Alfa Romeo MiTo: Turbo lijkt in te houden

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 MultiAir

Bij zwaardere belasting van de turbo (stevig doortrekken) voel je de auto herhaald inhouden, turbo valt even weg (gevoelsmatig als een soort toerenbegrenzer).

Dit doet zich voor vanaf ca. 3.000 toeren en is heviger/beter voelbaar in de Dynamic stand dan in de Normal stand.
Wellicht logisch ivm de sportievere stand waarbij meer van de turbo wordt gevraagd.

Wanneer de auto begint in te houden, hoor je ook de dumpvalve(?) kortstondig blazen, net als bij het overschakelen.

Voor zover ik mij voor kan stellen kan het systeem zijn druk niet (volledig) kwijt.
Geen (motor)storing op het dashboard.

Het enige wat (voor zover ik weet) is vervangen/veranderd is de electronische klep/potje die aan de radiateur hangt.
(misschien slangetjes verkeerd aangesloten?)

Hompie

Geplaatst door Hompie , lid sinds 14 jaar geleden

2 Reacties

oldford PRO, 8 jaar geleden

Als de dumpvalve gaat afblazen denk ik aan een gasklep die dicht valt/gaat.
Kan een probleem met de gaspedaalsensor zijn, of het gasklephuis.

Als de waste gate open gaat kan het een te hoge turbodruk zijn, waar erg actief op geregeld wordt.

Met rijdend uitlezen door de dealer (of iemand met gelijkwaardige apparatuur) zou je wat moeten kunnen zien.

Hompie, 8 jaar geleden

Het waren de slangetjes van het electronische turboklephuis.

Na omwisselen is het opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo MiTo of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.