Alfa Romeo 156: soms geen vermogen bij lage toerentallen

Bouwjaar: 2001

Mijn Alfa 156 1.9 jtd (8-2001, 193.000km)heeft soms geen vermogen bij lage toerentallen (<2.000rpm). Het probleem doet zich voor in alle versnellingen en bij alle snelheden maar uit zich vooral bij rustig wegrijden. De moter komt dan niet op toeren ondanks het feit dat het gaspedaal flink is ingedrukt. Bij circa 2.200rpm gaat ie dan ineens als de brandweer. De dealer heeft de luchtmassameter vervangen, maar het probleem is niet verholpen. In dit forum heb ik iets gelezen over een egr-klep die open blijft staan. Wat is een egr-klep en kan dit het probleem zijn? Zo niet, wat dan wel?

ancko

Geplaatst door ancko (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 156? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Williewammes (0), 18 jaar geleden

Het zou inderdaad een EGR -klep kunnen zijn.
De EGR-klep zorgt ervoor de onverbrande (maar vervuilde uitlaatgassen) terug in de verbandinskamers worden gespoten, waardoor ze wel compleet verbranden. Dit komt het milieu ten goede, maar je motor niet. Vaak gaan de leidingen van de EGR-klep verstopt zitten waardoor je auto i.p.v bijvoorbeeld 130 pk nog maar 115 pk over heeft.

Maar goed, als dit het probleem is zou ie volgens mij bij alle toerentallen slechter moeten trekken, maar dat weet ik niet zeker.
Als het goed is kun je de egr als het ware afdoppen waardoor hij zichzelf uitschakelt en waardoor je 100% op schone diesel rijdt. Vraag hier eens naar bij de dealer...

ancko (0), 18 jaar geleden

De dealer heeft nu ook naar de EGR-klep gekeken en geen afwijkingen gevonden. Het vervelende is dat het probleem zich niet voortdurend voordoet. Maar als het dan zover is ontbreken er meer dan een paar pk's. De moter trekt nauwelijks tot hij boven de 2.200rpm komt, maar draait verder perfect. De LMM is overigens vervangen omdat de computer een storing aangaf die niet te resetten was. De dealer heeft nu een agressief schoonmaakmiddel in de tank gedaan om de moter van binnen uit te reinigen. Eerst dus de tank maar even leeg rijden en kijken of er verbetering optreedt. Ik heb de laatste drie keer overigens wel getankt bij een pompstation waar de diesel 'goedkoop' is (12 ct onder de adviesprijs).

ancko (0), 18 jaar geleden

De tank is inmiddels half leeg maar het probleem blijft. Ik twijfel sterk aan de goede werking van de EGR-klep. In de garage is er naar gekeken, maar de monteurs hebben tijdens hun korte proefritten niets van het probleem gemerkt. Mijn vermoeden is dat de EGR-klep soms niet werkt. Het probleem doet zich immers niet constant voor. Zoals reeds gesteld zou het mogelijk moeten zijn de EGR-klep buiten werking te stellen. Kan iemand mij vertellen hoe dit moet?

Wake_T (0), 18 jaar geleden

Hallo,

een "feest" van herkenning, ik heb hetzelfde probleem, met mijn 1.9JTD uit 2001.
Het probleem treed op tussen stationair en 2800 toeren.
Het vreemde is dat bij volgas de motor langzaam accelereert, tot 28oo toeren, trap je echter de koppeling in reageert hij gelijk.
Luchtmassameter al vervangen, gisteren de auto teruggekregen met een nieuwe gasklepsensor, (de potmeter van het gaspedaal), inmiddels weer teruggezet.
Nog steeds hetzelfde probleem.
Ik begreep van de garage dat ze ook bezig waren met het egr systeem, morgen weet ik meer.

ancko (0), 18 jaar geleden

Ik hoop dat ze er achter komen wat het probleem nu werkelijk is want ik wordt er zo langzamerhand goed ziek van. Het enigste wat je doet tijdens het rijden is er op letten of de moter goed loopt.......

ancko (0), 18 jaar geleden

EUREKA (hoop ik). Het EGR-systeem volledig buiten werking gesteld. Eenvoudige operatie. Nog maar 20 kilometer gereden, maar wel 20 kilometer zonder enige hapering van de moter.

patricia_72 (0), 16 jaar geleden

Hoi Ancko,

Las jouw probleem en die komt me erg bekend voor. Ik heb net ook een alfa 156 sportwagon 1.9 JTD 2001 gekocht en bij lage toeren doet hij ook vreemd (gewoon niet willen optrekken). Ook heeft hij een behoorlijk hoge kilometerstand net als de jouwe (net iets meer nog: 230.000 km). Voordat ik naar een garage ga...lag het nu uiteindelijk echt aan dat EGR systeem???

Groetjes Patricia

Hakkie (0), 16 jaar geleden

Aha, nog een gebruiker die dit probleem kent.
Heb een 155 bj 1998 met 199000 op de teller.

Ik wordt eruit getrokken door echt iedereen, tenzij ik flink de koppeling gebruik en hoge rpm's inzet bij het optrekken. Verder precies hetzelfde, boven de 2000 rpm's dan gaat hij als een trein.

TDS (0), 16 jaar geleden

gewoon een ijzeren plaatje tussen de egr klep zetten heb nergens geen last meer van heb je ook nog eens minder zwarte pluimen achter de auto.

suc6

alfatrax (0), 16 jaar geleden

Ancko, Patricia, is bij jullie het probleem inmiddels opgelost? Ik heb een 147 1.9 JTD en ook bij mij loopt vanaf stationair tot aan ongeveer 2500 rpm de trekkracht moeizaam. Soms gaat het berg op met de snelheid achteruit. Als ik flink gas geef met hoge toerental en lage snelheid komt er ook nog eens een berg rook (zwart) uit de uitlaat. Heeft dit ook met de egr te maken of kan het ook iets anders zijn? (250.000 km).

Groetjes, Xander

keen13 (0), 16 jaar geleden

overdruk ventiel schoonmaken. is bij mij ook gebeurd trekt nu hardstikke goed.

patricia_72 (0), 16 jaar geleden

Hoi Alfatrax,

Volgende week dinsdag ga ik mijn egr systeem laten afsluiten. De motor is al uitgelezen maar ze konden niets vinden. Dus ik ga het maar gewoon proberen. Als ik meer weet dan laat ik het je weten!

Groetjes

ancko (0), 16 jaar geleden

Ik rijd inmiddels al ruim 40.000 km met een afgesloten EGR. Het probleem met het haperen van de motor vanaf stationair toerental is nooit weer terug gekomen, alleen bij het uitlezen wordt een EGR-fout gegeven (logisch toch?).

patricia_72 (0), 16 jaar geleden

Bij mij was ook de EGR klep de boosdoener. Ik heb inmiddels ~500 km met afgesloten EGR systeem rondgereden en hij houdt totaal niet meer in in z'n eerste en tweede versnelling. Erg fijn moet ik zeggen! Rook is wel ook een kenmerk van een EGR klep die open blijft staan (heb ik mij laten vertellen). Bij mij kwam het probleem vooral tot uiting bij een warme motor trouwens. Succes met het verhelpen Xander. Ik weet hoe vervelend een niet goed lopende motor kan zijn...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.