Algemeen: Accu

In mijn camper heb ik een "onderhoudsvrije" start accu zitten van naar schatting minimaal zeven jaar oud. Na een volledige ontlading heb ik de accu mee naar huis genomen en opgeladen. De beginwaarde na de lading was 12,7 V. Het voltage neemt met zo'n honderdste volt per dag af en staat nu na onderhalve week op 12,51. Ik heb het idee dat de ontlading de eerste dagen het hardst gaat en vervolgens (veel) minder snel. Is dit een normale gang van zaken?
Tijdens vakanties wordt de accu natuurlijk normaal geladen tijdens het rijden, terwijl bij stilstaand voertuig de accu wordt bijgehouden door een zonnepaneel. Als de camper 's winters onder dak staat, koppel ik de accu los.Tot dusver heeft het dus geen enkel probleem opgeleverd. Mijn zorg is daar de accu op onverklaarbare wijze ontladen is geweest, defect zou kunnen zijn?

Grijs1

Geplaatst door Grijs1 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

erik007 (0), 14 jaar geleden

iedere accu ontlaad vanzelf als een accu ouder wordt kan dit wel steeds sneller gaan
na een maand of 4 is het normaal dat een accu bijna leeg is

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

7 jaar is oud voor een accu, koop maar een nieuwe en laad ze regelmatig met een degeleijke lader als de camper niet gebruikt wordt.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

De genoemde voltages vindt inderdaad nogal laag.
Is hier soms sprake van een druppel-lader?
7 jaar is idd oud,maar mits steeds tijdig opgeladen en als er geen hoge eisen aan gesteld worden, hoeft hij nog niet onbruikbaar te zijn.
Als een lood-accu langere tijd ontladen blijft staan,gaan de platen sulfateren en kun je hem weggooien.

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

accu schoon aan de bovenkant? als deze nattig is, krijg je "kruip", ontlading langs de bovenkant, Heb het zelf wel eens gemeten, je kunt de voltmeter erop zetten en meten.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Voltage en lading zijn 2 heel verschillende dingen! Een bijna geheel ontladen accu kan nog steeds 12 V geven. Echter deze spanning zakt dan snel in bij het belasten van de accu. Spanning meten zegt dus niet zo veel, enkel of al je 6 cellen in de accu nog functioneren, maar dat is bij jou wel het geval. Je kunt je accu beter bij een garage laten testen als je wil weten of deze nog goed is. Dan zetten ze er een weerstand overheen om te kijken of de spanning onder belasting niet te ver inzakt.

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

In de betere garage hebben ze meer geavanceerde accutesters dan die oude met een weerstand.

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

Hoi Hendrik,

Hoe werken die moderne dan? Die zullen het toch ook met een belasting moeten doen, of is hier een andere methode voor?

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Die meten de inwendige conductiviteit van de accu. Men dient eerst de accugegevens in te geven, nl. de capaciteit en de koudstartstroom en aan de hand daarvan en van de inwendige weerstand geven ze de ladingtoestand en de resterende capaciteit van de accu. De accu hoeft zelfs niet geladen te zijn voor de test. Ik heb zelf 4 willekeurige accu's laten testen als demo en ik was verbaasd over het resultaat. Het was een tester van Bosch.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Een accu heeft een bepaalde capaciteit die door de jaren heen (ouderdom) terug loopt.
Een accu die niet contact gebruikt word gaat nog veel sneller in capaciteit achteruit.
Een accu die totaal leeg is geweest (0 volt) word meestal nooit meer zoals die was.

Grijs1 heeft vlgs mij niet meer gereageerd, is denk ik al op vakantie met een nieuwe accu:)

Oiram

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt volledig!

Grijs1 (0), 14 jaar geleden

Hallo allemaal,

Dank jullie voor al jullie adviezen en informatie. Het voltage loopt nog steeds langzaam terug. Vandaag, na twee weken is het voltage 12,49. Dus heel langzaam wordt het minder. Ik ga a.s. maandag toch maar naar de plaatselijke garage en laat de accu op professionele wijze eens door- meten.

Grijs

Erwin2907 (0), 14 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]Die meten de inwendige conductiviteit van de accu. Men dient eerst de accugegevens in te geven, nl. de capaciteit en de koudstartstroom en aan de hand daarvan en van de inwendige weerstand geven ze de ladingtoestand en de resterende capaciteit van de accu. De accu hoeft zelfs niet geladen te zijn voor de test. Ik heb zelf 4 willekeurige accu's laten testen als demo en ik was verbaasd over het resultaat. Het was een tester van Bosch.[/quote]
Bedankt voor je info! Altijd interessant om dingen bij te leren als particulier.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.