auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Alfa Romeo 166: Variabele turbo vastzetten

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 JTD

Ik heb een alfa uit 2002, met een 2.4 JTD 10V motor.
Ik merkte de laatste tijd dat deze soms inhield en het bleek dat de schoepenverstelling van de variabele schoepen niet soepel meer liep.
Ook ging de motor telkens in noodloop, wat dus veel vermogen en ook veel meer brandstof kost.
Aangezien een turborevisie een aardige duit kost, heb ik nu de schoepenverstelling vastgezet. Nu is er wel een turbogat ontstaan (zoals bij andere turbodiesels zonder schoepenverstelling het probleem is) maar mijn auto heeft nu bij het inkomen van de turbo tenminste weer vermogen.
Ook het motormanagementlampje gaat niet meer aan en het verbruik ik gedaald van 1:13 naar 1:17 (snelweg km)

Nu is mijn vraag: Kan het kwaad dat ik de schoepenverstelling vastgezet heb ?? Kan dit schade aanrichten aan de motor ??

Ik begrijp wel dat het uiteraard ten koste gaat van vermogen aangezien bij juiste schoepenverstelling de turbodruk al reeds bij een laag toerental merkbaar moet zijn terwijl deze nu pas merkbaar is rond de 2.200 tpm. maar dat heb ik er wel voor over. Het scheelt me ook en dure reparatie..

Geplaatst door

Mark1919 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Mark.

Eigenlijk is jou eigen vraag al beantwoord...

[i]bleek dat de schoepenverstelling van de variabele schoepen niet soepel meer liep.
Ook ging de motor telkens in noodloop, wat dus veel vermogen en ook veel meer brandstof kost[/i]

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Het scheelt me ook en dure reparatie..

en schijn bedriegd

CARS&MOTORS 0
badge

15 jaar

Ik zou er GEEN meter meer mee rijden !!!! de schoepen zitten er op om te voorkomen dat de turbo overtoeren draait (turbo draait makelijk 12.000(!)RPM))!! De schoepen zorgen er voor bij hogere motor toerentallen dat de turbo niet te hard gaat draaien en kapot gaat. Dit gaat je een COMPLETE motor revisi kosten !

Nulletje vergeten? Turbo's draaien meer dan honderduizend toeren (100.000).
Maar ik ben het met je eens, niet meer mee rijden tot het probleem gerepareerd is.

oldford 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 166 of stel zelf een nieuwe vraag.