timing klopt niet of je hebt met een ander probleem te maken maar ik zou niet meteen zoeken bij de kleppen of de nokkenas versteller.

andy28 (0), 16 jaar geleden

Hallo!!

even een korte update:De 1.6 uit 98 heeft dus degelijk WEL een nokkeasversteller....
Zelfs al in 97` was die er al op....kan ik zelf beamen want mijn 1.6ts uit 97`heeft m ook...ja zeker weten want ik heb m al vervangen namelijk...;-)

Symptomen van kapotte versteller:eerste paar seconden zeer hevig dieselend geluid....neemt af na enkele tellen echter blijft bij doortrekken wel licht aanwezig...dit is geen enkel probleem op korte termijn is vervangen daarom niet ook niet direct noodzaak,meestal als de riem aan de beurt is dan word alles ineens vervangen om de kosten een beetje te temperen.

Vermogensverlies op de schaal zoals jij die beschrijft klinkt verdacht veel als een kapotte lmm die je overigens niet zoals met de jtd`s door simpelweg loskoppelen kunt uitsluiten als de dader in dit verhaal...

Tevens zou ik je eens adviseren om de software eens nader te bekijken...deze is naderhand gewijzigt ivm met onaangenaam rijgedrag dat zich naarmate de slijtage van de motor vorderde ook enigzins opspeelde en ergernissen veroorzaakte(stotteren,niet opnemen,traag op gas reageren etc)

als de LMM defect is duurt het ontzettend lang voodat ie hoger in de toeren klimt ,ook houd ie dan meestal in bij optrekken (fors) en "zuipt"ie wel s af als je het gas te diep indrukt...gas terugnemen is de enige optie waarna er een spontane acceleratie plaatsvind gevolgt door inhouden,dan wel in mindere mate maar toch wel merkbaar...

kijk ook vooral eens naar de hoogspanningskabels vanaf de dynamo naar de zekeringskast/motronic...
Ik meen dat de alfa`s na bj98 voorzien zijn van een "vaste motronic",hiermee bedoel ik dat de chips niet meer uitwisselbaar zijn zoals normaal..
Ook de massa kabels/aansluitingen goed nazien.

Als laatste:ZEER belangrijk-----

WAAR IS IE IN ONDERHOUD GEWEEST?ZIJN BIJ VERVANGEN VAN DEDISTRIBUTIE RIEM /NOKKASVERSTELLER DE CALIBERS GEBRUIKT??????
Dit word misschien niet overal gedaan en ik kan je verzekeren dat het bedrieglijk uitziet als je zoals gewoonlijk wel s gedaan word een streepje op blok en tandwiel zet...niet doen want je loopt een grote kans dat t fout gaat....heb t al zien gebeuren,en calibers kosten t geld niet....gewoon ff op i-net neuzen levert al snel goedkoop resultaat op ..

Ik hoop dat je met t bovenstaande wat kunt beginnen en onthou dat ik je alleen vanuit mijn eigen ervaringen tips kan geven voordat er van dat negatieve commentaar van derden volgt...

Ciao.....groeten van een alfa liefhebber

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik ga binnenkort het hele distributie traject vernieuwen samen met nokkenas versteller, heb hiervoor de kalibers. Daarna ga ik viergasmeting doen ivm lmm en kijken wat dat geeft.

Vex (0) PRO, 16 jaar geleden

auto is verkocht nog voor ik iets eraan gedaan heb, meestal vind ik het een opluchting maar toch wou ik het zelf oplossen. Ik zal navraag doen naar de oorzaak van het tekort aan vermogen, die nokkenas versteller daar zijn we al uit.

andy28 (0), 16 jaar geleden

da`s de beste oplossing kerel...als ie eenmaal met die geintjes begint volgt er meestal meer....dan word t de vraag of de reparaties en de uren die je erin steekt in verhouding staan tot de dagwaarde...succes!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.