auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo MiTo: Signaal lege batterij

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3

Op 14 april 2011 ben ik mijn mito gaan afhalen.
Ik heb nu al na een paar maanden een probleem met de batterij. Het is nu al 5 maal voorgevallen: opeens verschijnt het icoon voor lege batterij, en zolang dit teken oplicht, kan ik mijn stuur met moeite draaien. Het gaat over als je naar eerste versnelling gaat, maar zodra ik terug afrem, licht het icoon terug op.
Ik dacht eerst dat het lag aan 'te veel apparaten tegelijkertijd in werking': toen het de eerste keer voorviel, was het namelijk erg warm, de AC stond op full force, de gps was aan het opladen en de ipod was aangesloten. Maar naderhand merkte ik dat het ook voorviel zonder dat alle apparaten aangesloten waren.
Net gebeurde het toen ik een ritje van ongeveer 4 minuten deed, waar enkel de AC draaide, maar op minimale blaassterkte.
Het is vooral erg vervelend omdat je niet meer kan sturen als dit teken oplicht.

Ik ben naar de garage waar ik hem heb aangekocht gegaan voor controle, maar volgens hun is er niets mis mee. Ze hebben 'alle' testen gedaan ivm de batterij en de communicatie van de boordcomputer en de batterij ed, maar ze vinden het probleem niet.

Iemand van jullie een idee?
Alvast hartelijk dank

Geplaatst door

charlottebru (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch bij de garage aanhouden en de zaak laten onderzoeken, desnoods door importeur.
Het betreft hier een nieuwe auto, dus garantie.

mvg,
Hans

Hans4040 1420
badge vip badge

13 jaar

laat je niet zo behandelen bij de garage. Je hebt gewoon nog volle garantie,dus dit is hun probleem. Laat het de garage schriftelijk weten dat je er niet mee eens bent.

Het klinkt als een dynamo die niet genoeg bijlaadt...

maarten4874 0
badge

13 jaar

Heren,

Bedankt voor deze snelle respons.

Kan ik ook naar een andere officiële garage gaan voor een nieuw 'onderzoek'?
Heb namelijk niet echt veel vertrouwen meer in de garage waar ik de aankoop deed.

Ik kan dan het geprint document van hun batterijmetingen ed meenemen als dat zou helpen.
En natuurlijk ook melden dat het misschien met de dynamo zou kunnen te maken hebben..

charlottebru 0

13 jaar

Nee, je kan niet naar een ander.
Verhaal op garantie kan je uitsluitend halen bij de verkoper, in dit geval de dealer waar de auto is gekocht.

Hans4040 1420
badge vip badge

13 jaar

Is dit denkt u mogelijks enkel geldig wat de Nederlandse wetgeving betreft?
Ik ben namelijk Belgische, en kreeg net te horen dat ik bij elke officiële dealer terecht zou kunnen.

charlottebru 0

13 jaar

Wanneer je aanspraak maakt op garantie, moet je de verkoper in de gelegenheid stellen om het probleem op te lossen.
Hoe dat in Belgie geregeld is weet ik niet..

Hans4040 1420
badge vip badge

13 jaar

Als ex dealer weet ik dat je bij elke dealer aanspraak kunt maken op garantie. Men zal het niet leuk vinden. Toch denk ik dat het verstandiger is naar de leverende dealer terug te gaan en je niet laten afpoeieren. Misschien heeft de specialist vakantie en wil men niet zeggen dat men tijdelijk onvoldoende deskundige mensen beschikbaar heeft. Vertel ze duidelijk dat je het euvel opgelost wil zien. Geef ze de tijd. Ik denk ook dat ze de technische dienst van de importeur/fabriek er bij moeten halen. Het probleem zal niet op zichzelf staan.

Is de batterij los geweest om een of andere reden?
Tegenwoordig moet een opnieuw batterij ingeleerd worden als er een ladingstoestandmodule op de min pool is aangesloten. Bij een start-stop systeem is dat standaard.
Rij je veel korte ritten?

Hendrik4290 0
badge

13 jaar

Wederom dank voor de respons.

Ik ben vandaag terug naar de dealer geweest, en ze hebben hem weer gecontroleerd. Deze keer vertelden ze mij dat ze veel 'fouten' hebben ontdekt. Wat ze daarmee bedoelen: ik weet het niet. Toen ik vroeg of er nu specifiek iets gebeurd is, was het antwoord negatief. De batterij is gereset, ook "effacement des défauts" (is zoiets als het wegwissen van de fouten).
Ik zal straks of morgen het document dat ze me hebben gegeven nog eens bekijken en hier vermelden wat er nog meer opstaat.

De volgende stap is als het nog is voorvalt, dat ik de wagen voor langere tijd binnen breng, en dat ze opnieuw gaan controleren.

