Algemeen: Accuklemmen losmaken altijd noodzakelijk?

Hoi,

Bij veel tutorials zie ik altijd dat de eerste stap is om de accu los te maken, waardoor je ook weer alle instellingen van de radio verliest etc.

Ik ga de startmotor vervangen, zou het dan niet genoeg moeten zijn om de auto gewoon uiteraard van contact te laten, of in geval van twijfel wellicht het startmotor relais er uit te halen even?

Of zie ik een bepaald risico over het hoofd hierbij? ;)

Marcel

thedudenl

Geplaatst door thedudenl (60) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

6 Reacties

2 maanden geleden - PeterK011

Bij verwijderen startmotor moet je zeker de accu afkoppelen ! Op de startmotor zit steeds rechtstreeks stroom van de accu !! Anders zal je kortsluiting en vuurwerk krijgen !!

2 maanden geleden - thedudenl

Thanks! Ik dacht al zoiets, dat misschien de plus er rechtstreeks op zit en de min geschakeld wordt , waardoor je kortsluiting krijgt als de plus aan de massa komt?

2 maanden geleden - PeterK011

Er zit een dikke stroomkabel op de startmotor , als je deze losmaakt en je hapert met deze kabel aan de massa of met uw sleutel tegen de massa zal je het direct weten :) en bij moderne auto heb je beter geen kortsluiting anders kunnen er nog andere componenten beschadigd raken met grote gevlogen van dien.

2 maanden geleden - PeterK011

gevolgen**

2 maanden geleden - JGC

Afhankelijk van de auto moet de accu er zelfs uit om dat ding te kunnen vervangen, anders kan je er niet bij
(zegt degen na het lezen van de Haynes "oh doen we wel even op de brug", ik kon nog net door een vierkantje in het subframe de kabels losdraaien, de startmotor moest op gevoel met flexibel gereedschap van boven)

2 maanden geleden - kaleido 1

Min wordt niet geschakeld.
Google maar eens op werking stsrtmotor.
Je weet wel zeker dat hij stuk is gezien de reactie op de antwoorden

    Ja hij was onbetrouwbaar geworden, de nieuwe zit er inmiddels in en hij start nu veel sneller en krachtiger ook. ;)

    Als ik automonteur was geworden dan had ik ongetwijfeld alles erover geweten maar ik doe dit maar af en toe. Ik ben als HTS-er electrotechniek gewoon nieuwsgierig HOE dit precies werkt, het leek me namelijk niet logisch dat de startmotor constant onder stroom staat waardoor een kortsluiting kan ontstaan, maar het is tot mijn verbazing wel zo...geen hoofdzekering of relais ertussen zelfs, bijzonder, het zal wel een reden hebben dan, omdat dat ding ontieglijk veel stroom nodig heeft? - thedudenl (60), 2 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Algemeen of stel zelf een nieuwe vraag.