Alfa Romeo 156: Nieuwe lamdasonde, verbruik omhoog met 10 / 20 %

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Hallo, ik heb hier een alfa 156 1800cc model 2003 op lpg en benzine.

Kreeg een tijdje geleden elke keer een motormanagement storing op mijn dashboard. Ik heb de auto uitgelezen en nu bleek dat de lamdasonde bank 1 sensor 2 kapot was. Deze werd niet goed / snelgenoeg warm. Heb deze vervangen door een nieuwe universele bosch lamdasonde die ik nog had liggen. Probleem is opgelost geen storingen enz. Alleen mijn verbruik is 10 tot 20 hoger dan met de defecte lamdasonde. Namelijk 1 op 9 ipv 1 op 11 op gas, op benzine zou dit 1 op 13 zijn.

Zou het probleem opgelost zijn met een originale lamdasonde? Die dingen zijn behoorlijk duur dus wil dit wel eerst graag weten.

Iemand een idee?

Vast bedankt.

Robert.

dutchadventurer

Geplaatst door dutchadventurer (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lambdasensor na de kat heeft geen invloed op het mengsel en dus ook niet op het verbruik.
Dat moet een ander probleem zijn.
Kontroleer of alle sensoren wel geldige waardes afgeven.

dutchadventurer (0), 13 jaar geleden

Hallo, bedankt voor je antwoord. lijkt mij ook ja. maar hoe verklaar je dan dat die met de oude lamdasonde een lager verbruik heeft. Verder is er niks veranderd aan de auto.

Ik zou je even het OBD2 test raport kunnen door mailen, incl live data report, misschien dat u er iets verdachts aanziet. Ik heb wel een mail adres nodig of mail mij even dan mail ik het terug.

r_pellie@hotmail.com

Gr robert.

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

controleer de luchtmassa meter ook meteen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Testrapporten zippen, uploaden naar een of andere fileserver zoals hotfile of megaupload en link plaatsen.

dutchadventurer (0), 13 jaar geleden

Zie hier het test raport

http://hotfile.com/dl/90114936/44ff6f8/a...

LMM kan natuurlijk. maar warom doet die het niet met de originale lamdasonde, heb hem ook terug gezet en dan komen de fout codes weer terug en is de auto zuiniger.

Vast bedankt.

gr

erka (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=dutchadventurer]Zie hier het test raport

http://hotfile.com/dl/90114936/44ff6f8/a...

LMM kan natuurlijk. maar warom doet die het niet met de originale lamdasonde, heb hem ook terug gezet en dan komen de fout codes weer terug en is de auto zuiniger.

Vast bedankt.

gr[/quote]
HEEL belangrijk is originele onderdelen,
zet er een originele Lambda Sonde in, maar vooral OOK een originel LMM !!
dit is bij Alfa heel belangrijk.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Niet veel aan te zien, behalve 1 ding. Ontstekingstijdstip is wel heel erg laat voor stationair.
Mogelijk loopt de auto wat te hoog stationair en gaat de computer uiteindelijk maar met de ontsteking regelen.
Gasklep controleren/reinigen. Voorzichtig! Niets forceren!

Printout tijdens rijden (zo'n 100 km/uur) kan misschien meer zeggen.
Als je een grafiek kunt maken van de lambdasondes tijdens rijden zou dat ook iets kunnen zeggen.

Hoe bereken je dat verbruik eigenlijk?

dutchadventurer (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Gasklep:

Ik heb auto nu drie maanden en in het begin verbruikte die erg veel olie 2 liter op 500 km, wat bleek was dat de carterontluchting verstopt was met olie enz, dit bleek al een tijdje zo te zijn, omdat het gasklephuis pikzwart van de olie was. heb alles toen schoongemaakt, incl carterontluchting. verbruikt nu ongveer 1 L bij 2000 km. Zou dit te maken kunnen hebben met het iets te hoog stationairlopen ? Misschien dat het nog niet goed schoon is? Dit heeft alleen verder niks met het verbruik te maken omdat ik de lamdasonde pas veel later vervangen heb.

Ik rij elke dag het zelfde ritje, dus aan de pomp zie ik precies wat ik verbruik. ook de boardcomputer geeft een hoger verbruik aan.

Zal van de week even eeen print maken bij 100 km per uur. en een grafiek van de lamdasondes.

Vas bedankt zover.

Gr robert
Robert.

Speedy1811 (0), 13 jaar geleden

hallo,

Ik heb het met mijn Alpha 146 op lpg G3 ook gehad dat het verbruik veel malen hoger was door een niet originele lamdasonde, na het vervangen van een originele was het verbruik weer goed....

wie weet heb je hier wat aan.....

gr michel

WhizzMan (0), 13 jaar geleden

Op een 156 kan je ook een pierburg LMM sensor als vervanging plaatsen. Op de oudere modellen is een originele sensor wel aan te raden. Hoog olieverbruik kan in theorie de klopvastheid van de brandstof verlagen doordat de oliedamp bij de benzine komt en mee wordt verbrand. De ECU zal dan het ontstekingstijdstip over de gehele linie vertragen, waardoor er minder vermogen/rendement uit de motor komt. Daardoor is er weer meer brandstof nodig voor hetzelfde verbruik. Of dat hier aan de hand is, is lastig te zeggen. Een versleten motor zal zelf ook minder vermogen leveren natuurlijk. Ik zou in ieder geval een originele lambdasonde plaatsen, aangezien de universele vaak te traag reageren voor de moderne computers in de 156

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.