@Hendrik4290:
Ik rij inderdaad veel korte ritten (werkroute is +/- 15km, doch meestal wel file, dus rij er een 40tal minuten over).
Het probleem heeft zich echter ook al voorgedaan op langere ritten.

De batterij is volgens mij niet losgeweest.

Alle hulp is nog steeds welkom!
Misschien ga ik volgende week naar een andere dealer, gewoon wat informatie vragen. Goed idee?

Bedankt

charlottebru 0

13 jaar

goed gedaan, Als het kan het probleem vers houden . Zo snel het lampje weer brandt teruggaan en uit laten lezen. Door de grote hoeveelheid fouten in het geheugen van de computer zie je dan door de bomen het bos niet meer. Ik vraag me af of ze in het electridche schema van de stuurbekrachtiging en van de dynamo geen gezamelijke slechte electrische verbinding kunnen vinden die beide storingen veroorzaakt.

In belgie mag je bij elke erkende dealer of agent van je merk langsgaan voor een garantie geval dit voor de duidelijkheid hieromtrent.

als je denkt dat je dealer het niet helemaal volgens de puntjes doet ga je gewoon naar een ander legt daar het verhaal voor zonder een beschuldigende vinger te wijzen naar de eerste dealer.

wat ik naar je probleem toe wel eens heb gehoord is dat je elektrisch servostuur (als deze dat heeft) uitgeschakeld wordt zodra je dynamo dienst weigert.
mischien een idee om dat even mee te nemen bij je volgend bezoek aan je dealer.
anders welke regio woon jij ongeveer.
Ik ben zelf ook belg en weet vrij goed me weg in de automobielwereld als het op garantiegevallen uitkomt.
grtz

Den John 0
badge

13 jaar

Het betreft hier een vrijwel nieuwe auto.
Waar nog weinig historie van is.
Wat je kunt doen is de klacht schriftelijk vast te laten leggen door de dealer.
Dan komt dit in een database terecht en als er genoeg klachten over komen dan komt de fabrikant in actie.
Het kan maar zo zijn dat een update dit probleem kan oplossen.
Het is belangrijk dat je de auto in onderhoud hebt bij een dealer,deze beschikt immers over de laatste info.

primera p11 0

13 jaar

[quote=Mas2011]In belgie mag je bij elke erkende dealer of agent van je merk langsgaan voor een garantie geval dit voor de duidelijkheid hieromtrent.

als je denkt dat je dealer het niet helemaal volgens de puntjes doet ga je gewoon naar een ander legt daar het verhaal voor zonder een beschuldigende vinger te wijzen naar de eerste dealer.

wat ik naar je probleem toe wel eens heb gehoord is dat je elektrisch servostuur (als deze dat heeft) uitgeschakeld wordt zodra je dynamo dienst weigert.
mischien een idee om dat even mee te nemen bij je volgend bezoek aan je dealer.
anders welke regio woon jij ongeveer.
Ik ben zelf ook belg en weet vrij goed me weg in de automobielwereld als het op garantiegevallen uitkomt.
grtz[/quote]
Ik ben van de regio Vlaams Brabant / Brussel. Indien je nuttige adressen of iets anders hebt, mag je me dat altijd laten weten!

charlottebru 0

13 jaar

Ik hou alle informatie en mogelijke probleemvormingen die hier verschijnen goed bij. Het kan altijd handig zijn om de garage wat meer info/inzicht te verschaffen.
Voorlopig geen voorval meer gehad (dus na 10 augustus en 11 augustus in de garage binnengegaan).

Indien het terug voorvalt, zal ik een laatste maal teruggaan naar de dealer waarbij ik de wagen kocht, aangezien ze hem dan een paar dagen gingen onderzoeken.
Moest het erna nog voorvallen, dan kan ik zoals hierboven beschreven bij een andere dealer eens mijn licht opsteken zonder de beschuldigende vinger naar de ander dealer.
Misschien spring ik deze week wel eens binnen bij een andere garage voor wat informatie, heb toch wat tijd over.

Heeft het denken jullie nut om zoals door primera p 11 wordt voorgesteld om de klacht schriftelijk te laten vastleggen: maw help ik hier ook anderen mee (en mezelf)?

Bedankt!

charlottebru 0

13 jaar

Wij denken dat je het eerst zo moet laten en als het weer voorvalt naar de garage gaan voor een uitgebreid onderzoek.
Of het zin heeft dit verhaal op schrift te stellen is voor deze site niet relevant.

Gezien het probleem (voorlopig) is opgelost, sluiten wij bij deze dit topic.
Mocht iemand nog verdere interesse hebben, dan kan hij/zij via de mail contact opnemen met charlottebru.

Moderator Problemcar.

Hans4040 1420
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo MiTo of stel zelf een nieuwe vraag.