Alfa Romeo 146: Senl bonkend geluid na onderhoud

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 JTD

Ik heb in de vakantie het nodige aan de auto versleutelt.
Draagarmen, stabi's, aandrijfashoesen(wiel en bakzijde), r.a. draagarm rep.set, 35mm verlaagt.
Grote beurt, olie,brandstof en luchtfilter vervangen.
Nu ging ik rijden en een zwaar bonkend geluid lijkt van de voorkant te komen.
Ik heb onder de auto gekeken en zie geen slijtage of aanloop schade.
Het vreemde is dat het bij 70km/u is en zodra ik het gas een beetje loslaat verdwijnt het geluid, ook boven de 100km/u lijkt het geluid anders te worden.
Kan het de wielagers zijn of homokineten, die het geluid doorgeven naar de lagers boven in de schokbrekers, dat deze verrot zijn?
Bij het insturen hoor ik de homokineten niet.
De wiellagers hoor ik niet, wel waren mijn wielbouten van mijn linkerwiel handvast??Deze heb ik met 120 Nm vastgezet en het geluid is alleen wat minder bij 70km/u
Ik kan alleen mijn rechteras 2mm van bak naar wiel bewegen.
Mijn linkeras beweegt het balansgewicht ietsop zijn rubber.

maatje68

Geplaatst door maatje68 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 146? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Hans4040 (320) PRO, 11 jaar geleden

[quote=maatje68]Het is niet zo dat de ruimte tussen de fusee's en versnellingsbak kleiner is geworden.[/quote]
klopt helemaal...een auto moet ook helemaal kunnen inveren.

maatje68 (0), 11 jaar geleden

Maar je hebt mij wel aan het denken gezet.
Waarom kan ik, als mijn wielen loshangen, mijn rechteras ± 2mm heen en weer bewegen en mijn linkeras niet?
Heeft het te maken dat deze dichter in /aan de bak zit?

maatje68 (0), 11 jaar geleden

Blijkt dat er helemaal geen ruimte hoort te zijn op de kineten aan de wielzijde, alleen aan de bakzijde.
Nu heb ik een andere kineet aan de rechterkant gedaan en die heeft veel minder ruimte.
Geluid is ook nu nagenoeg weg.
Of de borgring moet een nieuwe op of de as moet vernieuwd worden.
Zo wie zo was de rechter kineet (wielzijde) niet goed meer, zat ook bijna geen vet in.
Links heb ik een andere as (compleet) vervangen maar toen bleef het geluid.
Wie weet wat het aanhaalmoment van de centrale moer (2-a) van de as moet zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 146 of stel zelf een nieuwe vraag.