Bij 200 km/hr ging ineens een piepje en ging het motorlampje aan en kwam op het display melding: laat motor controleren.
Het lampje is geel.
In het gedrag van de motor veranderde niets.
Na 5 min de auto aan de kant gezet en gestopt. Olie / water etc. gechecked alles ok.
Motor weer gestart: piepje en motorlampje gaat weer aan met zelfde waarschuwing.
Boekje zegt: dit is mogelijk inspuiting.
Als ik keurig weer 100 km/u rijd is alles ok, verbruik is ook normaal bij die sneldheid (ca. 1 op 20). Maar het lampje blijft branden!
Nu op zaterdag middag in Duitsland krijg ik geen dealer meer aan de lijn die de computer even wil uitlezen.
Kan ik met deze melding gewoon (rustig) doorrijden tot maandag?
Dank alvast voor het meedenken!
Job
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zoals je instructieboekje wel zal aangeven, is een geel lampje een waarschuwing, waar je wel nog mag mee verder rijden, een rood lampje daarentegen das wat anders
Wettelijk is het zo dat het lampje nadat de storing is opgeheven nog minstens 3 ritten moet blijven branden.
Op dit moment kun je aan het lampje niet zien of de storing er nog is of niet.
Het lampje kan zowel door de motor-computer aangezet worden als door de computer van de automatische versnellingsbak (als je die hebt).
Ik zou hier geen advies over durven geven. Omdat het lampje brandt, moet je er van uitgaan dat er iets niet goed is. Wat het precies is en of het vervolgschade kan opleveren kan je alleen met uitlezen echt duidelijk krijgen. Heb je geen internationale wegenwachthulp of zo? De wegenwacht en de ADAC hebben meestal wel een uitleesapparaat in de auto om de storing uit te lezen. Ik persoonlijk vind 5 minuten doorrijden al 5 minuten te veel, totdat duidelijk is wat er gaande is.
13 jaar
Dank tot zover. Ik ben nergens lid (meer) van. Ik had even geen andere keuze dan nog twee uur verder te rijden. Alles probleemloos. Vermogen is er etc. Alleen dat lampje.... Ik ga denk ik maandag een dealer zoeken die het even kan resetten en rijd voorlopig rustig met ca. 2000 toeren.
Instructieboekje vermeldt bij dit lampje er een probleem zou kunnen zijn met de inspuiting. Omdat alles verder normaal rijdt, krijg ik weer meer vertrouwen in de wagen.
Goede ideeën welkom. Wel een laptop met GPRS kaart dus kan af en toe inloggen.
13 jaar
Het is een generieke foutmelding van de computer die de inspuiting regelt. Omdat deze ook de emissies in de gaten moet houden en er voor moet zorgen dat je roetfilter regelmatig leeggebrand wordt, kan het goed zijn dat de storing daar ergens in zit. Het kan ook domweg een kapotte sensor zijn, zonder dat er feitelijk iets mis is waardoor je motor stuk zou gaan. Het risico zit hem in de kans dat er nu iets aan het stukgaan is wat zometeen meer geld gaat kosten om te repareren. De kans dat dat zo is is ondertussen vrij klein, want dan had je ongetwijfeld meer gemerkt.
Laat je nog even weten wat de oorzaak was nadat je bij de dealer bent geweest?
13 jaar
Dank je wel WhizzMan. Klinkt logisch. Het gebeurde bij betrekkelijk hoge snelheid, dus de motor liep op redelijk vermogen Ik weet het ook niet.
Wat ik wel weet, is dat ik na het diner in een piepklein kroegje hier in Duitsland de auto ging halen: starten en... motorlampje ging uit en bleef uit. Geen melding.
Kijk, dat mag ik nou graag zien, Alfa Romeo's die zichzelf nakijken!
Dank ook OldFord, nee, het is geen automaat. Zelf had ik het idee dat ik lampje + melding wel drie, vier of vijf keer heb terug zien komen na stoppen en weer starten. Maar misschien telt kort na elkaar stoppen en starten niet als een rit? Dan zou die drie keer inderdaad wel eens kunnen!
Wil trouwens graag nog eens zelf die boordcomputer uit kunnen lezen. Kan nooit heel ingewikkeld zijn, standaard bekabeling enzo. Welk programma heb ik daarvoor nodig voor een W7 laptop?
Na dealerbezoek post ik uiteraard nog even de oplossing.
13 jaar
Een rit is volgens mij bij Alfa 20 minuten of meer, met een periode er na van minimaal 10 minuten uitgeschakeld. Het kan zijn dat die definitie tegenwoordig anders is, maar bij de auto's waar ik veel aan sleutel is het in ieder geval dit. Het kan dus goed zijn dat oldford z'n "minimaal 3 ritten" hier van toepassing is.
Om deze moderne alfa uit te lezen kan je bijvoorbeeld een ELM 327 interface met FiatEcuScan gebruiken. De interfaces zijn voor een paar tientjes op eBay te koop en de software kost 50 euro. Je kan met een "gewone" KKL interface en unidiag (gratis te downloaden) de meest eenvoudige storingen ook al uitlezen, maar met de ELM en FES kan je meer.
13 jaar
Een rit is gedefinieerd in de EOBD-regels en die definitie is behoorlijk lang en uitgebreid.
1 van de zaken is dat de motor koud gestart moet worden en daarna een bepaalde temperatuur moet bereiken.
Dus een motor herstarten als deze warm is telt officieel niet als een extra rit (motor niet koud gestart).
's morgens koud starten en daarna 1 kilometer verder de krant kopen is ook geen rit (niet warm genoeg geworden).
Na de krant kopen en starten is ook weer geen rit, wederom motor niet koud genoeg.
Verder moet het lampje minimaal 3 ritten blijven branden - het MOGEN er ook meer zijn.
Overigens wordt de foutcode na het uitgaan van de lamp nog minimaal 37 ritten bewaard (totaal van minimaal 40 ritten).
Of de KKL-interface hier nog werkt weet ik niet. Vanaf 2008 is de Can-bus verplicht en daar werkt die interface niet op.
Zoals veel fabrikanten is ook Alfa geleidelijk aan het omschakelen. Of deze nu de oude K-lijn nog gebruikt of al Can (voor EOBD) weet ik niet.
ELM interfaces kunnen wel via Can communiceren.
Heb je een link voor die OBD eisen? Ik ken alleen de oudere Alfastandaarden en de OBD-1 standaard.
Op deze auto zou KKL nog moeten werken voor het uitlezen van standaard OBD foutmeldingen, volgens mijn documentatie.
13 jaar
OBD zonder een letter of cijfer erbij betekent niet veel. Dat is een algemene aanduiding voor "On-Board Diagnosis".
OBD bestaat al 30 jaar. OBD-1 is een Amerikaanse standaard en die specificeert helemaal niets, alleen dat de foutcodes op papier moeten staan.
Dus welke link(s) wil je hebben? EOBD algemeen? Zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Of de hoofdpijn verwekkende documenten van de Europese Unie?
Uitlezen via Can is vanaf 2008 verplicht voor EOBD. De fabrikant met zijn eigen tool mag elk protocol en elke pin in de stekker gebruiken.
De meeste doen dat niet, omdat ze de voordelen van Can en minder bedrading inzien, maar het hoeft dus niet.
Voorbeeld: VW Golf V in de begin fase. Fabrikant eigen protocol is Can, maar er is nog steeds een K-lijn voor de motor en bak voor EOBD uitlezen.
Ha dank OldFord en Whizzman. Het ding rijdt weer super. Wat een genot op die Duitse wegen. Strak, direct sturend, geen moment vaag, lekker stil. Door mij te matigen op de Duitse snelwegen heb ik nu een gemiddeld verbruik van 1 op 18.... 'Elk nadeel hep ze voordeel'
Die OBD kabel/stekker ga ik eens opzoeken. Dat lijkt me wel wat. Kan ik dan bijv. ook wielomtrek instellen om de snelheidsmeter te ijken?
Volgens mij is die 159 van mij een CAN bus. Dat kwam ik regelmatig tegen toen ik een Parrot Bluetooth inbouwsetje zocht. (Nog niet gekocht overigens).
13 jaar
Can-bus is zeker aanwezig in dit voertuig. De vraag is alleen of ook het uitlezen via de Can-bus gaat.
Kun je misschien zelf zien door in de diagnosestekker te kijken.
De ouderwetse K-lijn zit op pen 7. Can-bus (als die op de goede plaats zit) moet op pen 6 en 14 zitten.
De hele wettelijke vereiste manier om uit te lezen is precies dat. Alleen uit lezen en dan ook nog alleen motor (en automatische bak).
Dingen instellen/veranderen is er niet bij en iets anders als de motor en bak kun je niet eens uitlezen.
Met specifieke software voor de Fiat-groep kun je al wat meer, maar soms zitten de overige ecu's op andere pennen in de diagnosestekker aangesloten. Dan moet er in de interface dus ook weer wat gebeuren.
Kijk eens of "FiatEcuScan" doet wat je wilt. Het bevalt mij persoonlijk goed. In combinatie met een ELM 327 interface zou je redelijk ver moeten komen.
13 jaar
Inmiddels ervaring met het lampje: na een aantal keren koude start verdwijnt het vanzelf.
Na een keer flink op het gas gaat het weer aan.
Vandaag eindelijk tijd gehad om de codes te laten uitlezen:
P1205 Partikelfilter
P2453 Dif. Druk sensor.
Dat zegt mij geen snars. Weet iemand waar ik die codes kan opzoeken?
De garagist heeft de codes gereset. Daarna ging ik weer flink op het gas ==> motorlampje is weer aan.
Morgen gaan we kijken of dezelfde codes ALLEBEI terugkomen of alleen één van de twee.
Inmiddels FiatEcuScan bemachtigd inclusief een kabel. Nu nog tijd vinden...
13 jaar
P2453 - Diesel Particulate Filter Pressure Sensor "A" Circuit Range/Performance
De meeste P en U codes kun je opzoeken via http://www.dtcsearch.com
Bij P1205 moet ik je geloven op je blauwe ogen. P1xxx codes zijn per fabrikant en soms zelfs per motor anders.
P1205 is een foutcode op het roetfilter. P2453 is een foutcode op de druksensor die de verschildruk over dat filter meet.
Er is in ieder geval iets met het roetfilter en/of de druksensor aan de hand. Misschien een pijpje los/lek of een defecte sensor.
Aha! OldFord je bent een meester. Op deze manier hangen de fouten inderdaad met elkaar samen!
Ik ga hiermeer even terug naar mijn garagist.
Veel dank en ik laat afloop weer weten.
13 jaar
Okee vanochtend de boel weer laten uitlezen.
Dezelfde fouten zijn inderdaad weer teruggekomen, P1205 en P2453.
De garagist gaat even na hoe dat zit bij Alfa en hoe de fout kan worden opgelost.
Brandt deze auto niet zelf zijn roetfilter af en toe even schoon? Of moet het roetfilter vervangen worden? (Als het tenminste niet de sensor is).
13 jaar
Ik zie trouwens ook reclames hier onderin voor additieven in de diesel om roetfilterproblemen op te lossen. (Big Brother is watching you!)
Werkt zoiets echt? Iemand echte ervaring mee?
Of zou ik ook een willig slachtoffer zijn van de soort "ach, voor die 30 euro kan ik het allicht proberen...".?
13 jaar
Als alles goed werkt, dan brandt de auto zelf het roetfilter schoon.
