Algemeen: Koelmiddel Airco

Hey,


eens een intresse vraag voor de airco specialisten.


R12 is het oude koudemiddel voor de Airo, R134A is de nieuwe. Nu hoor ik meer en meer verhalen over "R413A" en "R401A" en"R431A". kent iemand dit, Het schijnt dat veel R12 systemen hier mee worden afgevult. Volgens mij is dit voor de in huis airco en de koel instalaties op aanhangers van vrachtwagen.

Kent iemand dat hier?

Renaultmonteurtje

Geplaatst door Renaultmonteurtje (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Applezeller (0), 14 jaar geleden

Hallo,

De RxxxA types die je opsomt kloppen hoor, zijn de nieuwe freongassen, hebben een andere moleculaire structuur.

Je mag ze wel niet mengen met de oude, dus gewoon een bestaande bijvullen kan niet, alsook moet er met die nieuwe gassen andere soort van olie gebruikt worden (PAG type), en als laatste heb je er ook een ander type van droger nodig.

Groetjes,
Willy

co 1976 (0) PRO, 14 jaar geleden

In een oud R12 systeem kan zonder probleem koudemiddel van het type R416a, niet mengen met R12 of R134a. Attentie: 80% van het originele R12 vulgewicht aanhouden ivm. een andere dichtheid.

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

citroënmonteurtje heeft hier wel vraag? en heeft daar dan ook gedeeltelijk twijfels hierover.

Geef dan ook antwoord op zijn vraag! en niet in de trend van: ja klopt wel hoor, zijn nieuwe freongassen enz, enz.?

Freongassen zijn het niet meer, freon was vroeger de verzamelnaam van koudemiddelen die chloor bevatten o.a R12(CFK)
R413A
is een "zeotropisch" mengsel van het type HFK, vervanging van R-12 (CFK) in uishoudelijke, commerciële en industriële koeling. Het koudemiddel wordt gebruikt alsdrop-in" voor R-12 in installaties: koeltransport, positieve en negatieve koelcellen, koelvitrines en zelden nog gebruikt in de auto airco.
Olie
Een minerale (MN), alkylbenzeen (AB) of polyolester (POE) olie gebruiken. En voor de auto airconditioning, een polyalkyleenglycol (PAG) olie.

R-401A is een "zeotropisch" overgangsmengsel Deze HCFK is ter vervanging van R-12 (CFK) in de meest gangbare huishoudelijke, commerciële en industriële koelsystemen.
R 401A wordt dus gebruikt voor retrofit van R12 systemen.

[b]R401A koudemiddel niet gebruiken bij retrofit R12 autoairconditioning systemen [/b]
Olie:
Een alkylbenzeen (AB) of polyolester (POE) olie gebruiken, afhankelijk van wat de compressor fabrikant voorschrijft.
het gebruik van R-401A is volledig verboden in nieuwe installaties sinds 31.12.2003, R-401A is verboden voor onderhoud vanaf 01.01.2010


R431A
is de vervanger van HCFC22 van huishoudelijke aircosystemen en warmtepompen. En dus ook niet te gebruiken in de auto airco systemen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt Theo.

jhl (0) PRO, 14 jaar geleden

M.a.w. Theo : de oude R12 systemen worden nu gewoon gevuld met R134A? zoals meestal gebeurd?

timhoeks (0) PRO, 14 jaar geleden

ja, dat heb ik ook weleens gedaan, zijn ook gewoon van die nippel-sets voor te krijgen. ik vervang de filter/droger dan ook mee en vul om eerlijk te zijn met exact dezelfde gegevens (gewicht). auto rijdt er na 2 jaar nog steeds goed mee rond.
maar misschien wilde je dit helemaal niet weten....haha!

TheoStek (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat klopt JHL, het enige waar dan opgelet moet worden is de olie.
R-12 systemen hebben een minerale olie, bij een retrofit zou dan de ester olie gebruikt moeten worden omdat deze zich zonder problemen mengt met bestaande minerale olie.
Ofwel wordt er een retrofit olie gebruikt, en mag zoals eerder werd aangehaald, maar 80% afgevuld worden op de vulgraad van R12.
1000 gram R12, wordt dan 800 gram R134a.

Gebruik geen PAG olie want die laat zich niet mengen met de minerale.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.