Ik zal even "in het kort" de situatie uit proberen te leggen.
Op 28-08-2003 heb ik mijn auto naar de Alfa Romeo dealer A gebracht voor een kleine onderhoudsbeurt en APK keuring.
Na een inspectie van de auto kwamen er een hoop dingen boven drijven die gerepareerd moesten worden, waaronder de radiateur. Tevens had ik nog gemeld dat de temperatuur van de auto altijd rond de 70 gr. was maar volgens de dealer was dit normaal, en was dit een Alfa "kwaaltje"
Na instemming van mij zijn alle dingen die de dealer gevonden had gerepareerd waaronder dus ook de radiateur.
Een week of 2 geleden reed ik 's morgens zoals gewoonlijk naar mijn werk. Op de snelweg kijk ik toevallig even op de temperatuurmeter en zie tot mijn verbazing het lampje branden en de meter rond de 120 gr. staan. Uiteraard ben ik meteen aan de kant gegaan en heb de motor uit gezet. Toen ik de kap opende zag ik dat de motor stond te koken.
Ik heb aan een praatpaal de wegenwacht gebeld en (na een uur) kwamen die langs. De wegenwacht heeft alles visueel gecontroleerd maar kon op het lege expansievatje van de koelvloeistof na verder niks vinden. Na er water bijgevuld te hebben en 136 euro afgerekend te hebben (ik was nog geen lid) heb ik mijn weg vervolgd zonder verdere problemen.
De dagen erna viel mij op dat wanneer ik boven de 130/140 km kwam de temperatuur begon te stijgen en tevens moest ik om de paar dagen de koelvloeistof bijvullen.
Toen ik aan het eind van de middag weer naar huis reed zag ik de temperatuur weer snel stijgen. Ik ben weer aan de kant gegaan, en heb de koelvloeistof bijgevuld. Hierna ben ik naar de op dat moment dichtsbijzijnde dealer B gereden.
Daar aangekomen bleek dat ik niet meer verder kon rijden doordat de koppakking gescheurd was (waarschijnlijk) door de 2 weken eerder warm gelopen motor.
Ik heb de auto daar laten staan om de koppakking te laten vervangen. Nadat de reparatie voltooid was en ik hem weer op ging halen (en tevens ook de thermostaat en waterpomp vervangen was daar die ook kapot waren) vertelde de monteur mij dat ze ook een waterslang goed hadden vastgezet omdat die los zat.
En nu begint bij mij het kwartje te vallen, aangezien ik in eerste instantie niet wist waarom de motor toendertijd warm is gelopen met als gevolg dat de koppaking en waterpomp kapot zijn gegaan. Hij lekte dus koelvloeistof langs die niet goed aangesloten slang. De slang die ze bij de eerste reparatie in Roosendaal niet goed hebben vast gezet.
Mijn vraag is nu dus kan ik de schade en de dus de kosten die ontstaan is door deze fout verhalen op de Alfa dealer A?
Tevens was de thermostaat ook al kapot toen ik mijn wagen afleverde bij dealer A aangezien de temperatuur nu, na vervanging van de thermostaat, wel gewoon rond de 90 gr. is. Maar toendertijd vertelde de dealer mij dat 70 gr. normaal was.
En als laatste stond er op de rekening van de 1e reparatie (bij dealer A) ook dat de multiriemspanner vervangen was, maar bij de dealer B kwam aan het ligt dat dat helemaal niet gebeurt was. Dit wordt overigens nu alsnog kosteloos gedaan door dealer A, maar dat terzijde.
Graag enig advies en of tips hoe ik dit aan moet pakken, en of ik in mijn recht sta.
PS: sorry voor de grote lap tekst
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jammer dat je de tweede reparatie niet door dealer A kon laten doen .Dat was beter geweest voor de discussie .Als A nu z'n handen eraf houdt dan kun je er niets aan doen.Belangrijk is wel dat je de discussie aangaat en op een normale manier probeert wat van je geld terug te krijgen.Als dat niet lukt denk ik dat je weinig rechten hebt.Maar ik ben geen advokaat dus mischien zie ik het wel helemaal verkeerd,Succes Oldtimer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar