IK heb een alfa 156 met een salespeed bak staan.
hiervan brand de zekering van de salespeed steeds door.
Zodra je de zekering vernieuwt begint de salespeed pomp te lopen en na een halve minuut lopen van de pomp springt de zekering.
Ik denk dat de pomp gewoon te veel stroom vraagt waardoor de zekering springt komt dit wel eens vaker voor?
De pomp is een half jaar geleden vervangen omdat hij toen helemaal niks meer deed.
Ook klaagt de klant dat de koppeling soms slipt met optrekken.
Moet ik hiervoor de koppeling vervangen of is hier een andere oplossing voor?
Kan ik de koppeling gewoon vervangen of zijn hier speciale procedures voor?
Alvast bedankt voor de hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet niet of je het al hebt opgelost maar wat vaak voorkomt is dat de druksensor kapot is, deze moet bij 60 bar de pomp stopzetten. Zodra dit niet gebeurd en de pomp blijft draaien op 70 bar knalt de zekering. Maar kan natuurlijk ook gewoon een blootliggende kabel zijn ;-)
Hallo,
De pomp is inmiddels vervangen en de klant heeft een dag of 3 probleemloos gereden.
Nu is gister weer de zekering gesprongen.
Na montage van een nieuwe zekering loopt de pomp niet meer en springt de zekering direct zodra de auto op contact word gezet.
Er komt nu ook geen spanning op de pomp te staan.
Kan iemand mij aan een bedradingsschema van het electrische gedeelte van de selespeed helpen?
Of weet iemand wat er allemaal op dezelfde zekering als de salespeed pomp zit aangesloten?
Alvast bedankt voor de moeite.
Beste Jos, bijgaande link kan je volgen, brengt je naar de MAC site. Hier vindt je de schema's en meer handige dingen ;-)
Nu je het zo zegt klinkt het meer alsof de pomp een mechanish probleem heeft, als hij te lang blijft "hangen" loopt het amperage over de 30 heen en dan is het paf.
Wat ook nog wel eens gebeurd is vuil en vocht in de 20 polige stekker van de ECU, deze brandt ook nog wel eens de zekering eruit. Zit tussen de accu en het blok in verstopt.
Link: http://homepage.mac.com/paul_denyer/sele...
14 jaar
PS: even over je eerste vraag, de koppeling kan je normaal vervangen maar dient wel met de examiner (fiat dealer) te worden afgesteld, ontlucht etc. Uit mijn hoofd zegge +- 28.5 mm maar hou mij ten goede. Het kissingsmoment (moment aangrijpen) kan via de examiner of via volgend procedure.
Auto starten en na de klikjes uit de bak meteen uitzetten ( 5x uitvoeren)
Daarna 90 seconden contact uit, vervolgens 90 sec aanlaten. Motor starten en 10 min laten draaien ( stel zichzelf opnieuw ).
Uitzetten en rijden maar,.
14 jaar
Hallo Daniel,
Weet je mischien ook waar het relais van de selespeed zit?
Hey jos, dat zij er 2, (afhankelijk van de versie). Tot 2001 zit zij voor op de accu, als je naar de motor kijkt is de linker zwarte ( linksboven ) voor het schakelmechaniek en de enkele rode (in het midden aan de voorzijde) is voor de pomp. Is de derde van links en zit voor de 2e zwarte, de 2 uiterst rechtse zij voor de throttle en injectie, NIET AANKOMEN !!! anders vervallen de throttle instellingen.
14 jaar
Er is eventueel een modificatie mogelijk voor de het zwarte relais, zie link : http://i42.tinypic.com/30uz95s.jpg
Dit overruled de aansturing vanuit de ECU en geeft een directe accu impuls, wel moet je hem zelf tussen de accu zekeren (30A). Dit verhelpt sommige problemen, en wordt tegenwoordig preventief uitgevoerd. ( voor het geval dat zeg maar ;-)
14 jaar
Badankt voor het antwoord dan ga ik op zoek na een rood relais want er zit een gas systeem in deze autov en ze hebben alle relais bij de accu bij elkaar gebonden.
Bedankt voor de info
Je kan hem vrij makkelijk vinden, er loopt rechtstreek een spanningskabel naar de pomp ( in het linkervoorscherm ) vanaf het relais, kortom meten is weten. Tevens wil hiervan de isolatie het wel eens af laten weten en dat kan ook de 30 a laten springen.
14 jaar
PS: Heb je website even bekeken, maar daar kan je ook nog wel een slagje mee winnen ;-) Moet ik je een offerte toesturen voor een volledig beheerbare? Kan je tevens gelijk je verkoop etc toevoegen.
Hoeft niet heel veel te kosten.
14 jaar
IK heb de bedrading naar het relais toe vervangen.
De pomp loopt nu ook even maar dan springt de zekering er weer uit.
Ook gooit hij olie uit het resorvoir.
Ik weet eigenlijk niet meer wat ik nog kan controleren bij deze auto.
Iemand nog een idee??
Hey, Jos klinkt toch echt als een mechanisch probleem, heb je drukvaatje al gecontrolleerd? ( zit op de pomp ) kleine zwarte bol. Het lijkt mij namelijk dat de druk veel te hoog oploopt, waardoor de pomp niet meer kan draaien. Kan in principe niet heel erg veel zijn. Met de examiner kan je de druk van de pomp zien, moet rond de 50 bar zitten. Loopt de druk hoger op moet de druksensor de pomp uitschakelen, die kan dus ook niet goed zijn!
is in elk geval iets kleins, kan natuurlijk ook een verstopping in het systeem zijn, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
14 jaar
Heb even gebeld met een maat van me en hij onderstreept mijn gedachte, als de druksensor stuk is ploft de zekering ter beveiliging van de pomp. Zou het daar dan ook als eerste zoeken!
Ben benieuwd hoe het afloopt met deze sillyspeed.
14 jaar
PS: Weet niet of het in dit geval van toepassing is, maar sommige selespeed pompen de olie er uit tot het niveau Minimum. Bij deze wagens wil het wel eens nooit meer weggaan, er is een modificatie voor om de olie terug te laten circuleren maar dan moet ik echt even zoeken voor je. Als de olie eruit loopt to niveau min is overigens niet schadelijk, maar wel onhandig.
14 jaar
Hoi Daniel,
Ik heb inmiddels alle leidingen losgemaakt en geheel doorgeblazen.
Alles weer gemonteerd en nu werkt het systeem weer.
Ik start de auto nu even om het kwartier om te kijken of alles ook blijft werken.
Wat je zei over de druk in het systeem daar dacht ik ook al aan.
Maar toen het probleem zich voordeed kwam dedruk niet hoger dan 20 bar.
En van de olie die eruit wordt gegooid heb je gelijk klant wilt de modificatie hiervoor laten monteren.
Alvast wederom bedankt voor de hulp.
En ik laat weten of het probleem nu weg is.
Hey Jos,
Even een puntje, 20 bar is veeeeeeeeel te laag! gemiddeld moet hij tussen de 40 & 60 bar zitten, klinkt steeds meer als een defecte druksensor of acumulator
14 jaar
PS: je moet het systeem ook ontluchten hé ;-)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Alfa Romeo 156 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar