close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Alfa Romeo 156: motor wil niet aanslaan - waar zit de krukassensor?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4

Ik heb pas een occasie alfa romeo 156 jtd 2.4 van bouwjaar 12/2001 waarbij de startmotor goed ronddraait maar de motor niet wil aanslaan.
De motor bleef de laatste tijd minder goed te starten en had problemen met zijn toerental, volgens de vroegere eigenaar.
Het starten gaat samen met witte rook - ruikt naar diesel - blijft draaien tot een 200 - 500 toeren en valt dan weer uit.
Nu wil de motor niet meer aanslaan en als deze toch aanslaat (na het loslaten van de contactsleutel) is dit voor 2 - 3 seconden en dan is het gedaan.
Ik sluit steeds een tweede batterij aan om de startmotor goed te laten ronddraaien.
Ik zie dat de toerenteller beweegt.
De drukknop onder de bestuurderszetel is ok.
Uit de retourleiding van alle 5 verstuivers komt diesel. De brandstoftank is halfvol.
Wanneer ik de fiche van de krukassensor ontkoppel slaat de motor niets meer aan, bij terug aankoppelen wel voor die paar seconden dan.
Omdat ik zelf geen uitleesapparatuur heb en ik de auto niet naar een garage kan rijden, zit ik wel met een probleem.
De uitleesapparatuur van de Alfa's met dieselmotoren vanaf 2004 zijn te koop voor een 50 euro maar deze van voor 2004 (mijn auto is van 12/2001) kosten een 340 euro.
Nu ga ik op zoek naar de krukassensor en omdat ik niet over een brug of put beschik wou ik graag vragen of iemand me precies weet te zeggen waar ik onder de motor moet zoeken.
Ik las dat een goede krukassensor een 900 ohm moet hebben = grove meting of de spoelweerstand niet onderbroken is.
Ik heb ook al de verschillende relais losgehaald vooraan tegen de motor zoals voorgloei - pomp enz.
De EGR klep is op het zicht proper en beweegt manueel.
Morgen koop ik een nieuwe krukassensor en als me iemand wilt helpen om aan te duiden waar die zit zou ik heel wat geholpen zijn.
Ik las enerzijds dat die onder de distributiezijde zou zitten en anderzijds dat die achter in het midden onder van de motor zou te vinden zijn?
Eens de auto terug rijdt, ga ik deze laten uitlezen en dan vernieuw ik toch heel wat motor-onderdelen zoals sensoren enz.
Ik ga er proberen een goede auto van te maken want ik heb veel zin om met die 2.4 liter rond te rijden. Mijn BMW's zijn verkocht. Hop naar Alfa.
Ik heb vroeger nog een Alfa Romeo Spider gehad - een 1,6 l benzine - in de helft van de jaren '70 met twee dubbele Weber carburators.

Geplaatst door

luc_motard (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik begrijp 1 ding niet je zegt dat je de stekker van de bdp sensor los gemaakt hebt , vervolgens vraag je waar deze sensor zit ?
Als je voor de motor staat , zit rechts je accu , aan de voorzijde van de accu zit een zwart plastic kapje met daaronder een aantal relais.
Ik dacht dat het 2e relais van links de brandstofpomp is , staat op de deksel , verbind 30 en 87 eens door en kijk wat hij doet .

sorry, ik zoek nog steeds de krukassensor. Ik weet ook dat deze ter hoogte van de krukas zit, maar waar juist - boven de startmotor?
Mijn vraag was meer hoe kom ik het gemakkelijkst aan de krukassensor. Moet een deel van de uitlaat misschien gedemonteerd worden om deze te zien?
Is er iemand die een betaalbaar en toch genoeg diepgaand diagnosetoestel kent?
Zoals mijn auto nu niet rijdt, kan ik er moeilijk mee naar een garage.
Ik zoek tevens een goede manuel voor mijn Alfa Romeo 156 JTD 2.4.

