Alfa Romeo Giulietta 2012: Stopstand Awisser motor

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine

De wisser stopt zomaar willekeurig na uitzetten.
Kabels achterklep in orde, wisser motor is nieuw.
Heb schema, echter kun je daar niet uithalen wat er gebeurt met de aansturing van uit de BCM
Op internet genoeg plaatjes maar niet de juiste.
Op punt 1 van de motor is harde massa ( dikke draad ) aan carrosserie en meet ohm praktisch 0
Punt 2 is lijkt mij een signaal draad ( dunne draad ), gaat naar BCM
Punt 3 is dikke draad en komt voeding op als de wisser / sproeier wordt geactiveerd. ( komt ook uit de BCM )
Om op het moment dat de voeding wegvalt na uitschakeling schakelaar stopt de motor direct en niet op het stop punt.
Vermoedelijk mis ik 1 signaal vanuit de BCM
Wat is de functie van punt 2 dunne draad ?
De sleepcontacten punt 1 en 2 zijn aangesloten op de parkeerschijf ( tandwiel ). Punt 3 ( + ) gaat rechtstreeks naar de motor.
Punt 1 en 2 maken contact als de parkeer positie van de schijf voorbij komt ( stopstand wisser )
Lijkt mij dat dit het signaal moet zijn wat wordt afgegeven in de BCM wanneer de voeding van punt 3 er pas af mag.
Iemand een idee, hoorde bij de dealer iets over een weerstand over de kabels maken in de achterklep, echter die zie ik ff niet.
Iemand een idee ?
Op internet zie je dat er ooit een BCM recall is geweest, heb 3 dealers gebeld, geen van wist waar ik het over had .

dieselspecialist

Geplaatst door dieselspecialist (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo Giulietta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1565) PRO, 4 jaar geleden

Er moet ook een constante plus/massa zijn die er voor zorgt dat de motor door kan lopen naar de ruststand het onderbroken deel in het sleepcontact , stuurdraad is de draad waar spanning/massa op komt als de wisser ingeschakeld wordt en de spanning/massa afvalt als hij uit gaat , ligt er aan hoe het geschakeld wordt .

dieselspecialist (0) PRO, 4 jaar geleden

De binneste ring van het sleepcontact wordt niet gebruikt,
De middelste staat rechtstreeks massa op vanaf de carrosserie.
Het korte gedeelte voor de stopfunctie komt daar aan massa,
Lijkt mij dat deze massapuls de bcm de voeding laat uitschakelen nadat wisser uit gezet word of nadat wiswas functie is gebruikt.
Heb zelf het idee dat de bcm de massapuls niet verwerkt en na een vastgestelde periode wordt de voeding er alsnog af gehaald.
Even de bcm vervangen is kostbaar zaakje.
Mvg. John

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Giulietta of stel zelf een nieuwe vraag.