Alfa Romeo Giulietta 2015: Stotteren, onregelmatig stationair, geen foutmeldingen

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 940C3000, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 110

Sinds eind oktober 2019 heb ik een AR Giulietta 2.0 JTDm2 uit 08-201 (euro 6) met toen 122.000 km op de teller.

Vanaf dag 1 dat ik de auto had, merkte ik soms een onregelmatig stationair. Koud en verhoogd toerental ging goed, iets opgewarmd ging hij met 200 rpm schommelen.

Ook merkte ik soms bij het rijden op cruise control en een heuveltje (op of af) dat er een klein schokje waarneembaar was.

De verkoper zou dit probleem oplossen, ik had immers 3 maanden garantie. Maar vooralsnog is er niets gedaan of zelfs gekeken.

De EGR klep is door H&S Corse (Alfa specialist) gedeeltelijk weg geschreven. Geheel kon niet i.v.m. deeltjestesten bij APK en omdat Euro 6 zo nauw komt dat je allerlei storingen zou krijgen. Ik wil de EGR er eigenlijk helemaal van af hebben maar kom van een euro 3 waarbij ik zelf het MM nog opnieuw geprogrammeerd heb. Ik ken de auto onvoldoende op dit moment.

Nu, 130.000 km op de teller, hapert de auto gigantisch en bij wegrijden vanuit stilstand krijg ik soms helemaal geen response van het gaspedaal. De auto stottert hevig en neigt naar afslaan.

Nog steeds geen foutmeldingen (ik heb Multiecuscan en een ELM327 en een DS150e met Autocom).

Gedaan:
- MAP sensor vervangen i.v.m. vervuiling, hele sensor was dicht gekoekt.
- EGR klep gereinigd, er zat wel wat roet op de motorbehuizing waardoor ik vermoed dat deze iets lekt vanuit de metalen klep door de drijfstang heen
- Gasklephuis gereinigd (nog niet gedemonteerd / tandwielen en potentiometer bekeken).
- MAF gereinigd (gedemonteerd en door gespoten met remmenreiniger)

Bij mijn vorige auto wist ik de waarden welke de MAF stationair of onder belasting vanaf 2000 RPM moest hebben, van deze auto heb ik niet eens een werkplaatshandboek.

EGR klep is 250 euro, gasklep is 200 euro, MAF is 120 euro, geen zaken die je preventief even vervangt om de kijken of dat wellicht helpt.

Ik kan alle kleppen actueren (bijv. de swirl valves) en bij de meeste zie ik voldoende uitslag beide kanten op (swirl actueert bijv. van 5% naar 95%).

Enige storing die er in zit is afkomstig van de climate control, wel een canbus error U1900, geen idee of dat de communicatie in de war kan gooien? Zoals ik zei, te weinig ervaring met moderne auto's.

Wie heeft er een suggestie, wat kan ik nog proberen?

Vacuümlek kan ik eigenlijk wel uitsluiten, ik kon diverse actuatoren ruim na afzetten van de motor nog prima bedienen via multiecuscan. Als er een lek was had dit niet meer gekund lijkt mij.

Alvast bedankt!

sanscorp

Geplaatst door sanscorp , lid sinds 11 jaar geleden

10 Reacties

oldford PRO, 8 maanden geleden

Tja, ik zou de verkoper onder druk zetten.
Los van zijn 3 maanden garantie heb je ook recht op de "wettelijke garantie".
Je genoemde problemen vallen hier allemaal onder.
Wil of kan de verkoper niet repareren dan kun je ontbinding van het koopcontract eisen.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...
En: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

sanscorp, 8 maanden geleden

Ik heb in ieder geval wel mijn best gedaan om het probleem aan te kaarten en te vragen om een reactie.
Alles zwart op wit via de mail.

Enkele reactie gekregen, de laatste is dat ze nu op vakantie zijn en daarna contact met mij opnemen.
Baal er gewoon gigantisch van, mijn 156 1.9 JTD uit 2002 met 430.000 km reed nog beter en ik wilde juist vanwege de milieunormen weer naar iets moderns. Al het geld zit er in, nee dat is ook niet verstandig maar ik had ook aan kunnen blijven modderen met goedkope bakjes.

Ik wacht het nu nog éénmalig af en anders ga ik informeren bij de rechtsbijstand.
Hoop dat het niet nodig is, is een kleine zelfstandige verkoper waarbij ik echt een heel goed gevoel had.

Onderhoud zouden ze laten doen bij een garage, daar is hij ook geweest, maar ik heb zo mijn twijfels of met de distributieriem ook de waterpomp is gedaan. Verder zou gedaan worden wat noodzakelijk was en dat was niks. Ik heb olie, oliefilter, brandstoffilter (zwart en dicht gekoekt), luchtfilter (ook helemaal dicht) en versnellingsbakvloeistof vervangen.

De riem is wel gedaan, maar ik heb niet de motorsteun hier voor de deur los gehaald om de WP te bekijken.

Er zit dus ook al een hoop geld vanuit mijn kant in weer om de auto qua onderhoud echt perfect te maken.
Laten we maar niet beginnen over de montage van de trekhaak en het ontbreken van een sleepoog rechts achter (waar een beetje schade zichtbaar is). Dat zie je alleen als je de diffuser er af haalt.

    Heb je wellicht nog wel een suggestie wat te bekijken / te controleren? Of weet je misschien wat meer info te vinden m.b.t. waarden / handleidingen? - sanscorp, 8 maanden geleden

sanscorp, 8 maanden geleden

Andere vraag, het brandstoffilter was nooit vervangen denk ik, dus 122.000 km mee gereden en deze zat vol sludge / zwarte substantie.

Kan het zijn dat het brandstof systeem vervuild is? Ik heb enkele malen een reiniger (petromark en wynns) gebruikt, hele fles op een halve tank, maar indien het toch een bacterie is heb je waarschijnlijk iets anders nodig.

Is dit plausibel (auto heeft waarschijnlijk 3-4 maanden stil gestaan) en hoe is dit op te lossen?

Het filter is uiteraard reeds vervangen, maar bij terugkomst wil ik hem nogmaals bekijken hoe erg het nu is.

Is dit op te lossen met een toevoeging aan de tank of hebben we het in het ergste geval over geheel spoelen om de slurrie weg te krijgen?

.

sanscorp, 8 maanden geleden

Hier overigens nog wat foto's qua onderhoud wat "bij aflevering niet nodig was"

. . . . . .

oldford PRO, 8 maanden geleden

Het ziet er naar uit dat je inlaatsysteem aardig vervuild is als ik die map-sensor zo zie.
Dat kan wijzen op een EGR probleem.

Overigens, als je uitleest met Multiecuscan zul je als het goed is voor een aantal waardes (luchtmassa, inlaat druk) naast de actuele waarde ook de gewenste waarde zien. Die waardes hoef je dus niet uit je hoofd te weten. Denk erom, een te lage luchtmassa hoeft neit direct een defecte luchtmassa meter te zijn.
Dat kan ook veroorzaakt worden door een te lage turbodruk, een lek in het inlaatsysteem of een teveel aan EGR stroming.

sanscorp, 8 maanden geleden

Klopt, maar ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel deze wel af mag wijken. Uit mijn hoofd was het niet veel. Nu niet thuis, dus zal maandag o.i.d. weer kijken.

Nu vooral aan het lezen en informatie inwinnen :)

Lekken ga ik controleren met een rookmachine, maar het weer (vooral wind) was er ook even niet naar. Moet alles voor de deur doen.

Er zitten bijzonder weinig vacuüm lijnen op, heb 3 stuks geteld dus nakijken is zo gepiept.

Moet alleen nog even een goede manier vinden om twee keer schroefdraad te tappen in PP (inlaatbuis) i.v.m. de installatie van waterinjectie (reinigen inlaat)

sanscorp, 7 maanden geleden

Na een ingebrekestelling brief naar de garage, zeggen ze nu dat ik hem langs kan brengen en dat ik hem dan wel even kwijt ben. Het ging allemaal niet zo vriendelijk.

Ik mag er ook niet bij zijn en ze zien wel of ze het probleem kunnen vinden.

Ik ben nu bang dat ze de auto daar 2 weken houden (en ik geen dagelijks vervoer heb) en dat ze daarna zeggen dat mijn werkzaamheden (water methanol injectie, versterker achterin) de problemen veroorzaakt hebben.

Wat dus niet zo is want die zitten er sinds een week in.

Wat kan ik wel eisen en hoe hou ik de controle? Want het vertrouwen is wel weg...

oldford PRO, 7 maanden geleden

1 van de dingen die in de wet staan, is dat de reparatie geen overlast mag veroorzaken.
2 weken zonder auto is volgens mij behoorlijk overlast veroorzaken.
Dat kan opgelost worden met een leenauto die uiteraard gratis is (op de brandstof na).

Indien mogelijk zou ik de water injectie uitschakelen en de plek waar ze op de inlaatbuis zijn aangesloten afdichten. Als je dan met een rookmachine geen lek ziet moet je van goede huize komen om dan te zeggen dat dat een oorzaak van de problemen is.

sanscorp, 7 maanden geleden

Uitschakelen kan gewoon d.m.v. een schakelaar, te bedienen vanuit de bestuurdersstoel.

Afdichten word wat lastiger. Maar goed daar lekt het niet.

Overigens ook nog geen rooktest kunnen doen, mooiste is rook met 0,5 - 1 bar druk, maar die combi met het apparaat voor een ander doeleind moet ik nog maken.

Gisteren de bumper er af gehad om de IC en slangen te bekijken, ik heb geen beschadigingen of vette plekken gevonden. Ik hoor een lichte fluittoon, maar die komt (stationair) van de turbo.

Maar goed, ik zal vooral dat geen overlast goed onthouden, bedankt!

sanscorp, 6 maanden geleden

Een maand verder. Eerst moest ik 2 weken wachten tot ik de auto kon brengen, toen heeft hij bijna 2 weken bij een garage gestaan (zonder leenauto overigens) en sinds gister avond 17:15 weer terug.

Er is niets gevonden (waarden zijn goed, geen foutmeldingen) en het vermoeden was toch vervuiling. Daarop is er gisteren een machine op gezet die het motorblok intern heeft gereinigt, Carbon treatment.

De accu zou los zijn geweest om de parameters te resetten maar de dagteller stond niet op 0. Ook zijn diverse parameters (LMM, EGR, DPF) alleen met computer te resetten en DPF is niet gespoeld.

Start hem gister en was meteen weer aan het schommelen in stationair. Antwoord daarop was dat ik minimaal 1500 km moet rijden en dan pas kan zeggen of het goed is. Ik heb daar sterk mijn twijfels over.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo Giulietta of stel zelf een nieuwe vraag.