luc_motard 0

9 jaar

Gisteren met de auto naar de Alfa garage geweest. Uitgelezen: GEEN FOUTEN. Ik krijg 360 bar van brandstofdruk. De motor geeft bij een eerste startmoment heel even dat hij wil aanslaan, doch daarna niets meer. Wil ook niet aanslaan met remreiniger in de inlaatcollector.
Heeft de turbo (moest deze eventueel vastzitten) iets te maken met het aanslaan van de motor? De motor zuigt lucht aan via de openstaande EGR (dikke rubber slang losgemaakt). Ze gingen de auto verder bekijken en me bellen wanneer ze iets gevonden hadden.
Iemand enig idee wat er kan aan de hand zijn?
Nog eens ter herhaling: de miserie begon dat de auto niet meer wou aanslaan na gewoon deze te hebben geparkeerd zonder er vooraf enig probleem was.
Naderhand de retourleidingen losgemaakt - zou lucht in de toevoer mij parten spelen door die leidingen los te hebben gemaakt? Zo'n motor ontlucht toch zichzelf na al dat opstarten! Of neen?
Ik hou je op de hoogte om anderen te helpen bij zo'n toestanden.

luc_motard 0

9 jaar

In de officiële Alfa Romeo garage is het probleem nog niet opgelost! De auto vertoont geen foutcodes. Aan de scoop verloopt het startmoment goed tot het moment dat de verstuivers zonder spanning vallen. Dus de auto start niet op. Garagist weet het niet? Het waarschuwingslampje van de sleutel noch code lichten op. Hij denkt nu dat er toch iets mis is met de startonderbreker of misschien zelfs met de ECU? Wat een miserie en wat gaat me dit kosten. Ik denk er sterk aan om de auto terug te halen (slepen) en zelf verder op zoektocht te gaan: misschien met de raad van iemand hier op dit forum.
Alvast bedankt.

luc_motard 0

9 jaar

HELP! Wat een miserie. Ik heb mijn Alfa terug opgehaald bij de officiële Alfa garage. Ik heb wel bijna 400 euro moeten betalen - zes werkuren staat op de factuur + 10 liter diesel + nieuwe brandstoffilter + nazicht distributieriem en die stond op tijd. Ze hebben daarna een twintig liter diesel uit de brandstoftank gehaald en met 10 liter andere diesel gevuld. Ook de brandstofopvoerpomp werkt normaal. Nog altijd geen foutcode te zien op de diagnose van Alfa. Bij het opstarten zien ze dat de spanning wegvalt over de injectoren. Ja, als de motor niet wil opstarten dan is dit een logisch resultaat. De sleutelcode is ok. Ze hebben geen idee van wat er fout gaat - ze hebben er geen tijd voor. Als toemaatje kan ik de multiriem er zelf terug opzetten.
De naald van de toerentalmeter verplaatst zich tot een 200 tal toeren en valt dan terug naar nul. De startmotor draait krachtig rond. De batterij en de hulpbatterij geven voldoende stroom af. Alle relais voor de batterij zijn getest en functioneren. Weet een Alfa specialist me te helpen.

luc_motard 0

9 jaar

Wat doet de motor nu na al de goede zorgen: nog steeds GEEN verandering.
Bij het starten wil de motor aanslaan, na een drietal seconden de startmotor te laten ronddraaien, doch valt uit en er komt witte dieselrook uit de uitlaat.
Zou ik eens proberen om een rubberen handpompje te monteren tussen de uitgang van de brandstoffilter en de hogedrukpomp? Dit als mogelijke oplossing moest de brandstofleidingen tot aan de injectoren zich toch niet zelf ontluchten?

luc_motard 0

9 jaar

HELP aan de Alfa specialisten: weet er iemand een oplossing voor het niet aanslaan van de motor van mijn Alfa 156 2.4?
Na nog wat werkzaamheden van gisteren: de motor is zelf ontluchtend - ondertussen nieuwe krukassensor gemonteerd (moest deze toch soms gefaald hebben).
Resultaat: terug GEEN foutcodes bij diagnose( officiële Alfa-garage) - bij het ronddraaien van de motor door de startmotor hoor je soms de motor aanslaan voor een drietal seconden en dan niets meer. De brandstofpomp geeft een druk van 360 bar. Maar, zoals de scoop weergeeft, valt de spanning weg op de injectoren in de opstartfaze. De brandstoftoevoer stopt door het afsluiten van de elektrisch bediende injectoren: geen brandstof = stop motor.
In de officiële Alfa-garage zegt de garagist me dat ze dit probleem nog nooit meegemaakt hebben. Het komt erop neer dat hij de ECU wil vervangen, dan alle injectoren en dan nog weet hij niet of dit wel zou helpen. Tot nog toe al voor 400 euro garagekosten met NUL resultaat.
Ik zou graag mijn auto zo vlug mogelijk aan de praat krijgen.

luc_motard 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.