Echter, de sensor die bepaalt wanneer er geregenereerd moet worden, is die verschildruk sensor waar je een foutmelding op hebt.
Dan kan er wel eens niet meer geregenereerd worden.
Aha. Ik snap het.
Dus de bekabeling en stekkers checken.
Dan eventueel sensor vervangen en een flink stuk rijden om het schoon te branden?
Als dat gebeurt is (hoe weet je dat eigenlijk dat ie aan het regeneren is??) weer proberen vermogen te vragen en kijken of de fout terugkomt.
Zo nee: opgelost.
Zo ja: eh.... wat dan??
13 jaar
De dealer kan mogelijk geforceerd een regeneratie opstarten na de reparatie.
Anders een snelweg rit met hogere toerentallen (1 of 2 versnellingen lager dan normaal).
Het ligt er aan hoe de software is afgesteld en hoe vol het filter zit. Boven een bepaalde grens kan de ecu besluiten niet meer te regenereren.
En dan is geforceerd opstarten nog de enige optie. Bij sommige merken kan ook dit tot een bepaalde limiet en daarboven is het filter vervangen.
Voordat je gaat vervangen kun je eens kijken of het filter schoon gemaakt kan worden.
Je kunt met dealer apparatuur uitlezen en kijken wanneer de regeneratie begint of als je verbruik aan gegeven wordt op het dashboard dat in de gaten houden. Loopt meestal duidelijk op tijdens het regenereren.
Zeg, dat doet me trouwens denken...
Ik rijd vrijwel altijd met het display op " actueeel verbruik".
En heeeeel soms was dat wel eens heel erg hoog....
Wat ik dan deed was motor uitzetten en weer starten. Probleem van verbruik opgelost.
Maar mogelijk was het ding dan wel aan het regeneren...! Zou dat kunnen?
Dan heb ik dus altijd dat regeneratieproces dwarsgezeten? Geen wonder dat het roetfilter nu vol is?
Dus.... kan ik nu dat regenereren alsnog forceren en zou dat dan helpen?
13 jaar
Ja, Ja, Ja. Zolang je het woordje KAN niet uit het oog verliest.
En de laatste vraag: misschien, maar als je geforceerd kunt laten regenereren zal dat zeker helpen.
Dat geforceerd regenereren moet je waarschijnlijk met (dealer) uitleesapparatuur starten.
Geinig...
Ik vond altijd dat die computers zich teveel met het autorijden bemoeien. Maar in dit geval heb ik me dus iets teveel met de computer bemoeid!
Op naar de dealer en forceren van het regeneren.
Dank!
13 jaar
Tussentijdse update:
Mijn garagist is bezig om aan Meneer Alfa Romeo te vragen hoe nu verder.
In de tussentijd was plotseling het verbruik omhoog gegaan, de motor begon onrustig te lopen.
Ik dacht: aha! We gaan regenereren. Helaas was ik al bijna op mijn werk aangekomen. Motor uitgezet. Sterke roet/diesellucht.
Aan het einde van de dag gewoon starten en rijden. Mmm. Geen regeneratie zo te merken.
Lampje gaat nu ook aan bij wat "gewoon flink" optrekken. Na drie keer stoppen/motor afkoelen/starten is het lampje weer uit...
Ik blijf dus nog even wachten op garagist.
Morgen ga ik kabel en laptop aansluiten. Ben benieuwd wat ik kan zien.
13 jaar
Een opvallend einde aan deze draad:
De garagist ontdekte dat het slangetje dat aan de achterkant van het roetfilter naar voren loopt naar de druksensor verrot is.
Hij heeft de codes gereset en het slangetje provisorisch gerepareerd.
Het ding rijdt weer zonder motorlampje dat aangaat als je een beetje gas geeft!
Komende week wordt een nieuw slangetje gemonteerd.
Dank voor al het meedenken allemaal!
Job
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 159 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar