auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 156 1999: temperatuur meter

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

Hallo,

Ik ben net in het bezit van een Alfa 156 1.9 JTD met 100000 km op de teller, en zit met aantal vragen.

1] De wijzer van mijn temperatuur meter blijft op het eerste streepje na de 50 graden hangen (het streepje tussen de 50 en de 90 graden in). Is dit wel goed, want verschillende mensen zeggen dat de wijzer 90 graden aan moet geven, maar weten dit niet 100% zeker.

2] Als mijn aanjager in de automatische stand staat, dan zakt deze nooit lager als stand 2 (handmatige stand 2), op lange ritten haal ik deze maar van de auto stand af en zet deze op stand 1 omdat het gewoon gaat tochten in de auto. Op stand 1 blijft het tenminste lekker behagelijk in de auto. Als de motor koud is dan hoor ik de aanjager wel overgaan van stand 1 naar 2 enz, maar hij zakt niet weer terug naar de laagste stand.Klopt het dat de aanjager in automatische stand nooit op het laagste toerental gaat draaien?

3] Het verbruik van mijn 1.9 is ook niet echt super, op lange ritten ( 200 km en een snelheid van 120 - 130 km/h) haal ik een gemiddeld verbuik van 1:16, volgens mij is dit wat aan de lage kant of niet?

4]Weet iemand wat de topsnelheid is van de 156 1.9 JTD, volgens fabrieks gegevens 190-200 km/h, die van mij haalt met heel veel moeite net de 175 en dan moet wind mee hebben.

5] Bij het volledig intrappen van het gaspendaal, voel je een lichte schok, de motor houdt dan een fractie van een seconde in, en levert dan pas het volle vermogen, weet iemand of dit normaal is?

Verder bevalt de auto super.

Geplaatst door

dakraam (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zo je thermostaat maar eens controleren, deze regelt de motortemperatuur, als deze gedeeltelijk open blijft staan duurt het langer voordat je auto op temperatuur is of misschien helemaal niet op temperatuur komt. En hierdoor kan je kachel ook niet goed werken

Jumbo6033 0
badge

21 jaar

bedankt voor replay. Het is waarschijnlijk inderdaad de thermostaat. Volgens dealer dient de meter op 90 graden te staan. Zaterdag gaat de auto terug naar de garage, voor het oplossen van de problemen.

dakraam 0

21 jaar

Zo, de auto is terug van de garage. De luchtmassameter is vervangen, nu loopt de motor weer als van ouds. Ook is de thermostaat vervangen echter de wijzer komt nu net boven de 70 graden, volgens mij is dit nog niet goed. Het verbruik heb ik nog niet kunnen meten, maar de topsnelheid haal ik nu wel, dat is bij mij nu tegen de 190 km/h. Volgens de garage is het normaal dat de aanjager op stand 2 blijft staan, volgens hun hebben ze dat allemaal. Bij wie zakt het toerental wel terug naar de laagste stand??

dakraam 0

21 jaar

Is dat probleem van het 'inhouden' nu ook opgelost? De mijne vertoond exact hetzelfde gedrag.

Dick2202 0

20 jaar

het probleem van het inhouden van de motor behoort tot het verleden. Ook is het verbruik nu netjes, op lange afstanden ongeveer 1:19. Ook wilde hij in de 3e versnelling met 180 rpm wel eens gaan schokken, dit is nu ook over. Ze hebben ook een reiniger door de brandtstof gegooid. De motor loopt nu echt super.

dakraam 0

20 jaar

Bij een 156 staat de temp. meter nooit precies op de 90 graden.

Dit ligt aan de plaatsing van de temperatuursensor.

Laat je auto wat langer stationair draaien en je zult zien dat hij naar de 90 graden toe loopt.

De thermostaat gaat open en dicht tijdens het rijden.

Dit zie je meteen op je temp meter.

Lullige eigenschap van een 156 want iedereen denkt meteen dat de thermostaat kapot is.

Timo 0

20 jaar

Hallo Cor en Dick,
Ik heb met mijn 156 JTD ook inhouden bij circa 1800 toeren en een wat hoger brandstofverbruik, niet veel overigens... Heeft de garage bij jou alleen de LMM en brandstofreiniger ingegooid of nog meer? En is het goed gebeleven?

Yarama 0

19 jaar

Toevallig heb ik voor mijn auto een afspraak gemaakt voor de APK en dit probleem aan de garagehouder voorgelegd. Hij vertelde me dat dat korte inhouden niet veroorzaakt werd door de LMM maar waarschijnlijk een vuil brandstof systeem. Het is waarschijnlijk nog nooit schoongemaakt tijdens zijn 243000km leven. Ergens anders op deze site wordt hierover ook nog iets gezegd, spul in lucht inlaat spuiten ofzo..niet zonder gevaar! Ook kwam het niet door de EGR omdat het bij mij niet vvoorkomt als ik rustig doortrek naar 4000 rpm.
Aanstaande vrijdag gaat ie naar de garage en de resultaten volgen wel weer hier.

En die temperatuurmeter..Ik vind het niet zo erg dat ie wat varieert. Geeft het gevoel dat het werkt. Ik had hiervoor een auto waarbij de meter altijd strak op de 90 graden stond. Soms vroeg ik me wel eens af of dat er echt gemeten werd of dat de meter met een voorinstelling er netjes op gezet was. Dat laatste zal dan wel niet, lijkt me. Zo strak op 90 is technisch gezien wel mooier hoor..

Dick2202 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.