Alfa Romeo 166: Stuurbekrachtiging gaat telkens weer defect.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 JTD

Onlangs met een defcte stuurbekrachtiging komen te staan.
Diagnose bij de garage: lager vast gelopen waarna de olie eruit spoot.
Garage heeft ruilpomp besteld deze gemonteerd en werkt niet, de stuurbekrachtiging werkte alleen als de auto op toeren werd gehouden.
Diagnose DOA pomp.
Garage heeft wederom nieuwe pomp besteld.
Deze pomp deed het goed, probleem leek opgelost.
Vervolgens 14 dagen gereden (ca 700KM) wederom langs de kant met een enorm piepgeluid.
(stuurbekrachtiging werkte nog wel) weer naar garage, diagnose: pomp defect.
(lekte wederom aan de pomp olie.)
Weer nieuwe pomp besteld en gemonteerd, deze werkte meteen goed.
Garagehouder was er wel achter gekomen dat er i.pv. Dextron 2 olie Dextron 3 olie in moest.
(er was dus vorige keer verkeerde olie in gekomen) Dit staat in het boekje (speciale sticker voor in boekje geplakt door ALFA.)
Nu rijd ik dus weer rond met de auto, maar mijn gevoel zegt dat dit weer tijdelijk zal zijn.
Ik vind (heb het gevoel) dat de auto minder trekt. Alsof de airco zwaar meeloopt ofzo. Maar dat gevoel heb ik ook als ik de airco (climat control) uit heb staan. (OFF positie)
De garagehouder extra gevraagd op te letten of de spanner goed is. Deze zou volgens hem goed zijn.
Ook heeft hij de leiding hierna goed gespoeld, het stuurhuis gecontroleerd op lekkage etc. niets te zien.
Verder hoor ik heel af en toe de riem. (bij starten een heel kort piepje en bij last wissel een kort piepje)
Verder hoor je de pomp niet, zelfs niet als je het stuur maximaal gedraaid hebt.
Een ander detail is dat de koppiling vervangen is 14 dagen voordat de 1e keer de pomp defect ging.
Voor zover dit relevant kan zijn.
Wie kan mij helpen?
Wat kan ik eventueel zelf controleren?
Wat kan hier mogelijk aan de hand zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

PerBer

PerBer

Geplaatst door PerBer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Alfa Romeo 166? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

Ik zou wel graag willen weten bij welke dealer dit is gebeurd.Omdat als hij al de verkeerde olie erin gedaan heeft en daarna weer een pomp kapot is kan het dat je gewoon bedonderd word.
Als je een kort piepje hoort bij het starten duidt dit op of een te lage spanning van de multi v-riem of op een kapotte multi v-riem spanner deze gaan weleens vastzitten bij de 2.4jtd's van alfa romeo.
Kan je nog reactie teruggeven ofdat de riemspanner goed was of niet ben hier erg nieuwsgierig naar.
Want wat betreft de stuurpomp hoor je normaal maar 1 keer te laten vervangen en nooit meer terug te komen voor weer een nieuwe.
Bij de nieuw pomp kan er ook nog een speciale bout ingedraaid worden die binnen in magnetisch is zodat deze al het slijpsel vasthoudt wat er nog in de olie zit om te voorkomen dat deze pomp weer kapot gaat.
groeten een alfa freak.

PerBer (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Alfa_Romeo. (Alfa freak)

Om te beginnen is dit geen dealer maar een kleine zelfstandige die zich "Italianen Specialist" noemt.
De pompen heeft hij telkens onder garantie vervangen. (geen cent extra betaald) (moest er nog eens bijkomen!!) (maar die ellende dat je ergens staat is wel heel erg, ook ga je het vertrouwen in de auto verliezen door dit gedoe)
Ik heb ondertussen bij "de echte" Alfa dealer wat vragen gesteld omtrend de pomp.
Daar vertelde zij mij, na het vertellen van het bovenstaande verhaal: (weet niet of dit waar is)
- Stuurpomp zou geen kwaal zijn bij de 166.
Volgens "de dealer" kunnen hier 2 dingen aan de hand zijn:
- Pompen worden betrokken van een dubieus adres. (zeer slecht revisie bedrijf)
of
(meest waarschijnlijke aldus dealer)
- Er is gewoon slecht (zeer slecht) gespoeld.
Er schijnt een circuit te zijn dat helemaal tot in het voorterrein rond loopt, hier zouden liters doorheen moeten om te spoelen, doe je dit onvoldoende dat heb je zo weer problemen. Metaal deeltjes maken de pomp onder de zeer hoge druk weer kapot.

Verder weet ik niet hoe lang deze stuurpomp het gaat doen omdat er nu (vakantie) minder met de auto gereden wordt. Wat ik vreemd heb gevonden is dat de pomp 2x in mijn bijzijn defect ging op precies dezelfde wijze.
Als ik de diverse forums lees komen hier verschillende manieren van defect gaan naar voren.
Bij mij tot 2x toe niets te merken, plotseling piepen (oorverdovend gejank) en na het piepen een olie lekkage aan de pomp zelf.
Verschil was alleen dat de 1e keer de pomp er ook mee stopte. (sturen was nagenoeg onmogelijk geworden)
2e keer bleef sturen mogelijk.

Het slechte lopen (loopt niet slecht maar trekt gewoon minder goed) is volgens mij opgelost.
(ben ik bij de dealer niet over begonnen)
Ik verdenk een bepaalde benzine pomp ervan de oorzaak te zijn. (realiseer me nu ook dat dit best 2 losse zaken op zich kunnen zijn en dus geen verband met elkaar hoeven te hebben)
1x bij de TinQ getankt (zeer goedkope zelfservice pomp), nu weer bij Texaco en lopen als een trein.
2e verklaring kan zijn (zat ik te denken) dat de auto bij Squadra Tuning gechipt is, deze wist mij destijds bij het tunen te vertellen dat er tempratuursbeveiligingen in de software zijn aangebracht, wat betekent dat onder de bedrijfstempratuur en bij het aanzuigen van "te hete lucht" niet al het vermogen kan worden aangesproken.
Toevallig is de tempratuur nu niet meer 30+ graden.

Ik ben zelf geen monteur dus kan het e.e.a. niet goed beoordelen.
Wat overblijft is het piepje na het starten.
Dit houdt ca 10 tot 15 sec aan. (eigenlijk alleen bij de start)
Zelf een visuele inspectie gehouden, pomp is keurig droog.

Kan helaas niet starten en tegelijk kijken dus weet ook niet zeker of het piepje van de riem komt of van de pomp. Wat me wel opviel is dat de riem ogenschijnlijk keurig rond gaat, geen zwaberingen of geluiden als hij loopt. Wat me wel opviel is dat de riemspanner enorm danst. de schudt zeker 3 to 5 cm heen en weer (constant).
Je hoort em niet. Detail info: De distributie is ca 15000 km geleden vervangen samen met de multiriem. (bij de echte dealer.)
Spanner van distributie wel vervangen maar van multiriem niet. (bij distributie complete set vervangen)
Destijds is de multiriem vervangen omdat deze een beetje scheef was versleten en hij was er toen toch af.
Dit scheef slijten doet hij volgens mij nu nog. heeel licht (bijna te verwaarlozen) kun je zien dat er een licht spoor op de riem te zien is. Om je vraag te beantwoorden, Alfa freak, de riemspanner zou dus goed zijn volgens de Italianen specialist. Zelf gekeken maar ik kan hier als leek niets ontdekken na het starten loopt de riem en de rollen allemaal geruisloos. De riem ziet er visueel ook nog keurig uit, je kunt zien dat hij er nog niet zo heel lang op ligt. Alleen het wiebelen van de spanner, is dat normaal?
Is de riem eventueel te spannen? Ik heb gelezen dat de 166 een automatische spanner heeft.

Groeten,

Peter

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo peter,

De riemspanner van de multi riem hoort normaal niet zo te dansen.Maar omdat hij danst weet ik zeker dat de spanner van de multi riem goed is.Het piepen tijdens het starten duidt dan op een te lage spanning van je multi riem deze slipt dan heel even tijdens het starten.Deze riemspanner spant wel automatisch doormiddel van een veer en hydraulisch om de schokken op te vangen maar je hebt 1 poelie die je kan spannen die werkt als een exentriek.Dit is de poelie die rechtsonderin zit als je voor de distributiezijde staat van de motor daar zit een plastic kapje op haal deze eraf met een schroevendraaier haal de bout 15 ietsje los zodat je met de poelie de riem strakker kan stellen.Hiervoor moet je ook de spanner strak houden en de poelie verdraaien en weer vastzetten hiervoor moet je met zijn 2en zijn want de spanner heeft heel veel spanning.
Groeten een alfa freak.

PerBer (0), 17 jaar geleden

Nogmaal bedankt Alfa freak,

Ik denk dat je diagnose klopt.
Binnenkort ga ik dat eens uitproberen. Heb al een uitdraai van de werkplaats cdrom van Alfa.
Kun je aangeven hoeveel beweging er in de spanner mag zitten bij de juiste spanning? (staat er hier niet bij)

Groeten,

Peter

alfa_romeo (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

Ik weet zeker dat de diagnose goed is sleutel zelf al 7 jaar bij een alfa romeo merkdealer :).Kan jij ook niet weten natuurlijk.Maar de riem moet je zo strak spannen dat je hem nog 90 graden kan draaien als je hem met 2 vingers beetpakt en dan kan je hem als het goed is nog ongeveer 1cm naar beneden indrukken.
Groeten een alfa freak.

PerBer (0), 17 jaar geleden

Nou Alfa Freak ik had echt wel in de gaten dat je zeer ervaren bent en twijfel zeker niet aan je kennis en diagnoses.
Alles staat en valt natuurlijk met de info die je krijgt. Ik ben alleen een beetje een pessimist geworden omdat bij mij blijkbaar alles in 3 of 4 keer opgelost is en niet in 1 keer. (vooral als ik naar "Italianen en Alfa specialisten" ga bij mij in de buurt)
Afgelopen weekend mooi weer geweest (en tijd gehad) en de riem strakker gezet.
Je aanwijzigingen gevolgd. Was nu een koud kunstje.
Enne, ja hoor hij piept nog een beetje.
Volgens mij komt dit uit de spanner, het is moeilijk te lokaliseren.
Dit omdat de piep alleen de eerst ca 5 sec na de start er is.
Zeker omdat het alleen optreed als de auto een koude start maakt.
Ik heb wel het idee dat het minder is.
Ik ga de riem niet nog strakker zetten want ik ben bang dat er dadelijk andere zaken defect gaan.
De spanner is nu wel mooi rustig als je gas geeft. Als de auto stationair loopt beweegt deze nog een beetje.
Verder als die eenmaal loopt is die geruisloos.
Bedankt voor je info en adviezen.

Groeten Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.