de auto toert optussen 1250 en 2500
waar komt dit vandaan ?
Heb al gasklephuis vervangen
geeft geen stroring op test kast
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de gasklep wel goed ingeleerd??
het gaat als volgt: zet de auto op contact en wacht anderhelve minuut.
Zet het contact af en wacht weer anderhalve minuut.
Rijd de auto warm en laat deze ongeveer 10 minuten stat draaien met alle verbruikers aan behalve de airco.
Wat je ook nog kunt doen is het volgende bij de selespeed als het bovenstaande hebt gedaan is: ga op een weg staan die best lang is en waar het niet druk is, zet motor af, zet motor op contact,start de motor, zet de selespeed in de tweede versnelling en trek op tot een toerental van +/- 3000 toeren stop dan en zet de auto van contact.
Als het goed is moet de auto nu soepeler overschakelen.
Sucses Roy
Vincent,
heb je dit probleem inmiddels opgelost? Ik heb exact hetzelfde probleem namelijk. Ook helaas zonder effect het gasklephuis vervangen.
19 jaar
Hallo, ik had het zelfde probleem.
Het kwam omdat ik de gasklep had schoongemaakt.
De tip van Roy Bos heeft geholpen.
Ik heb zelfs nog een betere versie.
1. Koude motor.
2. Accu los en de + en - pool tegen elkaar ( niet de accu !!)
3. Accu polen weer bevestigen.
4. 90 seconden op contact ( AAN)
5. 90 seconden van contact af ( UIT )
6. 90 seconden op contact ( AAN)
7. 90 seconden van contact af ( UIT )
8. Op contact starten zonder gas zonder verbruiker tot koelvin
gaat draaien.
9. Contact uit 15 seconden wachten.
10. Starten zonder gas alle verbruikers aan.
11. Dan proefrit in de stand city.
Dan is het weer in orde.
19 jaar
Hallo collega's,
Wij hebben ook het probleem van optoeren na het schoonmaken van de gasklep. Het gekke is dat bij verbruikers aan de motor wel normaal stationair draait.
We hebben jullie inleer trucjs geprobeerd maar dat helpt niet.
Er staat geen storingscode in het management systeem.
Vor de rest rijdt de auto goed. Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Nog een oplossing is een paar uur rijden,
doe dit in duitsland want je moet lekker hard rijden.
( Wel met een warme motor ) maar ik neem aan als je eenmaal
bij de grens bent deze wel warm is. De reden waarom je dit doet
is dan kan de computer weer zijn minimale en maximale stand kan inregelen ( automatisch) alleen dit kost heel veel tijd.
Dus lekker een paar uurtjes rijden en laat de gasklep en de computer zelf maar hun werk doen.
Groetjes en scheur ze. Max
19 jaar
Bij mij hielp het vervangen dus ook niet (zie bovenstaand eerder bericht). Later heb ik de thermostaat vervangen en dan moet je het koelsysteem ontluchten door de auto stationair warm te laten draaien. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Toen ik later naar huis reed merkte ik tot mijn verassing dat het het probleem met de optoeren opgelost was!
Mischien de moeite waard eens te proberen. Gewoon een koude motor starten en 10 minuten laten lopen zonder aan het gas te komen. Daarna uitschakelen. Success!
19 jaar
Vandaag vonden we een lekke injector. Kan het zijn dat dat bij deze auto van invloed is op dit probleem ?
Je hoort vaak dat het inderdaad door een vervuild smoorklephuis kan komen, maar de stappenmotor kan dit probleem toch ook veroorzaken...?
Ik heb namelijk sinds vorige week ook (weer) dit probleem, bij mij komt het probleem naar voren als ik vaak de airco gebruik ( en da's nu niet gek met dit weer )
Vorig jaar zomer zelfde verhaal...na vaak de airco te gebruiken liep hij schommelend stationair...bijna afslaan en dan doorschieten tot 2000 toeren en weer terug.... ( lijkt net of je net je rijbewijs hebt gehaald :( en in een file helemaal drama )
Gekke was wel dat naarmate ik de airco minder gebruikte de klacht ook af nam!? alleen met terug schakelen ( toerental val ) dan wou hij uit zich zelf een klein beetje tussen gas geven, maar hij liep wel weer snel normaal stationair.
Door het voortreffelijke weer de airco weer wat meer moeten aanspreken en het is weer drama.. nadeel is ook met airco dat als de motor te laag in toeren loopt de airco zich zelf uitschakeld, dit scheelt weer pk's en daarom schiet hij weer omhoog in toeren als vervolgens de airco weer aan gaat valt het toeren tal weer omlaag..enzovoorts.. maar ook met airco uit blijft hij hoog en zoekerig lopen.
Helaas moet ik dus mijn probleem nog zien op te losssen, dus ben bang eerst maar het gasklephuis te reinigen en anders maar voor een nieuwe startmotor te moeten gaan...
Wat is er bij jullie vervangenen/of schoongemaakt om het probleem op te lossen..!?
JE VOELT JE LEKKERDER IN EEN PEUG... EHHHH ALFA..!!!
beste,
ik heb dus net het zelfde probleem..
wagen toert enorm op en dit brengt enorm veel ergernis met zich mee..
men alfa een 2.0i ts 166draait op gas (kan dit er iets mee te maken hebben???heeft het op benzine ook hoor.
ik heb de wagen een 2maand nu en heb er al een 4000 euro kosten aan gehad...(ben vetrouwen in alfa even zoek)
nu is er een andere motor geplaatst en heeft het probleem nog steeds (vorige motor was vast gelopen)
op de ruil motor zat nog een stappe motor maar het probleem is ongeweizigd gebleven dus daar zit het niet denk ik..
ik kan maar aan twee dingen denken -> lucht massa meter of gasklep met positie sensor...twee dure dingen denk ik dan en vervangen om te vervangen lijkt me ook niks..
hoe kan ik weten wat er juist mis is??
alvast bedankt voor de eventueele reactie..
mvg
uit belgie
geoffrey
18 jaar
Hallo,
Bij diverse alfa romeo's waaronder de ts 16v motoren moet andere software in.Dit heb ik zelf ook gehad.Ik ben bij automobiel bedrijf zeeuw langsgeweest en die hebben nieuwe software ingelezen sindsdien geen problemen meer.Ze hadden het er ook over dat als er geen nieuwe software in moet je de stappenmotor ook kan resetten maar daar heb je z'n examiner van de dealer voor nodig.Als je op je gasklep huis kijkt zit bovenop de computer en hier staan 3 cijfers naast elkaar en daaraan konden ze zien dat er nieuwe software in moest.
groeten een alfa freak
Haloa, Er zijn inderdaad problemen met het stationair lopen van de 156´s er zijn verschillende oplossingen maar je begint altijd eerst met het schoonmaken van het gasklephuis en het controleren van valse lucht.
Als dit niet afdoende is moet er een nieuwe gaspotmeter in en deze moet op nul gesteld worden.
Dit kan je het beste bij een alfa garage laten doen
Bij de jonge alfa´s met een m 1.5.5 ecu van bosch staat er op een witte sticker een getal dat moet hoger zijn als 0.25 dan zit er goede software in zo niet kan je er nieuwe software in laden
Het is dan wel een combinatie je bent er niet alleen met nieuwe software.
Voordat je naar je alfa dealer gaat moet je wel vragen of ze de benodigde apparatuur ook hebben hij is namelijk niet aan alle alfa dealers uitgeleverd
hey,
men wagen is mometeel binnen bij officieele garage...
ze zouden het probleem van het optoeren gevonden hebben..
verkeerd lamda-signaal door een scheurtje in men uitlaat collector en men lucht-massa meter zou ook een krak gehad hebben..
morgen ga ik erom en ben ies benieuwd of het opgelost is...ik hoop het voor hen want ik denk dat de rekening zo een 700 euro zal bedragen...
ik hou julie op de hoogtte.
mvg
Geoffrey (verbitterd alfa rijder)
18 jaar
Als je het gasklephuis hebt gereinigd moet je ff reset zelfaanpassende parameters uitvoeren met je tester.
Als je dan de motor start gaat het inj.lampje aan. Storing: opname toonwiel, deze is niet te wissen.
Bij een motortemp. van boven de 80 "c gas geven tot in de toeren begrenzer en dan weer stat. laten lopen. Dit 3x achter elkaar doen en alles is gereset en het lampje is uit.
Laat ik dit nu ook hebben na het schoonmaken (ik weet het stom stom stom) van het gasklephuis.Na al het bovenstaande geprobeerd te hebben toch maar naar de dealer gegaan. Deze kon niet in de computer van het gasklephuis komen en deze word dus vervangen as. woensdag... kosten 600 eurie.. En nog maar hopen dat het dan verholpen is.
Btw. een beetje raar dat door het bewegen van de klep de hele podmeter kapot gaat, opnieuw inleren snap ik, maar gelijk onderdeel defect?
Krijg het gevoel dat ik een beetje opgelicht word!
wat dacht je van het dynamo effect spanning op wekken en computer of pod meter door gebrand .volgend keer maar even accu klem los halen
Hallo,
Het probleem wat je omschrijft komt voort uit een tweetal oorzaken.
De auto waar het over gaat heeft vermoedelijk al meer als 100.000 km gereden, hierdoor is in de loop der tijd een hogere carterdruk onstaan.
Deze carterdruk zorgt ervoor dat er een "brandbaar"mengsel wordt aangezogen in het inlaat spruitstuk via de carter ventilatie slang.
"Voor" het reinigen van je gasklep(huis) was er nagenoeg geen luchtspleet tussen gasklep en gasklephuis door vervuiling, na reinigen wel, in combinatie met de carter dampen, zal de motor gaan verhoogt toeren draaien welke de gasklep niet kan niet kan corrigeren.
Oplossing :
* optie 1 is de duurste zuigerveren vervangen
* optie 2 neem de carter ventilatie slang welke naar de parfan wijst los en sluit deze af door er een M8 inbus bout in te plaatsen
leer hierna je gasklep opnieuw in 90 sec op acc, 90 sec. van acc af, 90 sec. op acc., 90 sec. van acc. en voila je Bella loopt weer als een zonnetje !
suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar