Beste,
Ik ben een beetje radeloos.
Goedrijdend Brera met 2.2 JTS blok loopt opeens stationair met lagere toeren en het verbruik is verdubbeld. Net vervangen:
- Bougies (gistreren);
- Bobine , alle 4x (gisteren);
- Brandstofsysteem inwendige late reinigen;
De ketting en 2x injectoren zijn vorig jaar vervangen. De computer geeft na vervangen bobines geen storting meer aan, wel is het verbruik erg hoog, 1 op 7 bij normaal rijgedrag. Loopt stationair niet zoals het moet vind ik. Normaal staat de toeren op 900 en nu op 800.
Graag jullie advies.
Grt
Alfa-Loco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitlaat volledig lekvrij? Vooral het spruitstuk en de aansluiting op de cylinderkop.
Welke exacte storing gaf de computer aan voor het vervangen van de bobines? Liefst met nummer, indien mogelijk.
Zojuist opnieuw uitgelezen: de storingen zijn als volgt
P0300
P0302
BVD
7 jaar
Misfires op cylinder 2 en een onbekende of meerdere cylinders.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding. Dat kan aan een bougie/bobine liggen, maar die zijn al vernieuwd.
Een andere reden is een verkeerd mengsel, te arm of te rijk.
Een lek uitlaatspruitstuk beinvloedt de lambdasondes en dan gaat de computer te veel verrijken (te hoog verbruik).
Maar een defecte of langzame sensor kan ook een oorzaak zijn (luchtmassa meter, lambdasonde, etc.).
Uitlezen en foutcodes bekijken en daaarnaast ook signalen van de diverse snesoren controleren.
Eventueel ondersteund door een gelijktijdige 4-gas meting. Dan moet je iets kunnen zien.
Dank u wel Bedford, even ter aanvulling.
Aan het vermogen tijden het rijden is weinig te merken.
Ik ga vanavond eerste de uitlaat controleren.
7 jaar
Vandaag de spruitstuk en de gehele uitlaat nagelopen, geen lek ontdekt.
Morgen, het gasklephuis en de inlaat nalopen en schoonmaken.
Hou jullie op de hoogte.
MVG
Alfa-Loco
7 jaar
Beste Liefhebbers,
Hierbij een update, Alfa loopt weer heerlijk. Om andere liefhebbers ook een handje te helpen geef ik hieronder een stappenplan voor het opzoeken naar het probleem.
1- Luchtslangen controleren op schuren of losse klemmen;
2- Bougies losmaken en controleren. Desnoods vervangen, voor een paar euro heb je een goed setje en voor de komende 60.000 km geen omkijken naar;
3- Bobines nalopen;
Als de bovenstaande stappen zijn doorlopen, de onderstaande uitvoeren
1- Brandstofsysteem laten reinigen (automotion €69);
2- Injectoren eruit halen en laten testen en reinigen (€15,- p.st.)
3- Kapotte of lekker injectoren laten reviseren (€125,- p.st)
Is het probleem niet opgelost dan zou je verder moeten zoeken. De onderstaande heb ik bij mijn Brera ontdekt en opgelost:
1- Flinke schuur in de luchtslag na LMM (opgelost);
2- Code P302 was correct: injector nr, was zo lek als een mandje en daardoor liep de auto niet goed.
Preventieve maatregelen:
Moderne voertuigen met directe inspuiting hebben last van interne vervuiling. De onderstaande maatregelen kunnen je een hoop geld en ellende besparen:
- Elk 10.000 km een injectiereiniger in de tank;
- Motorolie om de 15.000 km laten verversen en geen 30.000;
- Motor inwendige reinigen middels Forte;
- Motorolie alleen verversen als het minimaal 80 graden is anders blijft er nog 10% oude olie in zitten met heel veel troep;
Veel succes en bedankt voor de reacties.
Arian
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Brera of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar