auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo GTV 1996: Orientatie van zuigers bij 2.0 l 16V Twin Spark.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V TS, Motorinhoud (cc): 2000

Wie weet er hoe nieuwe zuigers in het blok horen vwb de pijl op de zuigerbodem, moet deze pijl naar de distributie of richting versnellingsbak?
Tevens is er onduidelijkheid hoe de drijfstangen aangetrokken moeten worden, een keer alleen moment en de andere bron zegt aantrekken met moment en daarna nog 60 graden verder.
Motornummer AR 16201.
Alvast bedankt.

Geplaatst door

alphan (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo is er dan niemand van de professionals die mij hierop antwoord kan geven; worden er tegenwoordig geen zuigers meer vervangen of komplete motoren gereviseerd!?
Help!

alphan 0

17 jaar

de peiltjes moeten naar de distributie zijde en dat van je drijfstangen ga ik voor je uitzoeken

markster 0
badge

17 jaar

pijl naar de distributie zijde en inderdaad aanhalen op moment en dan 60 graden. ik weet het moment ff niet uit me hoofd ik dacht 40 of 45Nm en dan 60gr. zijn rekboutjes dus zeker de hoekverdraaiing aanhouden.

razorblade 0
badge

17 jaar

Hallo ik heb uit de verschillende bronnen dus op de ene manier: 25Nm plus 60 graden hoekverdraaing of op de andere manier: 44 tot 53 Nm.
Waarschijnlijk komt dit in de praktijk op hetzelfde neer het is waarschijnlijk alleen een andere benadering en als het rekboutjes zijn zal het ook nauwkeuriger zijn denk ik met een initieel moment en daarna de hoekverdraaing of niet!?

alphan 0

17 jaar

ik heb me er vandaag niet meer in verdiept en het is alweer een tijdje geleden dat ik er nog een weer opgebouwd heb. maar 25Nm en dan 90 graden kan heel goed kloppen hoor. zekers niet met een vast moment aanhalen hoor!!!!!!!

ik dacht uit mijn hoofd rond de 40Nm+90gr maar als jij info hebt dat het 25Nm+90gr is dan zou ik dat zeker aanhouden is altijd goed hoor klinkt mij ook bekend in de oren.

succes ermee, leuk werk en leuke motoren om op te bouwen. let je er wel even op trouwens dat als de kop er af is geweest en de nokkenas tandwielen los zijn geweest dat je dan wel het blokkeergereedschap voor de nokkenassen gebruikt om de timing af te stellen anders komt dat niet goed hoor zowel inlaat nokkenas (met versteller) als uitlaatnokkenas tandwiel hebben geen vaste positie en kunnen (deels) verdraaien op de nokkenas.

razorblade 0
badge

17 jaar

Ik heb vandaag de drijfstang-lagerkappen getorqued op de waarde van 25 Nm en daarna 60 graden vaster.
Dit komt aardig overeen met de oude waarde van 44 tot 53 Nm maar is dus waarschijnlijk een betere manier van torquen.
Ik denk persoonlijk dat dit zo is omdat 25 Nm heel makkelijk te torquen is en 60 graden maar op een manier kan en men dus alle 4 de kappen gelijk torqued.
De bouten zijn dus geen rekbouten want die mag je slechts eenmaal torquen net als de kopbouten in de 16V TS motoren.
Het is namelijk normaal dat als je een gereviseerde motor opbouwt men eerst de lagers droog torqued met Plastigage ertussen om de lagerspeling te bepalen en als deze lagerspeling in orde is daarna het geheel schoonmaken en mbv olie torquen op in dit geval 25 Nm plus 60 graden.
Men torqued dus minstens tweemaal als men het goed doet dus de boutjes zijn denk ik gewone boutjes en geen rekboutjes?!
Bedankt ook razorblade voor de extra info.

alphan 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo GTV of stel zelf een nieuwe vraag.